[elektriciteit] handboek

Moderator: physicalattraction

Berichten: 29

[elektriciteit] handboek

Hallo iedereen,ik wens mij voor te bereiden op een examen.

Spijtig genoeg ben ik al te lang van school weg om dit alles nog te weten of te snappen.Op aanraden van Jan plaats ik deze topic hier in de hoop dat iemand me een deftig handboek kan aanbevelen of me een andere raad kan geven.

Vooral onderstaande begrippen zou ik moeten leren.

Verder volgens Jan zouden dit de basisbegrippen zijn.

Bestanddelen van een elek. stroomkring

gelijk - draai - en eenfasige wisselstroom

Wet van ohm,joule en Kirchoff ( van deze snap ik bijna niks)

geinduceerde elektromotorische kracht

werkingsbeginselen van dynamo,wisselstroomgenerator,transformator

magnetisch veld en zijn invloed op een elek.stroom

werkingsbeginselen van elektrische gelijkstroom en wisselstroommotoren

draaistroomschakelingen

Ster-en driehoeksschakelingen

beginselen van de gelijkrichting van wisselstroom

bedankt iedereen.

Berichten: 53

Re: [elektriciteit] handboek

Zeer goede handboeken waarin al deze zaken behandeld worden zijn:

- op 't Roodt, M.A.J. (1992). Elektriciteit Deel 1 : Gelijkstroomtheorie. Lier : Van In. ISBN 90-306-1658-X.

-op 't Roodt, M.A.J. (1999). Elektriciteit Deel 2 : Wisselstroomtheorie. Lier : Van In. ISBN 90-306-1848-5.

- op 't Roodt, M.A.J. (1992). Elektriciteit Deel 3 : Elektrische machines. Lier : Van In. ISBN 90-36-2022-6

Zelf gebruik ik deze ook om "vergeten" dingen op te zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [elektriciteit] handboek

Ik zou op zoek gaan naar een handboek elektromagnetisme zoals die in het (Belgisch) middelbaar onderwijs worden gebruikt in het TSO industriële wetenschappen.

Verder kun je veel van deze onderwerpen ook vinden op het internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: [elektriciteit] handboek

Hallo iedereen,ik wens mij voor te bereiden op een examen.
Kun je aangeven welk examen dat is en met name het niveau? Anders wordt het wel erg gokken naar boeken die eventueel geschikt zouden kunnen zijn. :wink:
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [elektriciteit] handboek

Bestanddelen van een elek. stroomkring  

werkingsbeginselen van elektrische gelijkstroom en wisselstroommotoren  

beginselen van de gelijkrichting van wisselstroom


Mijn indruk: Als ik deze drie lees vermoed ik dat het bij het begin moet beginnen.

En aan de rest te zien moet het daarna de technische kant op. Basis, niet te diep en zonder teveel wiskunde. En dan liefst Vlaams (een Nederlands boek gebruikt misschien weer net andere vaktermen), met veel heldere voorbeelden, veel opgaafjes en een antwoordenboek met liefst uitwerkingen, als ik Bushkangooroo's intenties goed begrijp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [elektriciteit] handboek

bushkangooroo schreef:Hallo iedereen,ik wens mij voor te bereiden op een examen.
Kun je aangeven welk examen dat is en met name het niveau? Anders wordt het wel erg gokken naar boeken die eventueel geschikt zouden kunnen zijn. :wink:


Het is voor een voorbereidend examen als technicus spoorwerken,niveau a2.

bedankt voor de interesse

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: [elektriciteit] handboek

De vragen op het examen kunnen op specifieke boeken gebaseerd zijn. Kun je dan niet beter informeren (bij de cursusleiding/ ns) welk boek er wordt gebruikt? Als het voor de spoorwegen is, dan vind je vaak 'eigen geschreven' handboeken voor van alles en nog wat; kan me voorstellen dat dit ook geldt voor eisen die aan - toekomstig- personeel worden gesteld. :wink:

Als het even kan, informeer dan ook of er voorbeeldexamens zijn.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [elektriciteit] handboek

Voor de Vlamingen onder ons: we zoeken dus inderdaad naar een boek op TSO-niveau, met natuurkunde en/of elektriciteit c.q. elektrotechniek vanaf het begin.
Basis, niet te diep en zonder teveel wiskunde. En dan liefst Vlaams (een Nederlands boek gebruikt misschien weer net andere vaktermen), met veel heldere voorbeelden, veel opgaafjes en een antwoordenboek met liefst uitwerkingen, als ik Bushkangooroo's intenties goed begrijp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [elektriciteit] handboek

Morris G. schreef:De vragen op het examen kunnen op specifieke boeken gebaseerd zijn. Kun je dan niet beter informeren (bij de cursusleiding/ ns) welk boek er wordt gebruikt? Als het voor de spoorwegen is, dan vind je vaak 'eigen geschreven' handboeken voor van alles en nog wat; kan me voorstellen dat dit ook geldt voor eisen die aan - toekomstig- personeel worden gesteld. :wink:

Als het even kan, informeer dan ook of er voorbeeldexamens zijn.

Heb me reeds geïnformeerd naar cursussen die door de nmbs uitgegeven worden.Blijkt dat deze alleen voorbestemd zijn voor mensen die de cursus reeds volgen.Bij het syndicaat heb ik navraag gedaan over vorige examens.werd ik ook niet veel wijzer uit.Vandaar het probleem.Wat wel blijkt is,dat het meerkeuze vragen zullen zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [elektriciteit] handboek

Concentreer je dan om te beginnen misschien maar eens op de basis, en dan heb je nog tijd om meer te weten te komen. Zonder die basis kun je toch weinig beginnen, dus die heb je hoe dan ook nodig. Dus ik denk dat een TSO-boek elektriciteit, gevolgd door elektrotechniek misschien, het beste is voorlopig. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [elektriciteit] handboek

Concentreer je dan om te beginnen misschien maar eens op de basis, en dan heb je nog tijd om meer te weten te komen. Zonder die basis kun je toch weinig beginnen, dus die heb je hoe dan ook nodig. Dus ik denk dat een TSO-boek elektriciteit, gevolgd door elektrotechniek misschien, het beste is voorlopig. :)

zal trachten om op het werk collega's aant spreken die reeds in deze richting werken hetzij reeds als technicus spoorwerken hetzij als elektrotechnieker.

Berichten: 29

Re: [elektriciteit] handboek

jandevoght schreef:Zeer goede handboeken waarin al deze zaken behandeld worden zijn:

- op 't Roodt, M.A.J. (1992). Elektriciteit Deel 1 : Gelijkstroomtheorie. Lier : Van In. ISBN 90-306-1658-X.

-op 't Roodt, M.A.J. (1999). Elektriciteit Deel 2 : Wisselstroomtheorie. Lier : Van In. ISBN 90-306-1848-5.  

- op 't Roodt, M.A.J. (1992). Elektriciteit Deel 3 : Elektrische machines. Lier : Van In. ISBN 90-36-2022-6

Zelf gebruik ik deze ook om "vergeten" dingen op te zoeken.
Heb jammer genoeg geen tijd meer om deze handboeken nog te bestellen.

Mijn vermoeden is,dat half september de examens zullen georganiseerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [elektriciteit] handboek

In de lokale bibliotheek (ga desnoods naar enkele naburige dorpen/steden) vind je wel de nodige handboeken.

Berichten: 29

Re: [elektriciteit] handboek

In de lokale bibliotheek (ga desnoods naar enkele naburige dorpen/steden) vind je wel de nodige handboeken.


dat is nog een idee !! ga ik deze week nog doen.Was reeds bij de sleghte langsgeweest maar niks in deze richting te vinden.Dan in de standaerd boekhandel moesten ze de boeken bestellen.duurtijd ongeveer 3 weken.

bedankt voor de raad.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [elektriciteit] handboek

in mijn tijd viel deze stof grotendeels onder "energie techniek"

loop anders eens "de Slechte" in, is een boekhandel die veel wat oudere maar ook goede 2e hands boeken verkoopt.

in Tilburg zag ik laatst zelfs mijn oude schoolboeken van de MTS er terug :-)
kalexje door de bocht........

Reageer