[toegepaste wiskunde] Toepassingen van Integralen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[toegepaste wiskunde] Toepassingen van Integralen

Beste studenten, docenten

Ik heb al in vorige post 2 oefeningen uitgewerkt maar zou graag weten als ik daar juist op weg was de juiste stappen heb genomen.

Zie : http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=37478

Oefening 2 en 3

Oefening 4

=======

Ik heb hier nog een oefening maar die begrijp ik echt niet hoe je daaraan moet beginnen.

Er is een tekening gegeven en heb daar 2 rechten uitgehaald en een parabool maar hoe stel ik daar het functievoorschrift op en denk dat de grenzen op de tekening staan maar zit gewoon vast hoe bepaal ik de functievoorschriften?

Afbeelding

Oefening 5

=======

Afbeelding

Ze vragen hier de substitutie toe te passen maar ik snap niet waar ze naartoe willen heb de algemene integraal berekend

Maar ze vragen hem te berekenen met de opgegeven substitutie ik zie daar geen cos in zunne

Kan je mij hier de juiste methode geven want ik geraak er niet meer aan uit hier

grtz Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [toegepaste wiskunde] Toepassingen van Integralen

Oef 4: je tekening klopt niet, er is maar één rechte. Zoek het snijpunt van de kromme met y = ax, dit wordt een snijpunt in functie van a. Integreer dan over het ingesloten gebied, je uitkomst zal de parameter a nog bevatten. Stel dit gelijk aan de opgegeven oppervlakte en los de vergelijking op naar a.

Oef 5: als jij die substitutie niet gebruikt hebt, hoe heb je de (laatste) integraal op de voorlaatste regel dan uitgerekend?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 609

Re: [toegepaste wiskunde] Toepassingen van Integralen

Ik weet niet hoe te beginnen met die opgave !!!

Berichten: 7.068

Re: [toegepaste wiskunde] Toepassingen van Integralen

Ik weet niet hoe te beginnen met die opgave !!!
Voor opgave 4: Doe eens het volgende. Teken \(y = 2x-x^2\). Teken nu eens y=x (ofwel a = 1), y=0 (ofwel a=0) en y=-x (ofwel a=-1). Hierdoor krijg je misschien inzicht in hoe het oppervlak afhangt van a (kwalitatief gezien dan). Bekijk eens het oppervlak voor a=0 (ofwel het oppervlak tussen de x-as en de kromme). Verwacht je nu dat a groter of kleiner is dan nul?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [toegepaste wiskunde] Toepassingen van Integralen

De rechte y = ax is een lijn door de oorsprong, met richtingscoëfficiënt a. Voor variërende a, krijg je ook een andere oppervlakte die begrensd is. Het integreren doe je nog steeds in functie van a, die je dan achteraf kan bepalen uit de opgegeven totale oppervlakte.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer