Springen naar inhoud

[toegepaste wiskunde] Moeilijke integralen

• Log in om te kunnen reageren

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 16:55

Beste docenten, studenten

Ik heb hier 4 oefeningen die ik echt niet krijg opgelost de bedoeling is het toepassen van partiŽle integratie maar zou graag dat er iemand die 4 oefeningen uitwerkt enkel de integraal dus niet de integraal berekenen en moet je hier soms substitutie toepassen of niet weet dat je het moet doen om een eenvoudige integraal te bekomen.

Hier de opgaven die ik niet opgelost krijg:

Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 17:07

Beste docenten, studenten

Ik heb hier 4 oefeningen die ik echt niet krijg opgelost de bedoeling is het toepassen van partiŽle integratie maar zou graag dat er iemand die 4 oefeningen uitwerkt enkel de integraal dus niet de integraal berekenen en moet je hier soms substitutie toepassen of niet weet dat je het moet doen om een eenvoudige integraal te bekomen.

Hier de opgaven die ik niet opgelost krijg:

Geplaatste afbeelding

op het zicht lijken mij dit simpele integralen (althans 1,2,4)
bij 1 zou ik x vervangen door sint of cost ( 1-cos≤t = sin≤t)
bij 2 nog eens PI en het oorspronkelijk te integreren deel zal weer te voorschijn komen, die naar links brengen en factor dan weer naar rechts
3 weet ik het niet
4: wortel x zou ik gelijkstellen aan t,
dan is wortel(x)= t -->dx/(2wortelx) = dt
--> en wortel x = t dus : dx = 2t*dt
die t kan dan geschapt worden met de t in de noemer
dan hetzelfde als in 2, hetgeen dat moet geintegreerd worden zal terugkeren

- onder voorbehoud -

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 17:17

3 weet ik het niet

substitutie: LaTeX

@Stefke29: Het is mijn inziens niet de bedoeling dat je dit forum gebruikt als antwoordmachine. Van wat ik gezien heb zijn de mensen (en eventuele andere verschijningsvormingen op dit forum) tot nu toe redelijk behulpzaam geweest, maar hier komt geheid een keer een eind aan als je steeds dezelfde soort vragen blijft stellen.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 17:18

bij 3 kan je 1/x substitueren.
p=1/x
p^3=1/x^3
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 17:33

Kan je eens kijken naar die uitwerking van die Ugem en Ueff want het komt maar niet uit

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 17:51

Kan je eens kijken naar die uitwerking van die Ugem en Ueff want het komt maar niet uit

Probeer niet over zaken te beginnen die in een andere topic aan bod komen, dat is heel verwarrend. Zet dan een berichtje in de juiste topic.

Je integralen:
1) Je herkent iets van vorm 1-()≤ waarbij je gebruik kan maken van goniometrische identiteiten. Stel x = sin(y) en gebruik sin≤t+cos≤t = 1.
2) Voer nogmaals partiŽle integratie uit, zodanig dat je je oorspronkelijke integraal weer krijgt. Haal naar het ander lid en deel door de factor.
3) Je wil graag dat de exponent van e als argument van de integraal, stel dus y = 1/x en dus dy = -1/x≤ dx.
4) Probeer y = sqrt(x), dan zijn de argumenten van zowel e als van sinus je integratieveriabele.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures