[mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

[mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Gelieve de titel van je topic steeds te voorzien van een passende vakgebied-tag. Aangevuld door TD!

In de meeste handboeken die ik al heb gelezen wordt µ gelijkgesteld aan de tangens van de hellingshoek, maar nu vroeg ik me af of de µ ook niet afhankelijk is van de soort stof waarop het voorwerp zich bevindt(zoals op een horizontaal oppervlak)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Bedoel je de wrijvingscoëfficiënt? Het lijkt me evident dat die van de ondergrond afhangt, zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Bedoel je de wrijvingscoëfficiënt? Het lijkt me evident dat die van de ondergrond afhangt, zie ook hier.
Dat is zeker evident. En overigens juist ONafhankelijk van die hoek.

Wat wél verandert met die hoek is de grootte van de normaalkracht. En daarom wordt bij een grotere hellingshoek je wrijvingskracht kleiner. Niet vanwege die μ! Die is constant, en alleen afhankelijk van de aard van beide contactoppervlakken. Die μ's zijn voor een hoop combinaties van stoffen empirisch bepaald.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Die μ's zijn voor een hoop combinaties van stoffen empirisch bepaald.
Klopt, als tycho geïntereseerd is; zie hier of hier voor een hoop waarden, eventueel om een idee te krijgen van de grootteorde en de verschillen voor gangbare ondergronden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Ik denk dat ik al zie waar de verwarring vandaan komt.

Wiki:
Men brengt langzaam het hellend vlak onder helling, op het moment dat het voorwerp begint te schuiven dan meet men de hoek van het hellend vlak. De tangens van de hoek is dan de wrijvingscoëfficiënt
.

Dit is een beetje "vrolijk" geformuleerd :) , en zou je kunnen lezen als dat μ afhangt van de hoek waarop de zaak begint te schuiven onder invloed van de zwaartekracht. Maar het is juist andersom: de hoek waaronder de zaak onder invloed van de zwaartekracht begint te schuiven, is afhankelijk van μ
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Dat heb je dan met wiki. Het staat je echter vrij om dat wat zorgvuldiger (en minder dubbelzinnig) te herformuleren, dat is dan weer het leuke eraan :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Ik heb nog nooit iets op wiki gewijzigd, misschien ook omdat ik nooit honderd proent zeker ben dat ik het bij het rechte eind heb. Ook geen idee hoe dat moet, en misschien te lui om het uit te zoeken en te bang om het te doen, wie weet wat er allemaal misgaat. Het zal mijn digibetisme wel zijn.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

Bewerken op wiki is heel makkelijk. Bij veel alinea's staat een knopje { bewerk ]. Daar klik je op en verder volg je de instructies.

Ik heb het één keer gedaan toen ik iets tegenkwam wat echt niet goed was en het verbaasde me eigenlijk hoe makkelijk dat ging. Als je er een avondje voor gaat zitten kun je bij wijze van spreken heel wikipedia naar de gallemiezen helpen.

Berichten: 333

Re: [mechanica] wrijvingsfactor op een helling

hmmm vrijving is moeilijk te berekenen.

je kan eigenlijk geen 100 procent perfecte uitkomst geven wil je rekening houden met alle factoren.

laten we zeggen je plaatst en blok metaal op een rubber ondergrond, dan zal deze blok en beetje inzinken door het gewicht in het rubber met alle vrijvings complicaties vandien in je berekening.

Reageer