Springen naar inhoud

MPD: verschil IQ tussen persoonlijkheden

• Log in om te kunnen reageren

Sparks

Sparks

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 15:53

Het MPD (multiple personality disorder) is een psychische aandoening waarbij iemand op zijn minst één andere persoonlijkheid bezit.
Ik zit al een tijdje met de vraag of deze persoonlijkheden onderling een ander iq kunnen hebben. Je zou verwachten vanwege het feit dat deze persoonlijkheden door één brein wordt aangestuurd ze alle hetzelfde qua IQ zouden moeten scoren. Maar klopt dit ook zo in de praktijk? Ik kan me namelijk ook inbeelden dat deze aandoening ervoor kan zorgen dat per persoonlijkheid (dus manier van denken, interesse en fantasie) zich andere delen van het brein ontwikkelen, maar neemt de andere persoonlijkheid dat ook 'mee'?. Kan iemand mij hier duidelijkheid over verschaffen?
Knowing a lot kills the fantasy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 07:31

Wel een geinige vraag. Daar is niets over bekend. Daarbij komt dat dit ook erg moeilijk na te gaan is, aangezien mensen met een dissociatieve identiteitsstoornis, zoals dit tegenwoordig heet, vanwege de dissociatieve aard moeilijk testbaar zijn.
Vervolgens hangt het er ook nogal vanaf 'wie' de twee persoonlijkheden zijn. Iemand die zichzelf is en daarnaast zichzelf op 8-jarige leeftijd, dus regredieert in dissociatieve episoden, zal als die 8-jarige niet het denkvermogen laten zien van de volwassenen. Maar of het IQ daar feitelijk door beinvloed wordt, dus niet met zekerheid te zeggen. Eigenlijk vind ik de vraag niet ter zake doende omdat DIS volgens mij IQ bepaling uitsluit. Net als andere psychische toestanden dat doen. Maar goed, zeker weten doe ik het niet.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 09:51

Ey Windsurfer, ik volg het niet helemaal, maar vind dit wel interessant.
Zou je wat meer kunnen uitleggen over de moeilijkheid van testen bij dissociatie?
Wat is precies die moeilijkheid?

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 11:03

Ey Windsurfer, ik volg het niet helemaal, maar vind dit wel interessant.
Zou je wat meer kunnen uitleggen over de moeilijkheid van testen bij dissociatie?
Wat is precies die moeilijkheid?

is ook ingewikkeld. het komt erop neer dat iemand die dissocieert gedeeltelijk of helemaal het contact met zichzelf/ de werkelijkheid kwijt raakt. dat is een contra indicatie voor testonderzoek, dus ook voor IQ bepaling. vergelijking met psychose: iemand die psychotisch is mag/ kan je ook niet testen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 11:22

Ik begrijp het, het geeft geen objectieve informatie over de persoon zelf.
Maar aan de andere kant is hoef je dit ook niet altijd te willen.
Ik kan me voorstellen dat je eens iets wil leren over een persoon in beschonken toestand: welke vermogens worden bijvoorbeeld door de alcohol in meer of mindere mate aangetast bij de geteste personen?
Op die manier verkrijg je objectieve informatie over een persoon onder invloed van (...), dat het niet een objectief beeld van deze persoon zelf betreft is in dat geval niet van belang.
Zo kun je toch ook het IQ testen van iemand met MPS met de bijnoot dat diegene getest is in dissociatieve toestand, juist omdat je de dissociatieve toestand wil meten?

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 12:01

Ik begrijp het, het geeft geen objectieve informatie over de persoon zelf.
Maar aan de andere kant is hoef je dit ook niet altijd te willen.
Ik kan me voorstellen dat je eens iets wil leren over een persoon in beschonken toestand: welke vermogens worden bijvoorbeeld door de alcohol in meer of mindere mate aangetast bij de geteste personen?
Op die manier verkrijg je objectieve informatie over een persoon onder invloed van (...), dat het niet een objectief beeld van deze persoon zelf betreft is in dat geval niet van belang.
Zo kun je toch ook het IQ testen van iemand met MPS met de bijnoot dat diegene getest is in dissociatieve toestand, juist omdat je de dissociatieve toestand wil meten?

daar heb je niets aan want je hebt geen vergelijkingsmateriaal dus kun je die toestand niet meten.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 13:01

Het vergelijkingsmateriaal in deze zouden de andere alter ego's zijn en daarnaast zouden de resultaten afgezet kunnen worden tegen gemiddelde resultaten of resultaten die te verwachten zouden zijn van bijvoorbeeld een kind van 8 jaar oud als je een alter ego test die claimt 8 jaar oud te zijn.
Je hoeft de resultaten toch niet perse af te zetten tegen de persoonlijk die hetzelfde persoon zou hebben in psychische gezonde toestand (wat dat ook mag zijn).
Dat is in deze ook niet de vraagstelling.

Sparks

Sparks

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 13:45

Dus als ik het goed begrijp valt het niet (goed) te testen vanwege de dissociatieve aard?
Maar gaat het bij een eventuele test als deze juist niet om dissociatie? namelijk het uit je hoofd plaatsen van de andere persoonlijkheid. Maar denken jullie dat het wel mogelijk is dat er een IQ verschil optreed? b.v omdat de alter ego een 'kind' is zoals WindSurfer al zij? Ik heb voor de rest weinig psychologische kennis. Ik ken de term 'dissociatie' ook enkel van chemie. Hoop dat ik er een goede interpretatie aan geef.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 14:13

Maar denken jullie dat het wel mogelijk is dat er een IQ verschil optreed?

Wat mensen met MPS wel laten zien is dat er verschillen liggen in de mogelijkheden van de verschillende alter-ego's.
Bijvoorbeeld: alter-ego nr. 1 kan prima veterstrikken, nr. 2 kan dit niet.
Ik kan me voorstellen dat als hier verschillen in zitten, er ook verschillen zouden optreden bij het afleggen van een IQ-test, ook het gemeten IQ is namelijk deels afhankelijk van wat je in je leven geleerd hebt.
Kan alter-ego nr.1 volledig bij het geheugen dat ter beschikking staat voor het ruimtelijke inzicht wat nr.2 heeft opgebouwd of ligt hier juist de dissociatieve stoornis?
Ik denk niet dat alter-ego nr. 1 hier bij kan komen en er zo doende een verschil in score zal verschijnen na het afleggen van een IQ-test.
Hiermee zeg ik overigens niet dat alter-ego nr. 1 nooit de associatie zal kunnen leggen naar het geheugen van nr. 2 betreft het opgebouwde ruimtelijke inzicht.
Ook wil ik er bij vermelden dat dit een beetje speculeren is van mijn kant want net als jou beschik ik over weinig psychologische kennis.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 15:28

Leuk om over te filosoferen maar mijn inziens niet mogelijk op dit moment.
Zolang we niet weten wat er precies in de hersenen gebeurd bij zo'n stoornis en hoe een hogere intelligentie op structureel en fysiologisch niveau tot uiting komt in de hersenen kunnen we geen uitspraak doen over de invloed van MPS op het IQ.

Nu het toch over dit onderwerp gaat: in de jaren 80 ontkenden de klinische psychologen en psychiaters dat ze meerdere persoonlijkheden hebben. Volgens de wetenschappers deden ze alsof ze meerder persoonlijkheden hebben.
Ik heb daar heel lang geleden ooit eens een discussie over gezien in dat programma van Sonja Barend ("en morgen gezond weer op").
Hoe is de huidige opvatting? Hebben deze mensen wel of niet ook echt verschillende persoonlijkheden?

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 15:32

Nu het toch over dit onderwerp gaat: in de jaren 80 ontkenden de klinische psychologen en psychiaters dat ze meerdere persoonlijkheden hebben. Volgens de wetenschappers deden ze alsof ze meerder persoonlijkheden hebben.  
Ik heb daar heel lang geleden ooit eens een discussie over gezien in dat programma van Sonja Barend ("en morgen gezond weer op").  
Hoe is de huidige opvatting? Hebben deze mensen wel of niet ook echt verschillende persoonlijkheden?

Die discussie kan hier verder.
Verder ben ik het met je eens dat er weinig feitelijks gezegd kan worden over dit onderwerp.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 16:09

Ik wil er niet over discussiëren, ik wil gewoon eventjes van windsurfer of iemand anders vernemen wat de huidige wetenschappelijke consensus hierover is.

Sparks

Sparks

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 16:27

Volgens mij zijn er twee theorieen over de mogelijke oorzaak.
De eerste is de theorie die jij volgens mij bedoelt. Die is dat het niet bestaat, maar dat het door mensen wordt aangepraat. Dit heet de 'false memorie' theorie. De tweede theorie is dat het ontstaat door traumas. De getraumatiseerde keert dan in 'zichzelf' om zo het trauma niet mee te hoeven maken, dit heet dissociatie. Wat mij bij beide theorieen opvalt is dat ik nergens het woordje aangeboren zie, is het uitgesloten dat het aangeboren kan zijn?

(wikipedia)

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 16:46

Interessante recente bevindingen:

http://ajp.psychiatr...tract/163/4/630

http://www.onnovdhar.../memoryfrag.pdf

Overigens heeft het niet zoveel met 'verschillende persoonlijkheden te maken. Maar da's logisch hey:

Dissociatief spectrum
De dissociatieve identiteitsstoornis staat aan het einde van het zogenaamde dissociatieve spectrum:

(1) Normale dissociatie - (2) depersonalisatiestoornis - (3) Dissociatieve amnesie/fugue - (4) Post traumatische stress stoornis - (5) Dissociatieve stoornis niet anderszins omschreven - (6) Dissociatieve identiteitsstoornis  

Symptomen van DIS
De dissociatieve identiteitsstoornis is heel complex en heeft veel symptomen. Professionele mensen zijn getraind en nodig om een psychiatrisch interview af te nemen en hierop hun conclusies te baseren. Met zo een psychiatrisch interview kunnen zij een idee krijgen welke symptomen zich voordoen, hoe vaak deze voorkomen en hoelang de patient ze al heeft. Kortom, de ernst van de dissociatieve symptomen.

Symptomen:
1. Tijd kwijt zijn. (Er worden soms tijdsprongen gemaakt en men weet dan achteraf niet wat er in die verloren tijd is gebeurd)
2. Stemmen horen. (DIS-ers horen stemmen in het hoofd die van verschillende alters afkomen. Zo kan hij/zij stemmen horen van jongens, meisjes, mannen en/of vrouwen)
3. Switchen. (de ene alter wordt door de andere alter afgelost)
4. Derealisatie. (De omgeving komt vreemd/onwerkelijk over, al is zij nog zo bekent.)   5. Depersonalisatie. (Het eigen lichaam komt vreemd/onwerkelijk over. Het lichaam wordt b.v. als te groot, of als van iemand anders ervaren.)
6. Post traumatische stress stoornis symptomen. (Deze symptomen zijn bijvoorbeeld. flashbacks en nachtmerries over het trauma, paniekaanvallen, gevoel van verdoofdheid van de gevoelens)
7. Depressiviteit. (De primaire persoon of een of meerdere van de alters kunnen depressief zijn)
8. Automutilatie. (De primaire persoon of een of meerdere van de alters kunnen het lichaam beschadigen door snijden, branden, slaan etc.)
9. Suicidaliteit. (De primaire persoon of een of meerdere van de alters kunnen gedachtes aan zelfdoding hebben en deze uitvoeren)

Hoe ontstaat DIS?
DIS ontstaat als gevolg van gebeurtenissen die voor het kind zo ondragelijk zijn dat het zich opdeeld en anderen (alters) deze gebeurtenissen laat ondergaan. Meestal vind de eerste splitsing plaats als het kind jonger dan 5 is. Dissociatie gebeurd altijd onbewust. Het kind gaat tijdens een voor hem/haar erg nare gebeurtenis weg uit het hoofd en het lichaam. Het gaat dan naar een fijnere fantasiewereld of vliegt weg en kijkt dan vanaf een afstandje toe. Hierna herinnert het kind zich niets of weinig van de nare gebeurtenis. De gebeurtenis is gedissocieerd, het is in een apart hokje gestopt en eromheen groeit een alter. Alters kunnen van verschillende geslachten en leeftijden zijn. Alters denken ieder anders over zichzelf en de omgeving. Meestal hebben ze een eigen zelfbeeld wat enorm kan verschillen van het eigenlijke lichaam. Het zijn allemaal verschillende personen in een lichaam.  

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 augustus 2006 - 07:42

Leuk om over te filosoferen maar mijn inziens niet mogelijk op dit moment.  
Zolang we niet weten wat er precies in de hersenen gebeurd bij zo'n stoornis en hoe een hogere intelligentie op structureel en fysiologisch niveau tot uiting komt in de hersenen kunnen we geen uitspraak doen over de invloed van MPS op het IQ.  

Waarom ga je ervan uit, of lijk je ervan uit te gaan, dat dissociatie op hardwareniveau plaatsvindt? De structuur van een persoonlijkheid is niet enkel fysiologisch, er is ook een 'softwaredeel' dat werkt met herinneringen, perceptie onder invloed van cognitieve informatie etc.

Door de vervanging van 'meervoudige persoonlijkheidsstoornis' in 'dissociatieve identiteitsstoornis' gaat men niet zoals vroeger blind uit van verschillende persoonlijkheden, al blijft dit mogelijk binnen de definitie, maar eerder van dissociatie. Deze classificatie gaat dus meer uit van een glijdende schaal-karakter en is hiermee genuanceerder, maar sluit strikte afscheiding in de zin van het oude mps- begrip niet uit. Meervoudige persoonlijkheden komen zeker wel voor, dat is geen fabeltje, en ook is nooit gedacht dat iedereen die dat leek te hebben deed alsof. Wel zijn er uiteraard gevallen bekend van mensen die deden alsof, maar die kom je in de hele geneeskunde tegen. Daar is overigens wel een DSM classificatie voor: nagebootste stoornis, maar dat terzijde.

Hoe strikt, ingrijpend en over welke 'cognitieve informatie' de dissociatie gaat, moet je per patient bekijken en beoordelen.

Over IQ bepaling: over eventuele verschillen tussen verschillende alters kun je dus enkel speculeren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures