[Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Verklaar de werking van een expressokan ??

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Wat bedoel je met een expresso kan? Als je hiermee een kan bedoeld die expresso bevat (een koffiepot dus als het ware) dan snap ik je vraag niet. Graag verduidelijking.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Ja ik bedoel een koffiepot

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Een koffiepot is een hol object gemaakt van een relatief inerst materiaal (meestal glas). Het zal de temperaturen die water aan kan nemen weerstaan. Zo kan een koffiepot koffie bevatten.

Lijkt me trouwens niet meer dan logisch maar goed.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Ik zou eerst eens graag uitgelegd hebben wat voor werk die koffiekan dan wel zou moeten doen.

Ik kan me de vraag voorstellen - in het verband van de andere vragen van Battista - met betrekking tot koffiezetapparaten, of mbt thermoskannen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Ik dacht ook al dat er in de eerste vraagstelling een thermosfles werd bedoeld. Echter als er wordt geproken over een koffiepot, dan is dit niks anders dan een pot die koffie bevat: Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Echter als er wordt geproken over een koffiepot, dan is dit niks anders dan een pot die koffie bevat:
Nochtans is het blijkbaar niet evident om een pot te ontwikkelen die niet knoeit.

Ik heb nu al verschillende koffie/thee-potten gehad en telkens knoeien ze of moet je wel héél voorzichtig zijn.

Misschien ben ik gewoon onhandig met die potten :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Dit komt door de verschillende stroomsnelheden die de vloeistof die in een kan zit heeft. Hierdoor ontstaan kleine wervelingen aan de onderkant van de straal. Dit heet als resultaat dat je bij het tuitje altijd een beetje lekt. Een oplossing hiervoor zou zijn om een verticaal uiteinde te hebben zoals ze ook op de grote professionele thermoskannen/koffiezet apparaten zitten. Deze hebben hier geen last van.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

M'n ouders vragen al langer hoe dat komt, nu kan ik iets zinnigs vertellen :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Nee hoor TD!, wees gerust, het fabrieksfoutje zit in de tuiten, niet in jou. Er zijn overigens tuiten die dat niet of nauwelijks hebben. Een nadrupvrije tuit kán wél.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Dan weet ik wat ik deze kerst kan gaan kopen, ze ergeren zich er al jaren over :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Fysica] Verklaar de werking van een espressokan

Kun je intussen geen koffie schenken zoals een sommelier een dure wijn, met een doekje onder de hals van de fles? :)

Mozeskriebel, wat word ik melig van dit soort rare vragen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer