Springen naar inhoud

Polystyreen versus polypropyleen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 04 november 2004 - 19:45

Waarom is polystyreen bros en polypropyleen buigzaam, uit de moneculformule kan ik het niet halen :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2004 - 06:36

Plastic koffiebekers zijn meestal van PS gemaakt en die zijn behoorlijk buigzaam.

Wel kan ik me voorstellen dat een hele benzeen zijgroep de ketens minder flexibel maakt dan een methyl zijgroepje. Dat zal dan ook een belangrijk deel van het verschil uitmaken.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2004 - 08:56

Polystyreen is een thermoplast, hetgeen berekent dat hij bij verhitting zacht wordt.

bron

Ik denk ook dat het verschil bepaald wordt door de grootte van de zijgroep en de mogelijkheid van die zijgroep om met andere zijgroepen te binden (in dit geval via een zwik waterstofbruggen).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2004 - 15:05

Polystyreen is inderdaad een bros materiaal. Om het elastischer te maken, wordt vaak een copolymeer gemaakt. Dit is een polymeer dat niet alleen styreen-monomeereenheden maar ook andere monomeren bevat (bijvoorbeeld methylmethacrylaat). Door de verhouding tussen styreen en methylmethacrylaat te varieren, veranderen de eigenschappen van het materiaal. Verder kun je nog de gemiddele molecuullengte varieren, en eventueel vertakkingen invoegen. Hierdoor zijn polymeren met de meest uiteenlopende eigenschappen te maken.

Waarom PS bros is en PP niet, kan ik niet direct zeggen.

in dit geval via een zwik waterstofbruggen

Waar vind jij in PS en PP waterstofbruggen?

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2004 - 15:14

Waar vind jij in PS en PP waterstofbruggen?

Geplaatste afbeelding

Ik zie hier wat waterstofjes aan koolstof hangen, welke een benzeenring vormt. Dat is een essentieel onderdeel van de PS keten:

Geplaatste afbeelding

Volgens mij kunnen 2 benzenen op deze manier samen waterstofbruggen vormen. Niet dan?

Eek the Cat

Eek the Cat

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2004 - 20:21

Volgens mij kunnen 2 benzenen op deze manier samen waterstofbruggen vormen. Niet dan?

Eeh, nee.

Waterstofbruggen worden gevormd door sterk gepolariseerde verbindingen, zoals OH- en NH2-groepen. Het centraalatoom (in dit geval zuurstof of stikstof) heeft een negatieve partiallading (δ-) en bovendien vrije elektronenparen. Het waterstofatoom heeft daarentegen een positieve partiaallading (δ+). Hierdoor trekken een O- of N-atoom van het ene molecuul en het H-atoom van het andere molecuul elkaar aan. Deze aantrekkingskracht is de basis voor een waterstofbrug. Waterstofbruggen zijn hier met puntjes weergegeven

δ+δ-    δ+δ-    δ+δ-
  _       _       _
H-O|····H-O|····H-O|
  |       |       |
  R       R       R

Ter vergelijking: dimethylether en ethanol hebben beide dezelfde formule (C2H6O), ze verschillen alleen in hun structuur.:

CH3OCH3 (dimethylether)
CH3CH2OH (ethanol)

Ethanol heeft een OH-groep en kan waterstofbruggen vormen. Dimethylether kan dat niet. Hierdoor is de aantrekkingskracht tussen ethanolmoleculen veel groter dan die tussen dimethylethermoleculen en dat is te zien in het kookpunt van de beide stoffen: ethanol +78°C en dimethylether -25°C.

Fenylgroepen (of "benzenen" zoals jij ze noemt) bezitten ook geen groepen die waterstofbruggen kunnen vormen. Naar mijn weten heerst tussen deze groepen alleen de Vanderwaals-aantrekkingskracht.[/code]

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2004 - 08:44

Cool, bedankt voor het uitgebreid antwoord! (Dat krijg je als een fysicus gaat denken dat hij chemie begrijpt: onzin... :shock: )

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures