[magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

[magnetisme] magnetisch dipoolmoment

kan iemand me een voorbeeld geven van hoe ik het magnetisch moment kan berekenen van een staafmagneet.

er zijn tweemagnetische polen met een een gelijke grootte maar invers teken (N/Z)

doe ik dan gewoon:

mu.gif = d * B

dit ziet er in mijn ogen erg onbetrouwbaar uit

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Het magnetisch moment μ is gelijk aan de poolsterkte p keer de afstand tussen de twee polen d. Dus μ = p*d. De richting is een vector die langs de as van de magneet van zuid naar noord loopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

welke eenheid heeft poolsterkte? weber?

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Het magnetisch moment heeft heeft als dimensie ampere maal vierkante meter (A*m²), de afstand heeft als dimensie meter (m), dus moet de dimensie van de poolsterkte Ampere maal meter (A*m) zijn. Of Coulomb maal meter per seconde (C*m/s), dat is hetzelfde.

Weber is hetzelfde als hetzelfde als Volt maal seconde (V*s) oftwel kilogram maal vierkante meter per Ampere secondekwadraat ((kg*m²)/(A*s²)) en dus iets anders. Namelijk de eenheid van magnetische flux.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Het magn. moment van een staafmagneet is niet te berekenen.

De grootte van de vector (mu) is wel te meten, en dan zou je de poolsterkte van de polen kunnen berekenen.

Je kan wel het magn. moment van een stroomwinding berekenen.

Mu= I . A

Je kunt niet de formule van het elektr. dipoolmoment van twee puntladingen q op een afstand d p=q.d toepassen op een staafmagneet.

Een staafmagneet heeft geen gescheiden polen.

Dan zouden er twee aparte magnetische monopolen moeten bestaan, en die bestaan niet.

Berichten: 200

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Het magn. moment van een staafmagneet is niet te berekenen.


Weet je dat zeker? De magnetisatie M =
\(\chi_m\)
H zou je kunnen berekenen met de benodigde informatie. Het magnetisch moment verkrijg je door over de ruimte te integreren:
\(\mu \)
(of m) =
\( \int M dV\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Dat klopt helemaal , maar de informatie zal een probleem zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Antoon

Bij een staafmagneet wordt de poolsterkte uitgedrukt in Weber of V.s

Als de lengte L is , dan zou je verwachten dat het magnetisch moment van de staafmagneet gelijk is aan m . L

Dit blijkt niet zo te zijn.

Als je de staafmagneet in een homogeen magnetisch veld plaatst, met inductie B ,

dan ontstaat een koppel op de magneet die gelijk is aan (mu) x B met mu is het magn.dipoolmoment v.d. staafmagneet. Als je dus het koppel meet met een magnetometer en je weet de magn. inductie van het veld ,dan is het magn. moment van de staafmagneet te berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Bij een staafmagneet wordt de poolsterkte uitgedrukt in Weber of V.s
Dat is niet zo. De weber (of V.s) is de eenheid van magnetisch flux en niet de eenheid van poolsterkte. Zie ook mijn post van Vr 25 Aug 06, 11:51.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Bij een staafmagneet wordt de poolsterkte uitgedrukt in Weber of V.s
Dat is niet zo. De weber (of V.s) is de eenheid van magnetisch flux en niet de eenheid van poolsterkte. Zie ook mijn post van Vr 25 Aug 06, 11:51.


Poolsterkte wordt wel degelijk in Weber uitgedrukt, net zoals Flux.

(zoals arbeid en energie beide in Joule worden uitgedrukt)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Volgens deze site van wikipedia is de eenheid van poolsterkte A*m (Ampere*meter), zoals ik al eerder zei.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnet#Force_...n_two_monopoles

Als dit niet klopt, kan iemand mij dan een bron geven waarin staat dat de eenheid van poolsterkte de weber is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

krollie schreef:Volgens deze site van wikipedia is de eenheid van poolsterkte A*m (Ampere*meter), zoals ik al eerder zei.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnet#Force_...n_two_monopoles  

Als dit niet klopt, kan iemand mij dan een bron geven waarin staat dat de eenheid van poolsterkte de weber is?
http://www.geocities.com/lucasvo/elektropo...glossarium.html

Onderaan de pagina en dan een klein beetje naar boven scrollen

Edit: Na verder zoeken ben ik ook de Amperemeter tegengekomen op andere sites
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [magnetisme] magnetisch dipoolmoment

Als de poolafstand van een staafmagneet l is en beide polen een sterkte m hebben dan bedraagt het magnetisch moment van deze staafmagneet: M = m.l. De eenheid van poolsterkte is hetzelfde als flux, dus: Weber.

Het belang van het magnetisch moment blijkt duidelijk indien je een staafmagneet zodanig plaatst in een homogeen magnetisch veld met veldsterkte H [A/m], dat de staafas loodrecht staat op de veldsterkte richting. In dit geval is het Mechanische moment dat op de staafmagneet wordt uitgeoefend gelijk aan het Magnetische moment.

Het is eenvoudig om aan te tonen dat:

H = (1/4.pi.mu).(2.m.l/r^3) [voor een grote afstand r t.o.v. de poolafstand l].

H = (1/4.pi.mu).(2M/r^3) [met M = m.l] M: noemt men magnetisch moment.

Je kan het ook nog anders bekijken, door de magnetische veldsterkte H te berekenen die een staafmagneet met poolafstand l en poolsterkten m, loodrecht middendoor gedeeld op een afstand r veroorzaakt.

Het is eenvoudig om aan te tonen dat dan:

H = (1/4.pi.mu). (M/r^3) indien de afstand r weer groot is tov de poolafstand l.

Ook hier geldt dat: M = m.l (M: noemt men het magnetisch moment van de permanente staafmagneet).

Reageer