[Fysica] oude cv-installaties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Fysica] oude cv-installaties

halloo iedereen ;;

ik begrijp nix van deze vraagstuk, kunnen jullie me misschien het juist antwoord geven ,

Oude cv-installaties hebben geen circulatiepomp en maken gebruik van de natuurlijke circulatie

Wat zijn de consequenties als door een vlugge weersverslechting in het begin van de herfst de centrale verwarming op het onverwachts moet worden aangezet ? Verklaar ?

[edit mod Wouter_Masselink: titelfix]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Als er geen circulatiepomp in het systeem zit, dan zorgt het verschijnsel dat warm water een geringere dichtheid heeft dan koud water ervoor dat het water van de ketel naar de radiator en weer terug stroomt. Nou mag jij uitleggen hoe dat een circulatie op gang brengt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Ik vermoed,dat je de kachel,indien er geen thermostaat op zit,zelf moet inschakelen,resp.kolen moet opgooien en opstoken als het een zeer oude installatie is.

Als de kachel brandt wordt via de natuurlijke circulatie-die JvdV reeds beschreef,de radiatoren voorzien van warm water en na de afkoeling in de radiatoren gaat de circulatie gewoon door en komt het afgekoelde water weer bij de warmtewisselaar in de ketel en begint het feest opnieuw.

Wrs.afhankelijk van een instelbare ketelwatertemperatuur kun je dan de radiatoren ook een hogere temp.geven.

Klopt het een beetje,Jan vdV?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Oh ja hoor Oktagon, dat klopt wel. Nou nog wachten op de redenatie van Battista waarom dit consequenties heeft als de boel plotseling moet worden aangezet, afgezien van het bestellen van de kolenboer en het zoeken naar lucifers... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Voor zover ik weet hadden die oude systemen open expansievaten op het hoogste punt van het gebouw cq woning en loeidikke leidingen om maar zo weinig mogelijk weerstand op te wekken tegen de natuurlijke stroming, en vaak werden ze gestookt met kolen.

Van een thermostaat was nog nauwelijks sprake denk ik zo, althans op lagere school waar ik op zat hadden ze een dergelijke installatie en de hoofdmeester moest bij de winterdag al vroeg zijn nest uit om kolen in de ketel te gooien.

Ik weet eigenlijk niet of natuurlijke convectie bij gesloten systemen wel werkt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Ik weet eigenlijk niet of natuurlijke convectie bij gesloten systemen wel werkt?
Ik zie geen problemen. In beide gevallen krijg je dezelfde dichtheidsverschillen. Water laat zich nauwelijks samendrukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Fysica] oude cv-installaties

De expansie van water speelt en speelde ook vroeger een rol,waardoor er vroeger op het hoogste punt van het systeem een open expansievat werd geplaatst.

Alleen vraag ik me nu af ,of ook het uitzetten van de leidingen en radiatoren nog een meewerkende rol speelt in het opvangen van het uitzetten van het water;dat lijkt me wat voor Jan vdV!

Tegenwoordig heb je kleinere expansievaten met een gasvulling en membraan,dat wateruitzetting opvangt.

Berichten: 138

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Feit blijft wel dat ik nog nooit gesloten systemen gezien heb zonder circulatiepomp daar zal een reden voor zijn denk ik zo.

Zoals Jan terecht opmerkt is water nauwelijks samendrukbaar, maar zal een extra interne druk de dichtheidsverschillen wel tegenwerken, hoe gering dan ook.

Maar ik kan het mis hebben, daarvoor zitten we hier op een forum nietwaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Feit blijft wel dat ik nog nooit gesloten systemen gezien heb zonder circulatiepomp daar zal een reden voor zijn denk ik zo.
WETEN doe ik de redenen ook niet, maar wat overdenkingen:

- en circulatiepomp heeft sowieso grote voordelen, en vanf het moment dat die dingen betrouwbaar en betaalbaar werden, werden ze geïnstalleerd.

-Ook in kleinere huizen begonnen CV's geïnstalleerd te worden. Beneden geen plaats voor de ketel, dus moest hij naar zolder. Convectie werkt dan niet meer, dus heb je een pomp nodig.

- Een ketel op zolder staat niet meer onder een natuurlijke druk. Dus ontstaat het risico van kokende ketels, óf de maximum keteltemperatuur moet fors verlaagd worden. Dus: gesloten expansievat toepassen.

en tenslotte uit het ongerijmde:

-sinds de startmotor is uitgevonden wordt er ok geen zwengel meer bij een auto geleverd. :)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>
water nauwelijks samendrukbaar, maar zal een extra interne druk de dichtheidsverschillen wel tegenwerken, hoe gering dan ook.
volumevermindering van 4,7 % bij 1000 bar. Met een systeem op 2 bar overdruk is het volume van 1000 mL water dus gedaald tot 999,9999 mL. Gesteld dat die bulkmodulus van water nog steeds netjes geldt bij dit soort lage drukken, dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen.

A difference that makes no difference is no difference :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Water is net als verschillende andere stoffen,niet samendrukbaar,maar wel onderhevig aan temperatuurwisselingen.Ik herinner me oa.de wet van Boyle-GayLussac.

Maar een eerdere vraag intrigeert me;als een buis uitzet door warmte,wordt dan ook de inwendige diameter groter of vindt de uitzetting plaats om de as van de wand van de buis.Dus ook naar binnen gericht?

Een pomp zorgt voor overdruk om wrijvingsweerstand in het gehele systeem te overwinnen,die in het buizenstelsel gedeeltelijk als overdruk zowel als onderdruk tov de statische druk werkt.Van de pomp tot het exp.vat heerst overdruk,daarna onderdruk.

Dit is een globale weergave (en vertaling) van de pompfunctie uit "Klimatechnik von Recknagel-Sprenger seite334!)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Fysica] oude cv-installaties

Een pomp zorgt voor overdruk om wrijvingsweerstand in het gehele systeem te overwinnen,die in het buizenstelsel gedeeltelijk als overdruk zowel als onderdruk tov de statische druk werkt. Van de pomp tot het exp.vat heerst overdruk,daarna onderdruk.
Als het goed is heerst overal overdruk. De drukval tussen perszijde en zuigzijde van het pompje moet altijd kleiner zijn dan de overdruk van het expansievat. De pomp wordt altijd gemonteerd in de retourleiding (minder heet). Maar als er ergens vóór de pomp een absolute onderdruk zou heersen bestaat het risico op koken/dampbellen in het systeem. Dat is echt niet wenselijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Fysica] oude cv-installaties

als een buis uitzet door warmte,wordt dan ook de inwendige diameter groter of vindt de uitzetting plaats om de as van de wand van de buis.
Alle lineaire maten worden groter, dus ook de inwendige diameter. Daarmee wordt het volume van de holte in de buis dus ook groter, en wel gewoon volgens de kubieke uitzettingscoëfficiënt van ijzer.

Echter, de kubieke uitzetting van water is bijna 6 keer zo groot, dus de uitzetting van de buizen speelt een ondergeschikte rol.

Berichten: 1

Re: [Fysica] oude cv-installaties

hoi ik ben  remko
ik heb nog aan deze installaties gewerkt
Het werkt als volgt aan de boven zijde van de ketel is een stijgleiding gemonteerd
van ongeveer 100 mm diameter met lengte van 5 meter het water kom in beweging door de
opstijgende warmtekolom alle radiatoren zijn in serie gekoppeld en gaan retour naar de ketel
aan de onderzijde  .( deze installaties hadden een open druk vat grote emmer op zolder )
dit zou ook prima werken voor een zonneboiler gewoon een lange buis zwarte rechtop langs de pui van een huis
als iemand hier wat mee wil doen zou ik dat graag willen weten

Reageer