Springen naar inhoud

Athe´sme in Islamlanden

• Log in om te kunnen reageren

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2006 - 10:34

Dat het Het Westen alsmaar seculierder wordt is algemeen geweten.
Velen verwerpen het idee van het bestaan van een scheppende god en verklaren zichzelf athe´stisch.

Maar hoe zit dat nu in de Arabische wereld (en ook IsraŰl)? Heeft iemand een idee/cijfers wat het percentage athe´sten daar bedraagt?

Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat zelf in Islamlanden niemand athe´stisch(of mss agnostisch) is geworden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 augustus 2006 - 10:57

Dat moet op het internet te vinden zijn. Kijk eens hier.

In Israel, more than 30% of Israelis that were born Jewish are atheists (Hilonim)

Er is meer:

Middle East

According to a 2004 survey commissioned by the BBC, 15% of those in Israel do not believe in God. According to Yuchtman-Yaĺar (2003), 54% of Israelis identify themselves as ôsecular.ö According to Dashefsky et al (2003), 41% of Israelis identify themselves as ônot religious.ö According to Kedem (1995), 31% of Israelis do not believe in God, with an additional 6% choosing ôdonĺt know,ö for a total of 37% being atheist or agnostic.  

A 2004 survey commissioned by the BBC found that less than 3% of those in Lebanon do not believe in God.  

According to Moaddel and Azadarmaki (2003), less than 5% of those in Jordan and Egypt do not believe in God. According to Inglehart et al (2004), less than 1% of those in Jordan and Egypt do not believe in God.  

According to Barret et al (2001) less than 1% of those in Syria, Oman, Kuwait, Saudi Arabia, United Arab Emirates, and Yemen are secular. According to Johnstone (1993), less than 2% of Jordan, Lebanon, Oman, Saudi Arabia, Syria, Yemen, and Kuwait is nonreligious. According to Johnstone (1993), less than 1% of those in Iraq are nonreligious.  

bron
"Meep meep meep." Beaker

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 augustus 2006 - 08:29

Verdere discussie over de vraag van robindr of athe´sme welvaart voortbrengt of andersom is afgesplitst naar: http://www.wetenscha...showtopic=37961
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2006 - 12:47

Dat het Het Westen alsmaar seculierder wordt is algemeen geweten.  
Velen verwerpen het idee van het bestaan van een scheppende god en verklaren zichzelf athe´stisch.  

Maar hoe zit dat nu in de Arabische wereld (en ook IsraŰl)? Heeft iemand een idee/cijfers wat het percentage athe´sten daar bedraagt?

Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat zelf in Islamlanden niemand athe´stisch(of mss agnostisch) is geworden.

Eigenlijk vraag ik mij af of het westen wel seculierder wordt. Natuurlijk, er heeft al enkele decennia een ontzuiling plaats. Maar er komen wel andere zaken voor in de plaats. Men krijgt kennis van Oosterse godsdiensten, er is New Age. Zoals je zegt, het godsidee heeft er onder te lijden, maar het principe van spiritualiteit blijft. Is dat nu zoveel anders, ik denk eigenlijk van niet.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2006 - 17:57

Eigenlijk vraag ik mij af of het westen wel seculierder wordt. Natuurlijk, er heeft al enkele decennia een ontzuiling plaats. Maar er komen wel andere zaken voor in de plaats. Men krijgt kennis van Oosterse godsdiensten, er is New Age. Zoals je zegt, het godsidee heeft er onder te lijden, maar het principe van spiritualiteit blijft. Is dat nu zoveel anders, ik denk eigenlijk van niet.

seculier betekent mi zoveel als "zonder religie" of er buiten om.
scheiding kerk en staat les ik dan. zegt niets/weinig over het aantal gelovigen, ietsisten, atheisten binnen een maatschappij. wel denk ik dat gezien de islam"dreiging" er wel mensen terugkruipen in geloof

waar het om gaat bij dat spirituele is uiteindelijk een vorm van zingeving. de zoektocht naar het waarom.
het grote verschil is dat het in niet-seculiere landen een quasi verplicht pakket is met alles erop en eraan. Zelfs dwang en folter wordt toegepast om z'n pakket op te kunnen leggen. Islam in Iran of vroeger Europa

wil je als basis jehova, Islam, protestantisme en dit afsmaken met eigen aanvullingen of interpretaties uit andere richtingen (boeddhisme) is er niets aan de hand. In seculiere landen mag je zelfs eigen opperwezens uitvinden zoals het bekende spaghettimonster.

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2006 - 13:31

Er waren trouwens al heel lang athe´sten in islamlanden.
Lees hier hoe liefdevol Ali, het idool van onze vriend Ahmadinejad, met athe´sten omsprong.

Some Zanadiqa (atheists) were brought to 'Ali and he burnt them. The news of this event, reached Ibn 'Abbas who said, "If I had been in his place, I would not have burnt them, as Allah's Apostle forbade it, saying, 'Do not punish anybody with Allah's punishment (fire).' I would have killed them according to the statement of Allah's Apostle, 'Whoever changed his Islamic religion, then kill him.'" (sahih Boechari)
ôReligion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.ö-- Steven Weinberg

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 15:01

Waarom zou athe´sme eigenijk een geloofsvorm zijn?

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 17:05

omdat ze geloven dat een godheid niet bestaat, dat zinnetje zegt het al :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 18:49

da's dan wel enorm oppervlakkig... een geloof gaat er hem meestal om dat je in iets gelooft dat boven jezelf uitstijgt... geloven dat er niks is dat boven je uitstijgt past dus niet in die definitie

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2006 - 19:50

je hebt wel verschillende niveau's van geloven ja, bij athe´sten is dat een laag niveau en bij religie's veel hoger. maar dat is een ander topic :)

- Robert Heinlein -

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2006 - 21:02

Spiritualiteit en oosterse filosofieŰn lijken mij totaal iets anders dan godsdiensten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Marco van Woerden

Marco van Woerden

• >250 berichten
  • 477 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 10:21

Middle East

According to a 2004 survey commissioned by the BBC, 15% of those in Israel do not believe in God. According to Yuchtman-Yaĺar (2003), 54% of Israelis identify themselves as ôsecular.ö According to Dashefsky et al (2003), 41% of Israelis identify themselves as ônot religious.ö According to Kedem (1995), 31% of Israelis do not believe in God, with an additional 6% choosing ôdonĺt know,ö for a total of 37% being atheist or agnostic.  

A 2004 survey commissioned by the BBC found that less than 3% of those in Lebanon do not believe in God.  

According to Moaddel and Azadarmaki (2003), less than 5% of those in Jordan and Egypt do not believe in God. According to Inglehart et al (2004), less than 1% of those in Jordan and Egypt do not believe in God.  

According to Barret et al (2001) less than 1% of those in Syria, Oman, Kuwait, Saudi Arabia, United Arab Emirates, and Yemen are secular. According to Johnstone (1993), less than 2% of Jordan, Lebanon, Oman, Saudi Arabia, Syria, Yemen, and Kuwait is nonreligious. According to Johnstone (1993), less than 1% of those in Iraq are nonreligious.  

bron

Ik vraag me af hoe betrouwbaar deze cijfers zijn, vooral wat betreft die Arabische landen, waarvan ik mij het beeld schets dat daar niet altijd de openheid en vrijheid van meningsuiting is, die men zou willen zien. Ik citeer uit dezelfde bron.

A third methodological problem involves the political or cultural climate of a given country. In a totalitarian country where atheism is promulgated by the government and serious risks are present for citizens viewed as disloyal (e.g., China or North Korea), individuals will be reluctant to admit that they actually do believe in God. Conversely, in a society where religion is heavily enforced by the government and serious risks are present for citizens viewed as non-believers (e.g., Saudi Arabia or Iran), individuals will be reluctant to admit that they actually donĺt believe in Allah, regardless if anonymity is ôguaranteed.ö

'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

GabriŰl

GabriŰl

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 12:47

Waarom zou athe´sme eigenijk een geloofsvorm zijn?

Uitspraak:

"Hoe kan je zo zeker zijn dat God niet bestaat ?"
Athe´st: "Je moet toch iets geloven"

(W. van Broeckhoven)

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 13:44

waarom zou je iets moeten geloven? waar is dat citaat trouwens op gebaseerd?
alleen athe´sme is een geloofsvorm, omdat ze geloven dat een godheid niet bestaat. dat klinkt mij toch in de oren als een geloof. athe´sme is wel een andere graad van geloven, het is veel minder dan bij religeuzen (een athe´st basseerd zijn geloof op het ontbreken van feiten, religeuzen omdat anderen dat hun verteld hebben, vaak vanaf hun jeugd)

- Robert Heinlein -

GabriŰl

GabriŰl

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2006 - 18:31

waarom zou je iets moeten geloven? waar is dat citaat trouwens op gebaseerd?
alleen athe´sme is een geloofsvorm, omdat ze geloven dat een godheid niet bestaat.

Tja, Assiss... Ik moet wel een beetje lachen om je reacties...
Ten eerste stel je een vraag ...en meteen geef je een antwoord op je eigen vraag.

dat klinkt mij toch in de oren als een geloof.

Precies. Daar gaat het door mij aangehaalde citaat over.

athe´sme is wel een andere graad van geloven,

Welke "graad"1e, 2e, of 3e .... :) :?:

het is veel minder dan bij religeuzen (een athe´st basseerd zijn geloof op het ontbreken van feiten,

Welke feiten ??? Dus .... een athe´st wil eerst keiharde feiten...voordat hij iets gaat geloven ?? "Rare jongens die athe´sten." Tok..tok..tok...
Snap je het zelf allemaal wel ?? Assass, wil je zo vriendelijk zijn voordat je iets opschrijft, om eerst eens na te denken. Bedoel ik positief hoor!

religeuzen omdat anderen dat hun verteld hebben, vaak vanaf hun jeugd)

Ik zie het; "je weet er alles van"

(dik gedrukt van mij.)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures