Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 92

Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

Was ik net deze topic aan het lezen dacht ik net aan dit fenomeen:

Twee jaar geleden heb ik zelf de elektriciteit gelegd in mijn nieuwbouwwoning. Vlak voor ik deze elektrische installatie ging laten testen door een erkende keurder begon ik ook één en ander door te meten.

Ik opende de aardingsklem en schakelde elke automatische zekering in de 0-stand (stroomkringen onderbroken). Ik verbond de ingang van mijn hoofd differentieelschakelaar (verliesstroomschakelaar) aan het elektriciteitsnet via een snoer afkomstig van mijn tijdelijke werfkast. Vervolgens plaats ik mijn voltmeter over de twee klemmen van mijn geopende aardklem. Ik lees af een spanning van 0 Volt, wat ik niet meer dan normaal vind. Ik sluit nu één voor één de verschillende automatische zekeringen en bij elke zekering die ik sluit stijgt de spanning over de open aardklem met een paar volt en kom ik uiteindelijk uit bij een spanning van meer dan 30 Volt!

De erkende keurder vond mijn binnenhuisinstallatie tip top en nadat ik zijn handtekening gekregen heb en het formulier dat alles ok was heb ik hem het fenomeen getoond. Hij vond het raar, maar het was wel geen probleem voor hem.

Zelfs nu, met mijn definitieve aansluiting kan ik dit nog steeds nameten. Als ik nu gewoon de hoofdaardingsklem open meet ik over de klemmen een spanning van meer dan 30 Volt.

Van waar komt deze spanning?

Is dit een normaal verschijnsel?

Als ik de aardingsklem sluit is deze spanning weg daar deze dan toch naar de aarde vloeit? Waarom reageert mij differentieelschakelaar dan niet? De testknop op deze differentieelschakelaar doet het nochthans prima?

PS: Hopelijk komt hier geen -slotje- op daar het om een persoonlijk probleem/vaststelling gaat. Ik dacht dat het voldoende voer was ter discussie, vandaar dat ik de vraag stel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

Kun je aangeven wat je precies ontkoppelt als je de aardklem opent? Ik kan me er niet goed een voorstelling van maken. Waarschijnlijk zijn de regels voor het inrichten van de aarding in België en Nederland verschillend.

Berichten: 92

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

De hoofdaardingsklem wordt ook wel eens hoofdaardingsonderbreker genoemd. Als je deze opent dan verbreek je dus de aarding van alle stopcontacten en lichtpunten met de aardingslus die onder de fundering van je woning loopt. Tijdens een normale werking moet deze dus steeds gesloten zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

De hoofdaardingsklem wordt ook wel eens hoofdaardingsonderbreker genoemd.
Is dat dan een klem die je zomaar open kunt zetten? Vreemd, in Nederland mag dat niet, maar dit even terzijde.

Je plaatje is voor mij trouwens niet zichtbaar.

Als je de aardingsklem opent vormen de aardingsdraden in je huis een zwevend systeem. Maar die draden zitten in dezelfde buizen als de stroomdraden, en door capacitieve overdracht komt er ook spanning op de zwevende aarddraden.

Probeer het maar eens door in een buis een loze draad bij te trekken. Meet deze draad t.o.v. aarde en je zult bijna altijd spanning meten.

Maar die spanning is heel gering, en ook nog eens impedantiegevoelig. Dat kun je zien als je meet met een wijzerinstrument. Als je die naar een lager bereik schakelt zal de eigen weerstand van het instrument lager worden, maar ook de spanning die je afleest is lager.

Als je de aardingsklem sluit zal er inderdaad een vereffeningsstroom naar aarde gaan lopen. Maar die is zo gering dat je aardlekschakelaar daar niet op reageert.

Berichten: 92

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

Het plaatje dat ik heb ingevoegd komt van volgende URL

Inderdaad, als je de aardingsonderbreker opent dan vormt het aardingssysteem in je woning een zwevend systeem en kan het zijn taak niet meer vervullen. In België kan je die klem zelf openen door een moer los te draaien.

Ik dacht ook al dat het iets te maken had met overdracht door al die parallelle koperen geleiders.

Het kon niet anders dan een zeer kleine lading zijn want indien die spanning van 30 Volt er continu was en de aardingsweerstand in België maximum 30 Ohm mag zijn moest er dus een continue stroom van minstens 1Ampère vloeien, en dan zou mijn differentiëelschakelaar al lang uitgeschakeld hebben want die doet dat bij 300mA.

Vandaar ik er mij geen zorgen moet over maken. En toch vraag ik me af hoeveel elektriciteit er zo weg vloeit naar de aarde. Ik moet die uiteraard wel betalen. Zal ik eens een Ampèremeter tussen de twee klemmen schakelen en hoog genoeg starten dat ik hem al niet om zeep help met de eerste stroompuls van misschien wel 30Volt/<de aardingsweerstand die de keurder gemeten heeft>.

Bedankt voor de uitleg, ik laat mijn kinderen al iets geruster hun gangen gaan!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

En toch vraag ik me af hoeveel elektriciteit er zo weg vloeit naar de aarde. Ik moet die uiteraard wel betalen.
Dat valt ook erg mee. Je hebt het over een differentieelschakelaar van 300mA, dat is vrij veel. In Nederland zijn ze standaard 30mA, en die vliegen er ook niet uit. De lekstroom is dus minder dan 30mA, daar doet de meter het niet voor, want die mag onder de 0,2% van de nominale stroom niet draaien. Bovendien is het een capacitieve stroom, en die vertegenwoordigt geen energie.

Berichten: 92

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

Kleine nuance over de afschakelstroom van een differentieelschakelaar in België.

De hoofddifferentieelschakelaar is er ééntje die uitschakeld bij een verliesstroom van 300mA en wordt verzegeld door de elektriciteitsfirma en je kan deze dus nooit meer alleen verwijderen.

Voor vochtige kringen (badkamer, wasmachine, droogkast, ...) ben je verplicht om een tweede differentieelschakelaar van 30mA in serie met de hoofddifferentieelschakelaar te plaatsen. Dit om dus een hogere bescherming te bieden.

Je mag de hoofddifferentieel ook ineens vervangen door een versie van 30mA, en dan heb je er maar één nodig. Waarom je in België nog de keuze hebt is volgens mij historisch. Ik denk dat er in België veel oudere huizen zijn waar de schakelaar van 300mA maar net niet uitschakeld en als ze een schakelaar van 30mA zouden verplichten, zou hij gewoon direct afschakelen door alle verliezen die er reeds zijn. Ik denk dat het er ooit wel van zal komen maar dat ze gewoon wachten tot de huizen wat moderner geworden zijn en ze minder protest gaan hebben.

Waarschijnlijk zijn er ook een aantal mensen die denken dat 30mA veel te gevoelig is voor heel het huis en vrezen dat deze om de haverklap gaat uitschakelen als ze te veel verbruikers inschakelen. Daarom vind je in België in 98% (gokje) van de gevallen nog steeds twee differentiëelschakelaars, ééntje van 300mA en ééntje extra van 30mA voor de vochtige kringen.

Berichten: 49

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

dat je die 30 volt meet kan wel kloppen, als je een simpele lamp aan het plafond hangt en je zou met een huis tuin en keuken spanningzoeker testen of er spanning op de schakeldraad staat zie dat ook. een stand van de schakelaar geeft een fellere lamp in je spanningzoeker en de andere stand van de schakelaar geeft een zwak lampje in de spanningzoeker, terwijl de spanning er dan toch echt af is. indd een soort straling van de andere draden in de zelfde buis.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vanwaar komt de spanning over een open aardingsklem?

indd een soort straling van de andere draden in de zelfde buis.
Inductie heet dat toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer