Schizofrenie en paranoia

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 8

Schizofrenie en paranoia

Mijn vader heeft al van als hij jong is last van woedeuitbarstingen.

Naarmate hij ouder werd is dat alleen maar verergerd, nu krijgt hij elke dag zo een uitbarsting en dan is hij zichzelf niet meer, maar een monster. Dan begint hij iedereen te slaan en zoekt hij ook iets om zich kwaad te kunnen maken op ons.

Soms denkt hij dat we een complot smeden tegen hem, hij heeft geen echte goeie vrienden, alleen oppervlakkige kennissen, en de laatste jaren laat hij zich ook gaan qua persoonlijke verzorging.

Zo draagt hij nu een paar jaar uitsluitend zwarte kleren, en niet echt propere.

Zijn vrouw mag nooit alleen buiten, moet haar haar afscheren enz en krijgt veel slagen.

Mijn kleine broer heeft 4 jaar bij hem gewoond en heeft ook veel slagen gekregen, nu zegt mijn vader dat dat maar 2 keer gebeurd is.

Ik vraag me af als mijn vader schizofreen is en zich die dingen echt niet meer herinnert of mss gewoon paranoia, want vele symptomen komen overeen met die van schizofrenie.

Natuurlijk is paranoide zelf ook een symptoom van schizofrenie, daarmee dat ik me me afvraag wat jullie denken dat het is.

Naast zijn woedeuitbarstingen is hij echt de liefste persoon die er uitgekomen is, dus het kan zijn dat hij een gespleten persoonlijkheid heeft.

En als mensen die schizofreen zijn hun andere persoon worden beseffen ze dat dan of herinneren ze zich niets?

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: Schizofrenie en paranoia

Meikie schreef:Mijn vader heeft al van als hij jong is last van woedeuitbarstingen.  

Natuurlijk is paranoide zelf ook een symptoom van schizofrenie, daarmee dat ik me me afvraag wat jullie denken dat het is.
De titel van het topic bracht me op een dwaalspoor. a) Ben je op zoek naar schizofrenie/ paranoia in het algemeen of b) wil je van ons een diagnose over de gesteldheid van je vader?

ad a) Op internet zijn tal van pagina's over het onderwerp. De eerste die ik tegen kwam is van schizofrenieplein waarin globaal al een aantal kenmerken worden opgesomd.
Schizofrenie herkennen is niet altijd gemakkelijk. Je kunt het vaak niet aan de buitenkant zien en het kan een tijd duren voordat de symptomen zichtbaar worden. Mensen die de ziekte hebben, kunnen of willen niet onder woorden brengen waar ze last van hebben. Bovendien uit de ziekte zich bij geen twee mensen op dezelfde manier.

Toch zijn er tal van signalen die op schizofrenie kunnen duiden. Misschien merkt u dat uw familielid, partner, vriend of kennis:

-op voor anderen onbegrijpelijke manier angstig of in de war is  

-er niet in slaagt om in werk, studie of hobby te presteren wat er normaal gesproken van hem of haar verwacht kan worden  

-op een vreemde manier praat, soms ook met nieuwe, zelfverzonnen woorden  

beweert stemmen te horen of praat met denkbeeldige, voor anderen niet werkelijk aanwezige personen  

-verhalen ophangt over komplotten of geheime organisaties en daarin soms het eigen gezin of de partner betrekt  

-vreemd loopt of beweegt, op zo'n manier dat anderen zich er ongemakkelijk bij voelen  

-mensen in de omgeving afschrikt of irriteert door de manier waarop hij of zij zichzelf verwaarloost  

-onvoorspelbare woede-uitbarstingen heeft  

-de hele dag in bed ligt, maar 's nachts door het huis spookt of in de stad ronddwaalt  

-zichzelf kwaad dreigt te doen  

-geen vriend(inn)en maakt of hooguit korte, oppervlakkige contacten heeft  

-zegt iemand anders te zijn  

-zegt dat anderen gedachten uit zijn/haar hoofd trekken of er juist gedachten inbrengen.
ad b) Lijkt me niet verstandig. :wink:
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schizofrenie en paranoia

Het is niet de bedoeling om persoonlijke vragen hier te behandelen. Lees hiervoor ook de bijsluiter.

-slotje-
"Meep meep meep." Beaker

Gesloten