Toerental verspringingen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Toerental verspringingen

Als ik heel snel optrek (relatief, want voor zover dat mogelijk is met mijn wagen :) ) en schakel (maar dan echt bruut) van 1° naar tweede naar derde met mijn wagen merk ik dat mijn wagen in een hoger toerental terecht komt. Ik bedoel dit vergelijkend met eenzelfde snelheid die ik, als ik normaal schakel, in een lager toerental bereik. Ik merk dit zowel aan het geluid van de wagen (niets abnormaals, enkel een hoger toerental, alsof ik sneller zou aan het moeten rijden zijn) als aan de toerenteller, die een 30° à 60° voorloopt op de normale of verwachte waarde.

Ik ben me er ook wel van bewust dat ik dan niet zo lief ben voor mijn wagen en dat beter niet zou doen, maar ik vraag me vooral af wat er gaande is, hoe dit mogelijk is. Heeft er iemand een mechanisch verhaaltje hiervoor? (Kun je er dan ook bij vertellen of je het zelf al ervaren hebt.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Toerental verspringingen

Is de drukgroep van je koppeling nog in orde? Met andere woorden, slipt je koppeling niet door, waardoor je een berg energie besteedt aan het opwarmen van je versnellingsbak in plaats van aan rokende banden??

En ik ga iets bedeesder met mijn auto's om. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Toerental verspringingen

Jan van de Velde schreef:Is de drukgroep van je koppeling nog in orde? Met andere woorden, slipt je koppeling niet door, waardoor je een berg energie besteedt aan het opwarmen van je versnellingsbak in plaats van aan rokende banden??

En ik ga iets bedeesder met mijn auto's om. :)
Drukgroep is Chinees voor me, en wat je bedoelt met doorslippende koppeling is me ook niet helder duidelijk. Hoe dan ook mag ik niet vergeten te vermelden dat dat "verhoogde toerental waarover ik spreek echt wel constant aanhoudt en geen lelijk geluid maakt of zo. Pas als ik mijn ontkoppelingpedaal even induw en terug los dan verkrijg ik weer mijn normaal toerental.

Berichten: 78

Re: Toerental verspringingen

slip in de aandrijflijn: slippende koppeling (versleten?) of een doorslaand wiel, maar dat laatste lijkt me sterk in 3 de versnelling.

Berichten: 193

Re: Toerental verspringingen

Voor 99% is dat te wijten aan het doorslippen van je koppelingschijf en drukgroep.

Hier heb je een prima uitleg hoe dat in zijn werk gaat met een koppeling:

http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm

Er staat een animatie bij over het begrip " slip".



Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Toerental verspringingen

Bedankt voor de reacties, ben er al wat wijzer uit geworden

Berichten: 582

Re: Toerental verspringingen

Als het echt alleen de koppelingsplaten zijn die versleten zijn zou de motor hoog in toeren moeten draaien maar de snelheid zal constant blijven bij het indrukken van het gaspedaal.

Je koppelingsplaten brengen op dat moment het maximum moment over dat ze nog aankunnen. Als dat al in de 3de versn. gebeurd dan kan je nauwelijks nog in z'n 4 rijden.

Je hebt dan gewoon versleten koppelingsplaten, misschien door bruusk gebruik.

Om je kop.platen te sparen moet je rustig optrekken en zo snel mogelijk de koppeling laten (pakken), zodat er geen slip optreed. Slip is de veroorzaker van de slijtage.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Toerental verspringingen

zou de motor hoog in toeren moeten draaien maar de snelheid zal constant blijven bij het indrukken van het gaspedaal.
dit is dus niet het geval
Om je kop.platen te sparen moet je rustig optrekken en zo snel mogelijk de koppeling laten (pakken), zodat er geen slip optreed. Slip is de veroorzaker van de slijtage.
Dat vermoedde ik. Maar daar merk ik heel wat tegenstrijdigheden op in de volksmond. De ene zegt wat ik hier quote, de andere zegt dat je de koppeling wat zachter moet lossen, ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Toerental verspringingen

Om je kop.platen te sparen moet je rustig optrekken en zo snel mogelijk de koppeling laten (pakken), zodat er geen slip optreed. Slip is de veroorzaker van de slijtage.


Dit heeft ook z'n nadelen, best is een compromis te zoeken... bruusk het koppelingspedaal lossen zorgt dan weer voor andere bijkomende slijtage.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Toerental verspringingen

Hoe dan ook mag ik niet vergeten te vermelden dat dat "verhoogde toerental waarover ik spreek echt wel constant aanhoudt en geen lelijk geluid maakt of zo. Pas als ik mijn ontkoppelingpedaal even induw en terug los dan verkrijg ik weer mijn normaal toerental.
simpel uitgelegd werkt een koppeling doordat twee platen tegen elkaar worden gedrukt. De wrijving tussen de twee platen moet voldoende zijn om slippen van de platen te voorkomen.

Wrijvingskracht kunje natuurkundig beschrijven als Fw= μ x Fn, waarbij Fn hier de kracht is waarmee je de koppelingsplaten tegen elkaar duwt, en μ de wrijvingsfactor tussen de twee platen.

Eén plaat draait met een toerental afhankelijk van het motortoerental, de andere met een toerental afhankelijk van je wielentoerental. Houden de twee platen elkaar vast, dan heb je dus een vaste verhouding tussen motor-rpm en wiel-rpm. Alleen, als je opschakelt passen die twee niet meer. Je trekt met je koppelingspedaal de twee platen van elkaar en schakelt. Je wieltoerental blijft nagenoeg gelijk, je motortoerental heb je meestal met je gaspedaal wel wat laten zakken, maar nooit netjes. Nou laat je je koppelingspedaal weer opkomen, de platen worden weer tegen elkaar gedrukt. Zodra ze elkaar een beetje beginnen te raken begint de ene plaat langs de andere te wrijven, waardoor de draaisnelheden van de platen vanzelf weer gelijk worden, óf omdat je wielen worden afgeremd door de motor, óf omdat je motor wordt afgeremd door je wielen. Hiervoor moet de wijvingskracht tussen die twee platen natuurlijk voldoende zijn. Is je drukgroep niet in orde, dan kan Fn te laag zijn, waardoor Fw te laag blijft: De koppeling blijft slippen. En er is ook nog iets vreemds met μ aan de hand: we kennen namelijk een dynamische μ, die dus geldt zolang de platen nog ten opzichte van elkaar bewegen, en een statische μ, die geldt wanneer de platen t.o.v. elkaar stilstaan (=even snel draaien). Die statische μ is altijd groter dan die dynamische. Zolang de platen langs elkaar wrijven krijg je dus nooit je maximale Fw. "Pakken" ze eenmaal, dan is het probleem opgelost. Dat laatste zou in jouw koppeling wel eens het probleem kunnen zijn: de boel slipt, je hebt een probleem met een lage dynamische μ, ze willen niet pakken. Je speelt even met je koppelings- en gaspedaal, een ogenblik is het toerental van beide platen gelijk, ineens geldt de grotere statische μ en hop, Fw is ineens veel groter en je koppeling pakt en blijft dan ook vasthouden. Dát, of die koppelingspedaalactie helpt om je platen nét iets harder tegen elkaar te duwen.

Hoe dan ook, dat gaat je een paar honderd euro kosten......... :)

Een vergelijkbaar beschijnsel doet zich ook voor bij slippende auto's. De wrijvingskracht wordt bijv. net overschreden in een bocht, je zou verwachten dat de auto een beetje zou gaan schuiven. Maar nee, de dynamische μ tussen rubber en asfalt is zo'n 30 % lager dan de statische, waardoor je wrijvingskracht ineens met 30% daalt. De auto schuift inééns fors weg. Zodra je de boel weer net onder controle krijgt krijg je het omgekeerde verschijnsel. Daarom moet je een slippende auto tegensturen (in de sliprichting dus), om het rubber weer te laten stilstaan t.ov. het asfalt zodat je je statische μ weer terugkrijgt. Dat kan het verschil zijn tussen het randje van het asfalt en die boom in de buitenbocht......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Toerental verspringingen

Is je versnellingsbak niet naar de knoppen;ergens een breuk,waardoor je constant in de tweede versnelling blijft rijden.Mogelijk werkt dus je koppeling niet meer en heeft dat te maken met de door Jan vdV vermelde drukgroep (koppelingsplaten met drukveren)!

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Toerental verspringingen

constant in de tweede versnelling blijft rijden.
Dat lijkt me echt niet het geval.

Berichten: 4.502

Re: Toerental verspringingen

Bij nader inzien geef ik je gelijk,je zou bij het opstarten al in de problemen komen.Kan je alleen maar aanraden bij een autodokter op bezoek te gaan!

Berichten: 582

Re: Toerental verspringingen

king nero schreef:
wombat schreef:
Om je kop.platen te sparen moet je rustig optrekken en zo snel mogelijk de koppeling laten (pakken), zodat er geen slip optreed. Slip is de veroorzaker van de slijtage.


Dit heeft ook z'n nadelen, best is een compromis te zoeken... bruusk het koppelingspedaal lossen zorgt dan weer voor andere bijkomende slijtage.


Ik zei niet bruusk.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Toerental verspringingen

snel laten opkomen heeft hetzelfde effect.

Reageer