Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Hallo,

Veel zandkorrels zijn ooit deel geweest van een gebergte. Via eeuwen aan erosie etc blijft er uiteindelijk een zandkorrel over. Iemand enig idee hoe langzaam of snel dit proces kan gaan? Het komt niet op een jaartje.

Dank en groet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Welk proces bedoel je? Het proces waarbij 1 zandkorrel ontstaat, of het proces waarbij een heel gebergte door erosie verdwijnt?

Kijk eens naar de Ardennen. Lang geleden waren deze zoals de Alpen nu zijn. Echter door erosie is er nog maar weinig van over. De Ardennen zijn dan ook logischerwijs, veel ouder dan de Alpen.
Ook in België is het geologische verleden goed zichtbaar. Oude sedimenten, die vaak fossiele zeedieren en afdrukken van dierlijke en natuurlijke activiteit (zoals golfribbels) bevatten, zijn niet moeilijk te vinden in de vele steengroeven in de Ardennen. De Ardennen zijn de restanten van wat ooit de Himalaya's van Europa waren en zijn veel ouder dan de Alpen en de Pyreneeën. De pieken erodeerden, de vlakte kwam omhoog als gevolg van tektonische krachten en rivieren sneden zich in. Langs weggetjes in de Wallonische dorpen is het dan ook geen unicum om fossiele afdrukken van oeroude sponzen en koralen tegen te komen. Het huidige België bevond zich ooit, net als Nederland, in tropische wateren met zee-organismen die kalk (calciumcarbonaat) uit het zeewater opnamen voor de bouw van hun skelet. Na afsterven zakken de kalkskeletjes naar de bodem. Het proces van sedimentatie gaat eindeloos door, waarbij dikke pakketten kalksteen ontstaan.
bron
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Ik snap de verwarring. Mijn vraag was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel de weg die een zandkorrel aflegt. Hoe lang heeft een zandkorrel er grofweg op zitten vanaf het moment dat hij nog deel was van een rotsformatie?

Berichten: 4.502

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

"De Bron" vond ik een zeer interessant artikel omtrent onze Nederlandse bodem,heb weer veel opgestoken op het gebied van geologie!

Alleen begrijp ik niet dat onze noordwesthoek aan het verzakken is,daar volgens wetenschappers de Ardennen de rest vormen van een soort Himalaya en die in de oertijd ook grote uitlopers moet hebben gehad die mogelijk tot Engeland reikten.

Door erosie afgesleten werd de druk van dat gebergte dus minder op de aardplaten en toch zakken we ondanks dat de Ardennen en het geerodeerde gebied een ca.6 km kilometers geringere hoogte hebben dan in de oertijd!

Berichten: 582

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Ik weet niet meer prcies waar, maar ik heb ergens vernomen dat de gletsjer die in de ijstijd het land neerwaarts drukten. Nu die gesmolten zijn komt dat land langzaam omhoog en ons deel zakt doordat er materiaal richting het noorden gaat.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

oktagon schreef:"De Bron" vond ik een zeer interessant artikel omtrent onze Nederlandse bodem,heb weer veel opgestoken op het gebied van geologie!

Alleen begrijp ik niet dat onze noordwesthoek aan het verzakken is,daar volgens wetenschappers de Ardennen de rest vormen van een soort Himalaya en die in de oertijd ook grote uitlopers moet hebben gehad die mogelijk tot Engeland reikten.

Door erosie afgesleten werd de druk van dat gebergte dus minder op de aardplaten en toch zakken we ondanks dat de Ardennen en het geerodeerde gebied een ca.6 km kilometers geringere hoogte hebben dan in de oertijd!
de bodemdaling in het noordoosten komt door de aardgaswinning

Afbeelding

de rest voornamelijk door inklinking

Afbeelding

Illustratie van de verwachte bodemdaling (en - stijging)

voor het jaar 2050 ten opzichte van de situatie in 1964. In

deze kaart zijn de effecten van natuurlijke geologische

processen en de gevolgen van menselijke activiteit, zoals peil-

aanpassingen en aardgaswinning, bij elkaar opgeteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Zandkorrels:

Materiaal:

omdat er gesteenten zijn van verschillende hardheden zijn er tijdverschillen in het ontstaan van gesteente naar zandkorrels van verschillende formaten.

Voorbeeld: graniet is harder dan gewoon zandsteen waardoor een zandsteen formatie als sneeuw voor de zon verdwijnt op geologische tijdschalen.

Een goed voorbeeld is de Grand Canyon waarbij je de erosie kunt zien volstrekken indien het water hoog staat in de rivier.

Erosie methoden:

Chemisch: zuur water tast het gesteente aan waardoor er stukjes uit los laten.

Uitzetting en krimping: door zonlicht zet gesteente uit waardoor er haarscheurtjes ontstaan, na een tijdje laten er kleine deeltjes los.

Bevriezing: indien er water in het gesteente trekt en het gaat vriezen dan springen er stukjes gesteente van de rots af.

Deze steentjes verweren verder door schuren e.d.

Schuren: stukjes steen die tegen elkaar liggen te schuren door bewegingen door water en wind.

Erosie door wind met zand: dit is soort slijpen waarbij er stukjes van de rots weggeschuurd worden.

Druk: indien gesteente onder hoge druk komt te staan kan het gaan deformeren en barsten.

Blikseminslag: dit kan een rots aantasten (zal alleen in het hooggebergte kunnen voorkomen)

Minimaal aanwezig: Krabben door beesten en wortels van planten.

Meer kan ik 123 niet opnoemen.

Er zijn verschillende soorten zand.

Zand zijn kleine stukjes steen van verschillende soorten mineraal.

Het formaat op een zandstrand wordt steeds kleiner door schuren.

Hierdoor wordt het zand ook ronder.

Om op je vraag terug te komen hoe lang het duurt:

bij erosie door bevriezing bekomt men zeer snel zeer kleine stukjes gesteente.

Bij bergen vindt je onderaan de bergwanden meestal ook veel kleine steentjes en ook zandachtige sporen in richels e.d.

Door regenval wordt dit 'zand' naar beneden gebracht en tenslotte komt het in de rivier terecht waar het verder kleiner wordt en afgezet wordt.

Je kunt wel zeggen dat zand kan ontstaan in een seconde tijd tot 10.000 jaren.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 4.502

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Ik denkt dat alleen echte zandsteen,die gevormd is door afzettingen in de zee door erosie weer terugkeert in zandkorrelvorm.Graniet en andere vulkanische gesteente is gesmolten en gecomprimeerd materiaal en zal wrs.in de vorm van slijtsel/poeder/slik geerodeerd worden.

Een geoloog zal het juiste antwoord kunnen geven,ik weet hier globaal iets van.

Het veronderstelde tijdschema van 1 seconde tot 10000 jaren neem ik met veel zandkorrels!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Als zand van rotsen vandaan komt, waar is dan al dat woestijnzand vandaan gekomen? En gewone grond?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Allemaal van verweerd gesteente, en dus van gesteente. Die slijtagemachine draait al een paar miljard jaar....

Van een berg van 1 km³ (een km hoog, een km breed en een km lang), kun je een vlakte van ruim 1000 km² bedekken met een laag zand/grond van 1 m dik. En dat is maar een prutsbergje. Verder, door de enorme dag/nacht temperatuursverschillen in woestijnen verweert rots daar extra snel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Leuke link met duidelijke informatie over sediment enzo:

http://www.lerarenkaart.be/file_uploads/11...119.pdf?_vs=0_N
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Jan van de Velde schreef:Allemaal van verweerd gesteente, en dus van gesteente. Die slijtagemachine draait al een paar miljard jaar....

Van een berg van 1 km³ (een km hoog, een km breed en een km lang), kun je een vlakte van ruim 1000 km² bedekken met een laag zand/grond van 1 m dik. En dat is maar een prutsbergje. Verder, door de enorme dag/nacht temperatuursverschillen in woestijnen verweert rots daar extra snel.
Dan moet er op de maan dus ook flink wat zand te vinden zijn... Is dat zo??
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Het maanoppervlak ligt vol met zeer fijn stof. Maar er is wel een groot verschil natuurlijk: op aarde zorgen water/ijs en wind, in combinatie met stof, gruis en temperatuurswisselingen, voor erosie terwijl op de maan, waar een atmosfeer geen rol speelt, de grootste erosie gebeurt door de talrijke kleinere en grotere inslagen van meteorieten. Temperatuurverschillen op zichzelf zullen wel voor een beetje erosie kunnen zorgen, maar ik denk dat de grootste oorzaak voor erosie elders gezocht moet worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Temperatuurverschillen op zichzelf zullen wel voor een beetje erosie kunnen zorgen, maar ik denk dat de grootste oorzaak voor erosie elders gezocht moet worden
Dit had ik inderdaad wel duidelijker kunnen zeggen: Sta er niet versteld van als je 's morgens vroeg vlak voor zonsopkomst een laagje ijs aantreft. Door de sterke uitstraling koelt het oppervlak dus heel sterk af. Eerst condens dat in een scheurtje kruipt, dan bevriezing, en dat elke nacht. Eeuwenlang.

Dat vocht is er op de maan niet of nauwelijks. En dus speelt die vorsterosie ook veel minder een rol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Van rots tot zand... in hoeveel tijd?

Je kunt het eigenlijk geen erosie noemen:

een gehele berg in 1 fatale BOEM geheel tot stof omgezet.

Voorbeeld: St Helena, Krakatou.

De rotsblokken en kleine brokjes vliegen bij zo'n knal (paar seconden proces) je om de oren.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer