[scheikunde] Reactiesnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 81

[scheikunde] Reactiesnelheid

Hi ik heb een vraag die komt uit het toelatingsexamen en ik twijfel een beetje dus:

Men vermengt welbepaalde concentraties aan stikstofmonoxide en zuurstof en meet de

reactiesnelheid v van volgende reactie

2 NO (g) + O2 (g) --> 2NO2 (g)

Als men bij dezelfde temperatuur de ingezette concentratie aan NO verdubbelt blijkt deze

reactiesnelheid met een factor 4 te verhogen ; als zowel de NO-concentratie als de O2 -

concentratie verdubbeld worden gaat de reactie 8 keer sneller.

Welke van onderstaande vergelijkingen vertolkt de concentratie-afhankelijkheid van de

reactiesnelheid voor deze reactie ?

<A> v = k [NO]2 [O2]

<B> v = k [NO]2 [O2]2

<C> v = k [NO] [O2]2

<D> v = k [NO] [O2]

Is dit dan bij verdubbeling van NO gaat de reactie keer vier dus 2^2 en als bij verdubbeling van zowel NO en O2 gaat de reactie keer 8 dus 2^3 en aangezien NO 2^2 dus bij factor acht is 2^2 en 2^1 dus A?????

Alvast heel erg bedankt!
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Berichten: 81

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Excuses ik ben vergeten voor het onderwerp Scheikunde te zetten...
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Excuses ik ben vergeten voor het onderwerp Scheikunde te zetten...
Aangepast, volgende keer beter :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 81

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Ondertussen heb ik nog een vraag dus die post ik er nog maar even bij (snap er echt niks van):

De standaardreductiepotentiaal E° van een redoxkoppel is een maat voor de oxiderende kracht

van de geoxideerde vorm van het redoxkoppel in standaardomstandigheden, d.w.z. met de

concentraties van al de opgeloste stoffen gelijk aan 1 mol/l ; de hoeveelheid van een vaste stof

speelt echter geen rol. Hoe hoger de E°-waarde hoe sterker de oxiderende kracht van de

geoxideerde vorm van het redoxkoppel.

In sommige pacemakers die ingeplant werden bij patiënten met hartritmestoornissen, werd de

elektrochemische energie van een kwikbatterijtje gebruikt. In deze batterij bevinden zich

enerzijds zink en Zn2+-ionen, en anderzijds kwik en Hg2+

2 -ionen.

Gegeven : de E°-waarden voor de redoxkoppels bij 298 K :

Hg2+

2 / Hg = + 0.27 volt

Zn2+ / Zn = – 0.76 volt

Hier volgen twee beweringen :

I bij gebruik van de batterij zal er kwikmetaal worden geoxideerd

II bij gebruik van de batterij zal een zinken huls die in contact is met de Hg2+

2 -ionen

langzaam oplossen

< A > beweringen I en II zijn beide juist

< B > beweringen I en II zijn beide fout

< C > alleen bewering I is juist

< D > alleen bewering II is juist
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Berichten: 81

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Ondertussen heb ik nog een derde vraag (ik kan echt geen scheikunde:():

In een gesloten recipiënt van 1 liter brengt men 0,5 mol N2 en 0,8 mol H2. Hierna stelt er zich

een evenwicht in volgens de vergelijking :

N2 (g) + 3 H2 (g) --><---2 NH3 (g)

De evenwichtsconcentratie aan ammoniak bedraagt 0.2 mol per liter. Wat is de

evenwichtsconcentratie aan H2 ?

< A > 0,4 mol l-1

< B > 0,5 mol l-1

< C > 0,6 mol l-1

< D > de evenwichtsconstante voor de reactie bij de beschouwde temperatuur moet gekend

zijn
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

ik zag uw gelockte post in het scheikunde forum

dan ga ik u maar proberen te helpen

eerste vraag reactiesnelheid: dit heeft niet zoveel met chemie te maken, eerder met logisch wiskundig nadenken

als ge twijfelde vul gewoon simpele waarden in in de gegeven formules

het was goed dat ge zei dat 4dubbeling = 2^2

maar 8 is hier 2 * 2^2

A is goed want uit het eerste deel volgt dat alleen NO de snelheid 4* doet stijgen

dus v = k*2^2*2 v=1k

verdubbel beide concentratie v= k*4^2*4 v=64k

8k*8=64

dus de reactiesnelheid is verachtvoudigt

c verachtvoudigd de reactiesnelheid ook, maar dan klopt het eerste deel niet dat cNO*2 = v*4

derde vraag:

altijd naar de gegeven formule kijken:

N2 (g) + 3 H2 (g) --><---2 NH3 (g)

geg: er is 0.2 mol/l NH3 in de evenwichtstoestand

V=1l dus 0.2mol/l dus n= 0.2 mol

om 2 mol NH3 te vormen reageren 1 mol N2 en 3 mol H2 weg

of 0.2 mol NH3 veresit 0.1 mol N2 en 0.3 mol H2

dus van de oorspronkelijke 0.5 mol N2 en 0.8 mol H2 blijft er

0.5-0.1= 0.4mol N2 over en 0.8-0.3= 0.5mol H2 over

dus 0.5 N2 + 0.8 H2 reageert tot

0.4 N2 + 0.5 H2 <=> 0.2 NH3

vermits alles gebeurd in een gesloten vat van 1l is hier de concentratie gelijk aan n (aantal mol)

in andere gevallen eerst n zoeken en dan delen door het volume van het vat

dus antwoord B

Berichten: 81

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Super dat u mij helpt ik raakte al in paniek. Maar de eerste vraag had ik dus goed? Bij de tweede was ik vergeten die .3 af te trekken van de .8. Zou u me alleen nog kunnen helpen met die andere vraag? (u heeft 2 vragen beantwoord maar ik had er drie)

Heel erg bedankt :) :)
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

ja ik heb het wel gemerkt

alleen om die vraag 2 op te lossen heb ik mijn tabel nodig met die reductiepotentialen en daar kan ik nu niet aan

als niemand anders het tegen dan heeft uitgelegd, zal ik het vanavond posten

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Ik heb de vraag niet gevolgd, maar die tabellen vind je ook on line, bijvoorbeeld hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 288

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

de Eo zegt iets over de sterkte van het oxiderend of reducerend vermogen

Hoe lager de Eo hoe sterker de reductor. maar let op een reductor wordt zelf geoxideerd , zal dus zelf stijgen in oxidatietrap.

omgekeerd hoe hoger de Eo hoe sterker de oxidator. maar let op een oxidator wordt zelf gereduceerd , zal dus zelf dalen in oxidatietrap.

Hg2+ / Hg = + 0.27 volt

Zn2+ / Zn = – 0.76 volt

het Hg systeem heeft de hoogste Eo en moet dus als oxidator optreden en zal dalen in oxidatietrap Hg2+ + 2e -> Hg Hg wordt dus gereduceerd.

het Zn systeem heeft de laagste Eo en moet dus als reductor optreden en zal stijgen in oxidatietrap Zn - 2e -> Zn2+ Zn wordt dus geoxideerd en lost dus langzaam op

enkel II is juist

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

ik kan bij dat laatste met Zn niet goed volgen, ik snap de redenering denk ik wel.

maar waarom smelt zink bij het oxideren?

moet je dat zo weten of zit er meer achter?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Ik kan niks vinden over "smelten", wél over oplossen, dus mogelijk bedoel je dat. Het zink op zich lost niet op, de ontstane zinkionen gaan kennelijk in oplossing. Of je dat moet weten weet ik niet, maar ik leid het verder wel af uit de vraagstelling i.c.m. de mogelijke antwoorden. Hiervoor zou je eigenlijk meer moeten weten over (kwik)batterijen, maar je zou kunnen aanemen dat ze een of ander (vloeibaar) elektrolyt bevatten. En dan wordt oplossen van zinkionen ineens een voor de hand liggende mogelijkheid.

overigens een correcte mogelijkheid?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercury_battery
Mercury batteries use either pure mercuric oxide or a mix of mercuric oxide with manganese dioxide as the cathode. Mercuric oxide is a non-conductor so some graphite is mixed with it; the graphite also helps prevent collection of mercury into large droplets. The anode is made of zinc and separated from the cathode with a layer of paper or other porous material soaked with electrolyte During discharge, zinc oxidizes to zinc oxide . and mercuric oxide gets reduced to elementary mercury. A little extra mercuric oxide is put into the cell to prevent evolution of hydrogen gas at the end of life. Mercury batteries are very similar to silver-oxide batteries.

Sodium hydroxide or potassium hydroxide are used as an electrolyte. Sodium hydroxide cells have nearly constant voltage at low discharge currents, making them ideal for hearing aids, calculators, and electronic watches. Potassium hydroxide cells, in turn, provided constant voltage at higher currents, making them suitable for applications requiring current surges, e.g. photographic cameras with flash, and watches with a backlight. Potassium hydroxide cells also have better performance at lower temperatures. Mercury cells have very long shelf life, up to 10 years.

A different form of mercury battery uses mercuric oxide and cadmium. This has a much lower terminal voltage around 0.9 volts and so has lower energy density, but it has an extended temperature range, in special designs up to 180 C.
Zou zinkoxide of zinkhydroxide wel zo best oplosbaar zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

ja sorry, ik bedoelde inderdaad oplossen.

ik zie nu waar u redenering vandaan komt.

dank u

over die andere mogelijkheid heb ik echter geen idee

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

over die andere mogelijkheid heb ik echter geen idee
geen idee wat je bedoelt te zeggen :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] Reactiesnelheid

Zinkoxide en -hydroxide zijn niet best oplosbaar, in water in ieder geval. Het ging hier echter niet om de vorming van zinkoxide, maar om het oxideren van zink (metaal) tot Zn2+. Het tegenion in het electrolyt kan heel goed iets als Cl- of NO3- zijn, en dan lost Zn2+ prima op. Overigens ook in zeer basische omgevingen, vanwege de vorming van Zn(OH)4-, maar dat is weer een ander verhaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer