Feiten en cijfers over onderricht in taal in Wallonië

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 792

Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Hallo,

net zoals ik al eens heb gedaan over de problematiek in Israel, wil ik nu, naar aanleiding van de hetze over Leterme's uitspraken, een objectieve vraag stellen :

Hoe ziet het onderwijs op het gebied van taal er nu precies uit in Wallonië?

Ik heb acht jaar Frans, vijf jaar Engels, twee jaar Duits (en 4 jaar Latijn..) gevolgd. Behalve dat Latijn was er niks vrijblijvend.

Hoe zit dat in Wallonië?

Bronnen op internet vinden valt nog redelijk tegen.

Ik weet natuurlijk ook wel dat zaken als ondertitels en motivatie eveneens een rol spelen, maar ik wou graag hiermee beginnen.

Berichten: 3.165

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Wat ik van Vlamingen gehoord heb (ik woon in Leuven, dicht tegen de taalgrens) is dat in Wallonië geen enkele vreemde taal verplicht is bij wet. Het zou dus sterk verschillen van school tot school en in de praktijk resulteren in weinig en gebrekkig taalonderwijs.

Ik heb eens op het VTM-nieuws gezien dat een groep Waalse leraren een taalreis maakte naar Vlaanderen, een week lang in Vlaanderen van alles doen om zo beter het Nederlands te leren beheersen. Het was ook hard nodig want voor taalleraren in een 2talig land (officieel 3, ook Duits) was hun Nederlands erg gebrekkig. Die ondertitels spelen inderdaad een belangrijke rol in hun gebrekkige beheersing van het Engels.

Objectieve gegevens heb ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Bedankt voor je antwoord. Maar is dat wel zo? Ik heb gehoord dat er toch zeker een vreemde taal verplicht is, en men krijgt de keuze tussen Engels en Nederlands. Hoeveel jaren werd er mij niet bij verteld. Ook niet of uiteindelijk in de laatste jaren een derde taal ook wordt verplicht...

Berichten: 3.165

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Bedankt voor je antwoord.  Maar is dat wel zo?  Ik heb gehoord dat er toch zeker een vreemde taal verplicht is, en men krijgt de keuze tussen Engels en Nederlands.  Hoeveel jaren werd er mij niet bij verteld.  Ook niet of uiteindelijk in de laatste jaren een derde taal ook wordt verplicht...
Je hebt gelijk!

Ik bedoelde dat ze van geen enkele taal verplichten het te volgen. Inderdaad moeten ze kiezen tussen Nederlands en Engels.

Ik meen me te herinneren dat ze enkel in de eerste 3 of 4 jaar die vreemde taal moeten volgen en niet in de laatste jaren.

Zeg zelf, als jij in een Franstalig gebied zou wonen, welke taal zou jij dan kiezen?

De wereldtaal Engels of het veel kleinere Nederlands. De leerlingen kan je niets verwijten. Het stelsel deugt niet.

Ik heb er in een ander topic al voor gepleit om al op de basisschool te beginnen met 4 vreemde talen.

Dan leer je ze gemakkelijk. Ook ik kies in mijn vrije tijd liever voor andere zaken dan het leren van een taal. Als ik ooit 3 maanden of langer in het buitenland ga zijn dan ben ik wel bereid om de taal te leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Ja ik WIL op dit moment helemaal niets zien veranderen, ik weet namelijk nog niet hoe het is? Het valt verdomd tegen om het op internet te vinden?!
Zeg zelf, als jij in een Franstalig gebied zou wonen, welke taal zou jij dan kiezen?  

De wereldtaal Engels of het veel kleinere Nederlands
Oké, maar kunnen ze Engels? En dan nog, blijkbaar is er toch een reden ergens om naar Vlaamse zwembaden(ver van de zee!), de Vlaamse kust, enz... te komen. En dat is noch Franstalig, noch Engelstalig gebied.

Berichten: 3.165

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Het valt verdomd tegen om het op internet te vinden?!  
Dat vind ik nogal verdacht :wink:

Als de resultaten positief zouden zijn dan zou iemand ze toch wel graag openbaar maken. Misschien zoek ik spijkers op laag water.
Oké, maar kunnen ze Engels? En dan nog, blijkbaar is er toch een reden ergens om naar Vlaamse zwembaden(ver van de zee!), de Vlaamse kust, enz... te komen. En dat is noch Franstalig, noch Engelstalig gebied.
Ze kunnen inderdaad nog nauwelijks Engels spreken. Dat leer je ook niet in 3 of 4 jaar, al helemaal niet als jouw moedertaal een Romaanse taal is.

Ze zouden minstens evenveel moeite hebben met het leren van Nederlands.

Aangezien de meeste Vlamingen Engels spreken is het voor mij eender ofdat ze Nederlands of Engels spreken. Als ze Frans spreken tegen mij dan hebben ze een probleem :wink:

Ik versta nauwelijks Frans en zal terugpraten in Nederlands en Engels. Soms reageren ze dan kwaad :)

Berichten: 39

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Ik ben ongelooflijk blij dat ik in Vlaanderen ben geboren. Mijn leerkracht Frans zei vorig jaar dat een man met talenkennis, een rijk man is; en dat is volledig waar. Van die Walen kan allesbehalve gezegd worden dat ze een rijke taalkennis hebben. Daar waar wij in onze scholen Frans, Engels, Nederlands en optie Duits, Spaans en Latijn krijgen, doen de Waalse scholen overduidelijk onder. Je hoeft daarvoor geen statistisch onderzoek doen om vast te stellen dat Walen gewoon tamzakken zijn die geen moeite doen om meertalig te zijn, hoewel dat hier in België toch echt moet.

Ik kan me echt mateloos ergeren als ik in Brussel rondloop en constant word bediend in het Frans. Ik praat altijd eerst Nederlands, in de hoop dat ze toch een woord Nederlands spreken, maar dat is in 90% van de gevallen tevergeefs.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Wel ik zal niet zeggen dat de zaken die jij daar zegt me helemaal koud laten, het is precies daarom dat ik een kurkdroge heldere topic wou starten met echt objectieve feiten....

Dus komaan, dit kan toch niet? Is er niemand die echt een goed beeld heeft van wie wat hoeveel jaar daar moet volgen of mag volgen??

Berichten: 39

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

evilbu schreef:Bedankt voor je antwoord.  Maar is dat wel zo?  Ik heb gehoord dat er toch zeker een vreemde taal verplicht is, en men krijgt de keuze tussen Engels en Nederlands.  Hoeveel jaren werd er mij niet bij verteld.  Ook niet of uiteindelijk in de laatste jaren een derde taal ook wordt verplicht...
Je hebt gelijk!

Ik bedoelde dat ze van geen enkele taal verplichten het te volgen. Inderdaad moeten ze kiezen tussen Nederlands en Engels.

Ik meen me te herinneren dat ze enkel in de eerste 3 of 4 jaar die vreemde taal moeten volgen en niet in de laatste jaren.

Zeg zelf, als jij in een Franstalig gebied zou wonen, welke taal zou jij dan kiezen?

De wereldtaal Engels of het veel kleinere Nederlands. De leerlingen kan je niets verwijten. Het stelsel deugt niet.

Ik heb er in een ander topic al voor gepleit om al op de basisschool te beginnen met 4 vreemde talen.

Dan leer je ze gemakkelijk. Ook ik kies in mijn vrije tijd liever voor andere zaken dan het leren van een taal. Als ik ooit 3 maanden of langer in het buitenland ga zijn dan ben ik wel bereid om de taal te leren.
Logischerwijs zou men wel Engels kiezen, gezien dat een wereldtaal is. Maar wij leren Engels, Frans EN Nederlands, dan mogen die Walen dat ook doen, anders mogen ze naar Frankrijk verhuizen van mij.

En wat zeg je daar over geen taal leren in je vrije tijd? Ik ga nu in het bijzonder Brussel beschouwen: het merendeel spreekt enkel Frans, hoewel het beide talen zou moeten beheersen. Ik ben eens in Brussel een man tegengekomen (afkomstig uit Afrika), hij woonde slechts 2 jaar in Brussel en sprak verbazend goed Nederlands (geleerd op een avondschool ofzo) EN Frans. Het heeft niet te maken met geen tijd hebben om een taal te leren, het heeft te maken met in welke mate je moeite doet om je aan te passen aan je omgeving. Die Brusselaars wonen in een gebied waar zowel Franstaligen als Nederlandstaligen voorkomen, die Brusselaars móeten dan ook beide talen kunnen spreken.

Wat de Walen betreft: hier in Vlaanderen worden Waalse toeristen hoogstwaarschijnlijk wel bediend in het Frans, waarom kunnen wij Vlamingen en Nederlanders dan niet in het Nederlands bediend worden in Wallonië (of brussel)?

En ja het systeem deugt niet, in wallonie en brussel ben je inderdaad een mislukt product van een slecht systeem, maar dat wil niet zeggen dat je daar niks aan kan veranderen: leren kan je op alle leeftijden

Berichten: 3.165

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

albert davinci schreef:
evilbu schreef:Bedankt voor je antwoord.  Maar is dat wel zo?  Ik heb gehoord dat er toch zeker een vreemde taal verplicht is, en men krijgt de keuze tussen Engels en Nederlands.  Hoeveel jaren werd er mij niet bij verteld.  Ook niet of uiteindelijk in de laatste jaren een derde taal ook wordt verplicht...
Je hebt gelijk!

Ik bedoelde dat ze van geen enkele taal verplichten het te volgen. Inderdaad moeten ze kiezen tussen Nederlands en Engels.

Ik meen me te herinneren dat ze enkel in de eerste 3 of 4 jaar die vreemde taal moeten volgen en niet in de laatste jaren.

Zeg zelf, als jij in een Franstalig gebied zou wonen, welke taal zou jij dan kiezen?

De wereldtaal Engels of het veel kleinere Nederlands. De leerlingen kan je niets verwijten. Het stelsel deugt niet.

Ik heb er in een ander topic al voor gepleit om al op de basisschool te beginnen met 4 vreemde talen.

Dan leer je ze gemakkelijk. Ook ik kies in mijn vrije tijd liever voor andere zaken dan het leren van een taal. Als ik ooit 3 maanden of langer in het buitenland ga zijn dan ben ik wel bereid om de taal te leren.
Logischerwijs zou men wel Engels kiezen, gezien dat een wereldtaal is. Maar wij leren Engels, Frans EN Nederlands, dan mogen die Walen dat ook doen, anders mogen ze naar Frankrijk verhuizen van mij.

En wat zeg je daar over geen taal leren in je vrije tijd? Ik ga nu in het bijzonder Brussel beschouwen: het merendeel spreekt enkel Frans, hoewel het beide talen zou moeten beheersen. Ik ben eens in Brussel een man tegengekomen (afkomstig uit Afrika), hij woonde slechts 2 jaar in Brussel en sprak verbazend goed Nederlands (geleerd op een avondschool ofzo) EN Frans. Het heeft niet te maken met geen tijd hebben om een taal te leren, het heeft te maken met in welke mate je moeite doet om je aan te passen aan je omgeving. Die Brusselaars wonen in een gebied waar zowel Franstaligen als Nederlandstaligen voorkomen, die Brusselaars móeten dan ook beide talen kunnen spreken.

Wat de Walen betreft: hier in Vlaanderen worden Waalse toeristen hoogstwaarschijnlijk wel bediend in het Frans, waarom kunnen wij Vlamingen en Nederlanders dan niet in het Nederlands bediend worden in Wallonië (of brussel)?

En ja het systeem deugt niet, in wallonie en brussel ben je inderdaad een mislukt product van een slecht systeem, maar dat wil niet zeggen dat je daar niks aan kan veranderen: leren kan je op alle leeftijden
Ik ben het helemaal met je eens dat het perfect mogelijk is om in jouw vrije tijd een taal te leren. Het probleem is dat je maar een beperkte hoeveelheid vrije tijd hebt waarin je prioriteiten moet stellen.

Als je actief bent en al verschillende sporten beoefent, muziek speelt en regelmatig uit gaat dan blijft er gewoon weinig tijd over om een taal te leren.

Zo zie ik het.

Wat mij over de streep zou trekken om een taal als het Frans te leren is als ze eens een aantrekkelijke GRATIS online cursus zouden maken, één met enorm veel tekst, leuke animaties enz.

Het leren van een taal kan ook op een leuke manier.

Bij mij op de universiteit kan je een cursus Frans volgen maar die tijdschema's zijn zo rigide als maar kan.

Als je op die tijd niet kan dan heb je een probleem. Anders zou ik het waarschijnlijk wel doen maar ik ben niet bereid om andere activiteiten er voor op te geven, daarvoor vind ik het leren van Frans niet belangrijk genoeg. Immers, ik moet nog maar afwachten ofdat het spreken van Frans mij ooit van pas gaat komen. Dat die andere activiteiten nuttig en aangenaam zijn voor mij dat weet ik al.

Ik vind eigenlijk principieel ook dat er één wereldtaal is en dat iedereen die maar moet leren, dat is veel practischer. Dan kan iedereen op de wereld elkaar verstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Wat mij over de streep zou trekken om een taal als het Frans te leren is als ze eens een aantrekkelijke GRATIS online cursus zouden maken, één met enorm veel tekst, leuke animaties enz.  

Het leren van een taal kan ook op een leuke manier.
Hmm, Franstaligen vinden het niet zo belangrijk-vrees ik- dat je Frans leert, je moet het gewoon kunnen. [rr]

Je moet eens rondhangen op Franstalige forums "J'ai travaillés, je parlait, tu est, nous allon travaillez,....", velen kennen het zelf ook niet zo goed. :?:

Ik vind het jammer dat ik nog altijd hun onderwijssysteem niet begrijp...

Berichten: 3.165

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

Ik zou waarschijnlijk toch eerder Spaans leren dan Frans, de taal trekt mij meer. Wordt meer gesproken wereldwijd en ik vind de taal ook mooier klinken maar dat is persoonlijk.

Berichten: 77

Re: Feiten en cijfers over onderricht in taal in Walloni

albert davinci schreef:Het probleem is dat je maar een beperkte hoeveelheid vrije tijd hebt waarin je prioriteiten moet stellen.  

Als je actief bent en al verschillende sporten beoefent, muziek speelt en regelmatig uit gaat dan blijft er gewoon weinig tijd over om een taal te leren.


Een tip om een taal te leren met weinig vrije tijd: zet een taalcd op je mp3.

Reageer