Opstellen van een functievoorschrift

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 609

Opstellen van een functievoorschrift

Beste studenten, docenten

Er wordt veel gevraagd om een functievoorschrift zelf te kunnen opstellen als je bepaalde eigenschappen krijgt of gewoon uit de praktijk te kunnen toepassen.

Vraag 1

Is er een bepaalde werkwijze om een functievoorschrift te kunnen opstellen en welke stappen moet je dan telkens nemen bij het opstellen ervan.

Vraag 2

=====

Je krijgt bepaalde eigenschappen en dan vragen ze dat je een vergelijking opsteld, weer dezelfde vraag hoe doe je dat en welke werkwijze pas je dan toe

Vraag 3

=====

Zoek een functievoorschrift van een bepaalde inverse functie v/d injectieve functie:

f(x) = (2 - x) / (3 + x)

Welke werkwijze pas je hier toe? (geen uitwerkingen kan dat zelf)

Een verklarend voorbeeld met wat uitleg kan zeker helpen voor me, maar ik zoek een algemene methode dat je kan toepassen om alle functies om een voorschrift op te stellen.

Hopelijk dat er mij iemand kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Opstellen van een functievoorschrift

Stefke29 schreef:Vraag 1

Is er een bepaalde werkwijze om een functievoorschrift te kunnen opstellen en welke stappen moet je dan telkens nemen bij het opstellen ervan.
Goh, vind ik te vaag, geef es een concreet voorbeeld van waarmee je worstelt, of de verschillende types die je verwart....
Vraag 2

=====

Je krijgt bepaalde eigenschappen en dan vragen ze dat je een vergelijking opsteld, weer dezelfde vraag hoe doe je dat en welke werkwijze pas je dan toe
Idem. ("opsteld" bestaat in geen enkele tijd, en onvoltooid tegenwoordige tijd eindigt bovendien toch nooit op d)
Vraag 3

=====

Zoek een functievoorschrift van een bepaalde inverse functie v/d injectieve functie:

f(x) = (2 - x) / (3 + x)

Welke werkwijze pas je hier toe? (geen uitwerkingen kan dat zelf)
Deze vraag vind ik dan weer glashelder. :)

Je krijgt
\( f(x)=\frac{2-x}{3+x}\)
Concrete oplossingsmethode :

vervang :

x door y

f(x) door x

Los
\(x=\frac{2-y}{3+y}\)
nu op naar y

Vervang nu y door f(x)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Opstellen van een functievoorschrift

Voor 1&2: er is in elk geval geen "algemene werkwijze" die altijd werkt, als je naar zoiets zoekt.

Het is handig als je een voorbeeld geeft, of wat meer details over de gegevens die je krijgt.

Voorbeeld: door twee verschillende gegeven punten kan je altijd een rechte bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 609

Re: Opstellen van een functievoorschrift

Het gaat vooral om vergelijkingen te kunnen opstellen of een functievoorschrift y = f(x)

1) eerste graadsfunctie

2) kwadratische functie

3) veeltermfunctie

4) log en exp functies

Dus als mij een probleem heeft moet je een functievoorschrift moeten kunnen opstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Opstellen van een functievoorschrift

Een functie van de eerste graad (een rechte) is, zoals ik al zei, uniek bepaald door twee verschillende punten, maar ook door een punt en een richting bijvoorbeeld.

Een kwadratische functie in x (dit is een parabool) is bepaald door 3 verschillende punten, maar er kan je ook informatie over bijvoorbeeld de afgeleide gegeven worden.

Van veeltermfuncties kan men bijvoorbeeld ook punten geven, of eigenschappen zoals even/oneven.

Voor log/exp heb je bijvoorbeeld een grondtal nodig, dat kan gegeven zijn of af te leiden uit bepaalde gegevens - maar ik kan niet zeggen in het algemeen op welke manier.

Als je meer specifieke methodes wil, kan je toch beter met enkele concrete voorbeelden komen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer