Infrarood signaal vd zapper

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 380

Infrarood signaal vd zapper

Hoe werkt de zapper vd tv en video,er wordt een infrarood signaal opgewekt maar hoe,en hoe reageert de ontvanger in de tv?

edit mod. (Lala): Titelfix
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Infrarood signaal vd zapper

Een leuke site voor dergelijke zaken is HowStuffWorks, zie bijvoorbeeld hier; maar ook wikipedia heeft er een pagina over.

Met google kom je al een heel eind :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 582

Re: Infrarood signaal vd zapper

In de (zapper) zit een infrarood led. Die IR (onzichtbaar) pulsen uitzend. Een videocamera kan dat infrarood waarnemen. Zo kan je testen of het ledje het nog doet.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Infrarood signaal vd zapper

In de (zapper) zit een infrarood led. Die IR (onzichtbaar) pulsen uitzend. Een videocamera kan dat infrarood waarnemen. Zo kan je testen of het ledje het nog doet.


En op de TV zit een sensor die gevoelig is voor IR en deze pulsen opvangt. De onstane pusltrein wordt geleverd aan de interne microprocessor en deze herkent de verzonden code en executeert dan het commando wat erbij hoort.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: Infrarood signaal vd zapper

De infrarood ontvanger zet dus het infrarood signaal om in een elektrisch signaal die een schakelaar bediend.

Maat wat als de schakelaars nu ships zijn en dat wordt eigenlijk een andere vraag dan met betrekking op het onderwerp,ik vroeg me af hoe je kunt voorkomen dat een elekt.signaal alle ingangen vd ships bereikt en tegelijkertijd aanzet?

1.door spanningsverschil

2.frequentie verschil (occilator)

Maar dan moet je toch veel signalen occilleren om niet alle ships tegelijk aan te zetten,hoe gaat dat ?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Infrarood signaal vd zapper

solarplanet schreef:De infrarood ontvanger zet dus het infrarood signaal om in een elektrisch signaal die een schakelaar bediend.

Maat wat als de schakelaars nu ships zijn en dat wordt eigenlijk een andere vraag dan met betrekking op het onderwerp,ik vroeg me af hoe je kunt voorkomen dat een elekt.signaal alle ingangen vd ships bereikt en tegelijkertijd aanzet?

1.door spanningsverschil

2.frequentie verschil (occilator)

Maar dan moet je toch veel signalen occilleren om niet alle ships tegelijk aan te zetten,hoe gaat dat ?
Beste Solarplanet, zou je iets duidelijker willen zijn. Ik begrijp de vraag niet helemaal.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 3.165

Re: Infrarood signaal vd zapper

Wat ik me al lang afvraag is hoe zo'n IR-pulsen worden opgewekt en gedetecteerd.

Berichten: 582

Re: Infrarood signaal vd zapper

Wat ik me al lang afvraag is hoe zo'n IR-pulsen worden opgewekt en gedetecteerd.


Met een Led die IR produceert. Chips verzorgen de pulsen.

In de tv zit een detector voor IR.

Maar het is al een keer geschreven in de eerdere berichten.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 3.165

Re: Infrarood signaal vd zapper

albert davinci schreef:Wat ik me al lang afvraag is hoe zo'n IR-pulsen worden opgewekt en gedetecteerd.


Met een Led die IR produceert. Chips verzorgen de pulsen.

In de tv zit een detector voor IR.

Maar het is al een keer geschreven in de eerdere berichten.
Dat heb ik ook wel gelezen maar het is geen antwoord op mijn vraag.

Hoe wekt die led een IRpuls op? Hoe kan die detector het detecteren?

Dat er een generator en een detector is dat begrijp ik ook nog wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Infrarood signaal vd zapper

Hoe een LED werkt en tevens hoe de frequentie van het licht wordt geregeld: http://electronics.howstuffworks.com/led2.htm

De detector is meestal gebaseerd op een fotodiode
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Infrarood signaal vd zapper

wombat schreef:
albert davinci schreef:Wat ik me al lang afvraag is hoe zo'n IR-pulsen worden opgewekt en gedetecteerd.
Met een Led die IR produceert. Chips verzorgen de pulsen.

In de tv zit een detector voor IR.

Maar het is al een keer geschreven in de eerdere berichten.
Dat heb ik ook wel gelezen maar het is geen antwoord op mijn vraag.

Hoe wekt die led een IRpuls op? Hoe kan die detector het detecteren?

Dat er een generator en een detector is dat begrijp ik ook nog wel.
Meestal worden IR LED's (en LED's in het algemeen), uit GaAs materiaal gemaakt. Dit is een soort halfgeleider materiaal, maar met andere eigenschappen dan Si. Door nu de verontreinigingen in het materiaal zodanig te beïnvloeden kan men diodes maken die licht uitzenden binnen een bepaald spectrum. Maar ik zeg eerlijk dat ik in de GaAs processing niet helemaal thuis ben, ik zal het op moeten zoeken.

Aan de andere kant heb je meestal een lichtgevoelige transistor zitten die speciaal gevoelig is gemaakt voor IR.

Hierbij een leuke link:

http://www.vego.nl/4/l/l_088.htm
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Infrarood signaal vd zapper

wombat schreef:
albert davinci schreef:Wat ik me al lang afvraag is hoe zo'n IR-pulsen worden opgewekt en gedetecteerd.


Met een Led die IR produceert. Chips verzorgen de pulsen.

In de tv zit een detector voor IR.

Maar het is al een keer geschreven in de eerdere berichten.
Dat heb ik ook wel gelezen maar het is geen antwoord op mijn vraag.

Hoe wekt die led een IRpuls op? Hoe kan die detector het detecteren?

Dat er een generator en een detector is dat begrijp ik ook nog wel.


Een LED wekt geen IR-puls op. Een chip in de zapper zet de LED in een fractie van een seconde een aantal keren aan en uit, zodat de LED gaat fungeren als een soort heel snelle infrarood Morse-lamp. Het aanzetten van de LED gebeurt door een stroomstootje, (een puls), een serie pulsen achter elkaar met bepaalde tussenpozen heet een pulstrein. Wat je ziet als je met een IR-gevoelige videocamera naar zo'n zapper kijkt zijn een heleboel direct na elkaar uitgezonden identieke pulstreintjes. Onze ogen zijn niet snel genoeg om de afzonderlijke pulsjes te kunnen onderscheiden. Die code wordt in de TV ontvangen en door een andere chip daar vertaald in een bepaalde actie.

http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/ir.htm

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Infrarood signaal vd zapper

Die code wordt in de TV ontvangen en door een andere chip daar vertaald in een bepaalde actie.  
De pulstrein komt direct op de microprocessor terecht, die vertaalt het naar de afzonderlijke acties.

Om de vraag van Solarplanet te beantwoorden (hopelijk). In standby staat er alleen een spanning op de microprocessor. Als deze een commando krijgt om op te starten, zal hij de videoprocessor opstarten, welke een signaal genereert (horizontale synchronisatie) dat de lijntrafo start en alle verdere voedingen genereert. Nu staan alle andere chips en componenten onder spanning en zijn klaar om commando's van de microprocessor te ontvangen. Deze commando's worden via een seriële bus verstuurd. Deze bus staat bekent als de IIC (spreek uit I kwadraat C) bus.

Voorbeeld: Als je het volume harder zet via de RC, dan ontvangt de microprocessor dit. Deze zal op zijn beurt een commando versturen naar de eindversterker om het volume harder te zetten.
Mooi link, bedankt!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 380

Re: Infrarood signaal vd zapper

dr Who,

Ik heb gelezen dat de infraroodled (speciale diode) een elektromagnetische golf uitzend van hoge ferquentie,ook wel infrarood genoemd.

Ik weet dat in dioden de elektronen gaten vullen en zo enerzijds blokeren en anderzijds doorslaan enzv

Ik heb 2 vraagjes hierover:

1:Hoe wordt in de diode zelf bij het overgaan vd elektronen in de verschillende lagen een infraroodgolf afgegeven?Dat gebeurt niet door de spanning want die is laag,maar gebeurt dat dan door de tijdsduur vd elektronen overgang in de vreschillende lagen?Dus hoe ontstaat het infrarood?

2.Hoe wordt het signaal ontvangen is dat ook in een lagen diode die het signaal kan opvangen en omzetten in een elektronenstroom?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Infrarood signaal vd zapper

1:Hoe wordt in de diode zelf bij het overgaan vd elektronen in de verschillende lagen een infraroodgolf afgegeven?Dat gebeurt niet door de spanning want die is laag,maar gebeurt dat dan door de tijdsduur vd elektronen overgang in de vreschillende lagen?Dus hoe ontstaat het infrarood?


http://acept.asu.edu/courses/phs110/expmts/exp13a.html
Each time an electron recombines with a positive charge, electric potential energy is converted into electromagnetic energy. For each recombination of a negative and a positive charge, a quantum of electromagnetic energy is emitted in the form of a photon of light with a frequency characteristic of the semi-conductor material (usually a combination of the chemical elements gallium, arsenic and phosphorus). Only photons in a very narrow frequency range can be emitted by any material. LED's that emit different colors are made of different semi-conductor materials, and require different energies to light them.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer