reflectie, stroboscoop en fototransistor?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

reflectie, stroboscoop en fototransistor?

Kunnen jullie mij aub helpen, ik ben hier al een hele tijd aan het zoeken achter meer informatie omtrent reflectie, de stroboscoop en de fototransistor en vind de gewenste informatie niet, of ik vind ze wel en ze staat in het chinees ofzo

het is belangrijk dat ik weet hoe de snelheid met behulp van het licht gemeten wordt, en ook wat de voordelen zijn om licht te gebruiken bij het meten van de snelheid van draaiende assen???

please

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: reflectie, stroboscoop en fototransistor?

Beschouw eens een plastic wieltje dat ronddraait. In dit wieltje zijn aan de rand een aantal gaatjes geboord.

Als je nu een laser en iets van een fotodiode tegenover elkaar opstelt en dan het wieltje ertussen zet, dan zal, als het wieltje draait, licht steeds alleen door de geboorde gaatjes de fotodiode kunnen bereiken. In feite zie je het licht steeds uit en aan gaan.

Omdat je aantal gaatjes bekend zijn, samen met de afstand tot het middelpunt, kun je met behulp van de periodieke signalen die je opvangt bepalen hoe snel het wieltje draait.

Een voordeel hiervan is dat je het draaien van het wieltje niet beinvloed met het meten van zijn snelheid.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer