[elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2

[elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Gelieve de titel van je topic steeds te voorzien van een passende vakgebied-tag. Aangevuld door TD!

Ik las op deze website iets over een zwevend netwerk in het centrum van Amsterdam. Nou woon ik daar, en volgens een monteur van mijn wasmachine zit er in mijn meterkast een probleem namelijk dat de 0 en de aarde zwevend zijn.

Wat is er gebeurd? Ik had mijn wasmachine op een ongeaarde wanddoos aangesloten en kreeg later stroomschok(jes) via de deur van de wasmachines van 120 V. Stom om hem niet geaard aan te sluiten, maar dit had ik nou ook weer niet verwacht. Volgens de monteur kan dit echter ook met een broodrooster gebeuren.

Vroeg me dus af of iemand van jullie weet waar dit over gaat, en of dit in lekentaal uit te leggen valt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Die hele wasmachine zit vol met draden die een spanning van ongeveer 130V t.o.v. aarde hebben. Maar de behuizing van de machine zit nergens aan vast, en zal door inductie ongeveer de spanning van de bedrading aannemen.

Je zegt dat je schokjes van 120V krijgt. Hoe kom je aan dat getal? Gemeten?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Het kan namelijk ook zo zijn dat er gewoon een lading op de behuizing staat door wrijving van de trommel, of waarom dan ook, geinduceerd door de elektro motor mischien,...

Als je 120V vol op je krijgt met een paar ampere (wat de zekering toelaat) op je flikker dan is het al knap dat je het na kan vertellen, maar dan noem je het ook geen schokjes. Ik zou inderdaad de behuizing aarden. Dat kan je zelfs doen met een geleidend draadje naar de verwarming. Dan krijg jij geen schokjes meer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Dat kan je zelfs doen met een geleidend draadje naar de verwarming.
Dat zou je kunnen doen, als het was toegestaan. Maar in Nederland, en dus ook in Amsterdam, is het verboden om apparatuur aan de CV te aarden.


Berichten: 8

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Beste oplossing is natuurlijk gewoon een geaard stopkontakt laten leggen.

Maar nu we het er toch over hebben..... hoe zit dat dan met het volgende:

Ik kreeg gisteren een monteur over de vloer om een elektronisch apparaat aan te sluiten.

De voeding afkomstig van een stopkontakt, bevindt zich in een kantoorruimte met computers etc.

De monteur echter constateerde een spanning van 110 v van nul naar aarde.

Op de groep staat wel veel TL verlichting aangesloten, zou daar mogelijk een oorzaak in te vinden zijn??

Ik moet erbij vermelden dat bij nog een paar stopcontacten hetzelfde is gemeten en dat het bewuste stopcontact waar het eerst over ging op de dezelfde groep zit als die van de TL verlichting. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Is dat dan niet gewoon 220 piek-piek?

Berichten: 8

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Nou nee, lijkt me niet dat je op de aarde een spanning moet kunnen meten ten op zichte van de nul, om het maar even om te draaien. :)

Het komt er een beetje kort op neer dat de aarde onder spanning staat.

Daar ik zelf monteur ben en elektrisch best bij machte ben is desondanks dit niet een allerdaags gebeuren.

Gezien het feit ik het zelf zal moeten oplossen had ik eigenlijk zoiets van... hier zitten zoveel knappe koppen op dit forum dat ik dit probleem met jullie wilde delen, aardig he? :)

Suggesties? :) :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Ik kreeg gisteren een monteur over de vloer om een elektronisch apparaat aan te sluiten.  

De voeding afkomstig van een stopkontakt, bevindt zich in een kantoorruimte met computers etc.  

De monteur echter constateerde een spanning van 110 v van nul naar aarde.  

Op de groep staat wel veel TL verlichting aangesloten, zou daar mogelijk een oorzaak in te vinden zijn??  

Ik moet erbij vermelden dat bij nog een paar stopcontacten hetzelfde is gemeten en dat het bewuste stopcontact waar het eerst over ging op de dezelfde groep zit als die van de TL verlichting.
Ik meen ergens hier op dit forum gelezen te hebben dat delen van Amsterdam nog fasen van 130 V binnenkrijgen. Wil je binnenshuis 230 V op je groep, dan hang je die tussen twee fasen, in plaats van tussen fase en nul. En sluit je per ongeluk een groep aan tussen fase en nul, dan hou je dus maar 130 V over. Zou dat zoiets kunnen zijn?

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

zie hier. Maar GJ zegt: "heeft gehad....." Of het nog zo is?

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=134702#134702
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Bij een net van 130/230V is er feitelijk geen sprake van een nul. De eigenlijke nul is het geaarde sterpunt van de trafo. Maar het heeft geen zin om die bij een verbruiker binnen te brengen, aangezien alle apparatuur tegenwoordig is gemaakt voor 230V. Dus worden er 2 fasen binnengebracht, waarvan 1 behandeld wordt alsof het de nul is. Maar die voert dus 130V ten opzichte van aarde, net als die andere fase, die echt als fase wordt behandeld.

Berichten: 8

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Ja oké, maar we gaan hier even uit van een "gezond" 230 V net.

Ik zit nu wel te bedenken dat bliksem inslag bij de buren mogelijk de aanleiding was geweest voor het kapot gaan van overig apparatuur, oftwel misschien heeft dit er wat mee te maken. :)

Ik hoop morgen erachter te komen als het al dan niet opgelost is. :) :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Ja oké, maar we gaan hier even uit van een "gezond" 230 V net.


Ik snap de term "gezond" hier even niet. Als ik het goed begrijp was het leidingnet in delen van het land niet geschikt voor 230/400 V, en bracht men kunstmatig 230 V bij de mensen door een fase niet aan een nul te koppelen, maar aan een andere fase. Lijkt me niks ongezonds aan. Is het dan inmiddels uitgesloten dat er nog netten bestaan zoals Klazon en GJ die beschreven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Zover ik weet niet maar ik ben niet in elke meterkast in het land wezen kijken hoe het tegenwoordig zit.

Maar met een "gezond" 230 V net doelde ik op een normaal net.

Vele huizen zijn inmiddels afgebroken en weer herbouwd met nieuwere voorzieningen.

Maar er zullen ongetwijfeld nog wel oude systemen bestaan.

Om nog even terug te komen op de foutstroom, deze betrof gewoon inderdaad een zwevende aarde. :)

Neemt nog steeds niet weg dat er een opgebouwde spanning van die 110 volt nog steeds bestaat, maar keurig wordt vereffent over aarde.

Niet meer te meten dus. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Die "zwevende" 120V komt uit een netfilter. Daarom moet veel apparatuur gewoon geaard worden om te voorkomen dat je er een opn**ker van krijgt.

Berichten: 8

Re: [elektriciteit] 0 en de aarde zwevend - 120 V stroomschok

Hee, daar had ik nog niet aan gedacht!

Dankjewel! :) :)

Reageer