Springen naar inhoud

Theorie over stotteren/ADHD/Tourette

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 17 september 2003 - 22:00

Ik heb wel eens wat gelezen over neurotransmitters, maar weet er eigenlijk te weinig vanaf. Kan iemand mij vertellen in hoeverre onderstaande theorie klopt of kan kloppen?

Allereerst: me dunkt dat de gangbare visies op de relatie tussen hersenen en gedrag veelal te simpel zijn: het is geen eenrichtingsverkeer maar een zeer complexe wisselwerking.
Het is bijvoorbeeld wel zo dat men bij allerlei gedragsstoornissen (schizofrenie, Parkinson, ADHD, Tourette-syndroom) opvallend afwijkende dopamine-spiegels in bepaalde delen van de hersenen heeft aangetroffen, maar dat zegt nog niet alles over oorzaak en gevolg. Een mooi voorbeeld hiervan is stotteren. Stotteraars blijken dezelfde drie afwijkende genen te hebben als ADHD en Tourette-patienten. Ook hebben stotteraars, ADHD en Tourette-patienten allemaal erg veel dopamine in hun hersenen. Het ligt dus voor de hand om te stellen dat al deze drie afwijkingen worden veroorzaakt door het teveel aan dopamine dat dan weer door de drie genen wordt veroorzaakt. Maar zo simpel is het niet. Zo hebben stotteraars hele normale hersenen zolang ze niet stotteren. Pas als ze stotteren zien we dramatische veranderingen in de hersenen: met name bij het stotteren komen opeens enorme hoeveelheden dopamine vrij. Dat suggereert weer - op het eerste gezicht - dat niet de overdaad aan dopamine het stotteren veroorzaakt, maar dat juist het stotteren het metabolisme uit balans brengt. Waarschijnlijk haalt een bepaalde spanning de trigger over die dan een grote hoeveelheden dopamine vrijlaat die dan weer spraakmotorische prikkels blokkeert. Ook van Tourette-patienten is bekend dat hun tics verergeren en vaak zelfs pas ontstaan in stressvolle stuaties - net als bij stotteraars.
In een schema: afwijkende genen veroorzaken een labiel dopamine-balans in de hersenen, bij spanning raakt de balans verstoord en komt teveel dopamine vrij die tics of stotteren veroorzaken. Maar ook dan blijft de vraag waarom de stotteraar gaat stotteren en de Touretter tics krijgt (terwijl dezelfde genen zijn 'aangetast').

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2003 - 10:11

ik snap wat je bedoeld. Het lijkt me heel interessant om dit verder uit te spitten. toch vraag ik me af dat als er zoveel overeenkomsten zijn in deze ziektes, hou het dan kan dat er zoveel verschillende verschijningsvormen zijn?
"Meep meep meep." Beaker

Martijnisfijn

Martijnisfijn

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2006 - 19:43

Het is bijvoorbeeld wel zo dat men bij allerlei gedragsstoornissen (schizofrenie, Parkinson, ADHD, Tourette-syndroom) opvallend afwijkende dopamine-spiegels in bepaalde delen van de hersenen heeft aangetroffen, maar dat zegt nog niet alles over oorzaak en gevolg. Een mooi voorbeeld hiervan is stotteren. Stotteraars blijken dezelfde drie afwijkende genen te hebben als ADHD en Tourette-patienten. Ook hebben stotteraars, ADHD en Tourette-patienten allemaal erg veel dopamine in hun hersenen.

Ter correctie van Wikipedia :

De oorza(a)k(en) van AD(H)D is/zijn nog steeds niet helemaal bekend. Aan het begin van de 21e eeuw wordt AD(H)D evenwel meestal als een neurobiologische stoornis beschouwd: er zijn steeds sterker aanwijzingen dat genetisch/biologische factoren een sleutelrol spelen, met name een tekort aan (en/of onevenwicht in de aanwezigheid van) twee neurotransmitters in de hersenen: dopamine en noradrenaline.

Bron

Er is sprake van een tekort aan dopamine bij ADHD.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 11:46

eigenlijk iets wat je ook verwacht bij stotteren, dopamine geeft je toch een fijn gevoel? Ik geloof niet dat stotteraars zich steeds prettiger gaan voelen naar mate je meer gaat stotteren, maar als het stotteren dopamine aanmaakt, zou dat toch een geluksgevoel moeten geven?

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 19:56

eigenlijk iets wat je ook verwacht bij stotteren, dopamine geeft je toch een fijn gevoel? Ik geloof niet dat stotteraars zich steeds prettiger gaan voelen naar mate je meer gaat stotteren, maar als het stotteren dopamine aanmaakt, zou dat toch een geluksgevoel moeten geven?

Het is niet zo dat dopamine tegelijkertijd in alle hersengebieden vrijkomt. Dopamine moet in m.n. de nucleus accumbens (het "gelukscentrum" van de hersenen) afgegeven worden voor het geluksgevoel. Dit is niet de plaats waar het bij Tourette/ADHD/stotteren fout zit.

LadyJaJa

LadyJaJa

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 11:12

Ik wil hier eigenlijk wel op reageren, Ik heb ADHD TOURETTE en ben Schizotypisch ALLEMAAL labels als gevolg van de dopamine, mijn broer stottert heel erg.. nu ik dit lees dat het dezelfde genen betreft ben ik niet verbaasd. Ik heb een zeker zin ook een gevoelsmatige connectie met stotteraars (ik ken er enkele) ze hebben een bepaalde kijk op dingen die ik ook heb om het zo maar even te zeggen, bedankt heel interessante discussie!

altijdvaag

altijdvaag

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2011 - 01:35

Ik heb als kind, vooral als puber soms flink gestotterd. dat is overgegaan. Nu heb ik veel later ontdekt dat ik een add-patient ben en daar behoorlijk last van kan hebben. Een bij-effect van het add zijn is dat ik flink depressief kan worden. Ik schrijf hier een stukje, omdat ik altijd weer een beetje begin te stotteren, als ik veel stress heb en depressief wordt.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2011 - 11:09

Te veel of te weinig dopamine sluit elkaar niet uit.

Bij ADHD wordt er meestal te weinig dopamine losgelaten, waardoor gedrag ontstaat wat gericht is op het verhogen van de afgifte (sensatie zucht). Maar het is ook gekenmerkt door grote bursten van dopamine wat gepaard gaat met hyperattentie. Daarbij kunnen ze zich bv volledig gooien op een nieuw idee.

Beter is om te zeggen dat dopamine regulering verstoord is, dan te spreken van per definitie te veel of te weinig, maar het klopt wel dat het grootste deel van de tijd de afgifte lager is dan normaal.

Tourette, ADHD, OCD en autisme overlappen elkaar elkaar sterk, het komt vaak voor dat mensen binnen meerdere van deze categorien vallen. Zelfs als dit niet het geval is, is het verstoorde hersenactiviteit vaak in of in de buurt van dezelfde hersendelen aanwezig.

Hou daarbij in gedachten dat psychologie geen exacte wetenschap is; autisme wordt voornamelijk gekenmerkt door het niet mee overweg kunnen van sociale interactie: iemand met ADHD die van jongs af aan in een eigen gedachtenwereld leeft, zou zich aardig autist-isch kunnen ontwikkelen. Dat betekent niet dat er dezelfde oorzaken ten gronde liggen. Ook binnen een ziektebeeld als autisme kunnen er legio oorzaken zijn, maar een van de meest veelvoorkomende kernmer lijkt iig te zijn, dat hersendelen (en misschien zelfs losse neuronen) niet goed meer met elkaar communiceren.

Mogelijk verklaart dat waarom complexe taken als sociale interactie, waarbij meerdere delen goed moeten kunnen samenwerken, veel moeilijker zijn voor ze dan een taak waarbij een enkel deel nodig is. Dit zou misschien de reden zijn waarom er zoiets als autistische savants bestaan; alle aandacht ging naar het ontwikkelen van die vaardigheden waarin ze goed zijn ipv een wijd spectrum ontwikkeling. Dit kan wel ten koste gaan van een totaalbeeld van de wereld.

Veranderd door scorchingthevortex, 24 februari 2011 - 11:19

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2011 - 11:28

Zeg maar: ze zien door de bomen het bos niet meer.

Laatste nieuwtje wat ik over stotteren hoorde, is de theorie dat het eigenlijk een angststoornis is, en niet een spraakgebrek.

altijdvaag

altijdvaag

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2011 - 14:56

Dat stotteren een angststoornis is, valt natuurlijk prima te rijmen met verstoorde dopamine-balans. Volgens mij hoort bij te lage dopamine concentratie ook lage endorfine concentratie. Zoals hoge endorfine gehaltes zorgen voor een goed gevoel, zorgen lage dopamine en endorfine voor een slecht gevoel. Een gevoel van sociale onveiligheid veroorzaakt angst, veroorzaakt stotteren. Ik herken het helemaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures