[letterkunde] Manwë research

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[letterkunde] Manw

voor een werkstuk moet ik erachter zien te komen waar Manwë vandaan komt heeft hier iemand idee van?

[Edit mod Wouter_Masselink: volgende keer graag tags plaatsen voor een titel]
pfoeh

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: [letterkunde] Manw

Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [letterkunde] Manw

voor een werkstuk moet ik erachter zien te komen waar Manwë vandaan komt heeft hier iemand idee van?


Misschien kun je de Silmarillon van Tolkien op de kop tikken (via internet of een goede 2e hands boeken zaak).

Dit boek vormt trouwens de basis van de Hobbit en In de ban van de Ring.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 3

Re: [letterkunde] Manw

Sorrie dat ik deze thread weer omhooghaal, maar het zit namelijk zo, ik heb het niet kunnen vinden. Heb het buiten mijn werkstuk gehouden, maar ik wil nog steeds graag weten. Hoe Manwë aan zijn naam komt. Sorrie voor het verkeerd formuleren van mijn vraag.
pfoeh

Berichten: 8.614

Re: [letterkunde] Manw

Bekijk de links van Morris G. maar eens:
Manwë means Blessed One, from the root word meaning "unmarred." Súlimo means Lord of the Winds. His titles include Elder King, High King of Arda, King of Arda, Lord of the Breath of Arda and Lord of the West.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Manw%C3%AB

Verder vond ik nog dit:
Manwë, the noblest of the Ainur and the greatest of the Aratar. His name comes from Valarin Manawenuz 'Blessed One, One (closest) in accord with Eru'. Oldest Quenya forms were Mánwen, Mánwë. Brother of Melcor and husband of Varda Elentári. His Quenya title is Súlimo or 'Lord of the Breath of Arda. In Sindarin known as Aran Einior or "The Elder King'.
Bron: http://www.elvish.org/gwaith/manwe.htm
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [letterkunde] Manw

bedankt voor dit :D maar ik hoopte een woord te vinden dat uit de ''gewone'' taal afstamt. Ik had dit al gevonden, maar ik hoopte dat het ook nog op een woord dus uit de ''gewone taal'' afgeleid was
pfoeh

Reageer