Springen naar inhoud

Intentioneel vochtverlies voor sport

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 augustus 2006 - 23:43

In bepaalde sporten zoals judo zijn er gewichtsklassen. Uiteraard is daarbij het ideaal om zo hoog mogelijk in de gewichtsklasse te zitten wat in de praktijk betekent dat veel mensen een paar kilo proberen af te vallen vóór een wedstrijd. Dit doen ze door kort vóór de wedstrijd 2-3 kilo vocht te verliezen.
Een populair middel hiervoor is om met veel kleding aan 1-1,5 uur te gaan lopen, dit eventueel een aantal keren. Dit klinkt misschien wat extreem voor sommigen maar het maakt het verschil tussen een tegenstander die 10 kilo meer of minder weegt, vaak ook 10 kilo meer of minder spieren. Bedenk dat de meesten hoog in de gewichtscategorie zitten. Als je het gewicht grafisch zou afbeelden (ik ben de statistische term kwijt, met al die puntjes in de grafiek) dan zou je een sterk verschil zien tussen de modale mensen en judoka's.

Een bekende discussie onder judoka's is dan ook ofdat het nu wel of niet verstandig is om dit te doen. Er zijn mensen die beweren dat dat ten koste gaat van jouw spierkracht en/of uithoudingsvermogen tijdens de wedstrijd.
Ik veronderstel dat het geen kwaad kan als je voor een dag een licht vochttekort hebt. Is dat zo?
Wat is de beste manier om zo veel mogelijk vocht te verliezen?
Hierbij denk ik vooral aan het aantal dagen vóór de wedstirijd dat je begint. Hierbij is oa belangrijk hoe lang het duurt voordat de compensatiemiddelen sterker worden dan de mindere vochtinname en het meerdere vochtverlies.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 11:54

Veel vocht verliezen hoeft niet erg te zijn. Te veel vocht verliezen is wel erg. Dit kan uitdrogingsverschijnselen opleveren. Wanneer dit veelvuldig wordt gedaan dan kan dit een extra belasting voor je lichaam zijn. Ik kan me voorstellen dat je urogenitaal stelsel hier niet zo blij mee is. Vocht verliezen kan op verschillende manieren. Je zou kunnen proberen het eruit te zweten. Een andere manier is door vochtafdrijvende middelen te gebruiken. Denk hierbij aan speciale plastabletten, maar ook aan bijvoorbeeld alcohol.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures