Op deze manier worden de elektrische auto's misschien wel hip en wil iedereen er uiteindelijk een hebben!Tesla Motors heeft alle honderd exemplaren al verkocht die van de elektrische roadster worden gebouwd.
Goede prestaties heeft die auto!
Op deze manier worden de elektrische auto's misschien wel hip en wil iedereen er uiteindelijk een hebben!Tesla Motors heeft alle honderd exemplaren al verkocht die van de elektrische roadster worden gebouwd.
Het lijkt er helaas op dat er niet op lange termijn gekeken wordt.albert davinci schreef:Goed nieuws! Het feit dat deze auto er ook nog eens sportief uitziet helpt natuurlijk.
Ik vind het overigens enorm spijtig dat de Nederlandse overheid en de Nederlandse bedrijven niet op deze markt inspringen. Hier valt zo enorm veel economische winst en prestige te behalen als jij als eerste een succesvol duurzaam alternatief hebt en wat doet het kabinet Balkenende? Ze schaffen de subsidies voor de ontwikkelingen van duurzame technologieën af. Ik schaam me de laatste jaren steeds meer omdat ik Nederlander ben.
Gelukkig probeert Wubbo Ockels in Delft nog het één en ander voor elkaar te krijgen.
Dat is waar, het gaat er natuurlijk om hoe duurzaam de stroom opgewekt wordt.albert davinci schreef:Goed nieuws! Het feit dat deze auto er ook nog eens sportief uitziet helpt natuurlijk.
Toch even wat kritische kanttekeningen.
2. Die electrische energie wordt eveneens vaak opgewekt met fossiele brandstoffen. De electrische auto an sich is niet beter voor het milieu, het is maar net hoe die stroom wordt opgewekt. De uitdaging gaat zijn om die stroom duurzaam op te wekken.
wombat schreef:Het lijkt er helaas op dat er niet op lange termijn gekeken wordt.
Alleen zaken die nu iets opleveren worden uitgevoerd, en anders wordt het geschrapt. Door dit proces kan de nederlandse economie op den duur gewurgd worden.
In nederland gaat het niet om duurzaamheid, maar om wat het opbrengt.
Laten we de discussie zuiver houden. Benzineaccijns is een kwestie van "de (energie)gebruiker betaalt", en een politiek middel om het energieverbruik wat te drukken (bijv. kwartje van kok). Of ik nou de schatkist vul via de benzine-accijns die ik betaal, via de BTW op de koffie die ik drink, of via mijn inkomstenbelasting, geld is geld. Is er geen benzine meer, dan hoef ik die accijns ook niet meer te betalen, de staat zal echter moeten blijven draaien en dus gaat de inkomstenbelasting omhoog. Per saldo is de gemiddelde Nederlander even veel geld kwijt.De benzineaccijns levert meer dan 10 miljard euro per jaar op voor de schatkist.
Jij en ik toch? Vraag is, wanneer besluiten we om de auto maar te laten staan omdat we de kosten niet vinden opwegen tegen de voordelen?wie in Nederland betaalt de geimporteerde olie?
Je moet het omdraaien. De regering staat er niet op te springen over te schakelen op electrische auto's omdat de benzineaccijns een grote bijdrage levert aan 'hun' inkomsten.De staat is geen onderneming met winstoogmerk en zal dus ook het benzinegebruik niet gaan stimuleren om de inkomsten op peil te houden.
Dat vroeg ik me dus af, o.a. na gelezen te hebben dat de Engelse regering het volgend decennium moeilijk krijgt als ze olie moeten gaan importeren. Olie is natuurlijk meer dan de raffinageprodukten benzine en diesel.Jij en ik toch? Vraag is, wanneer besluiten we om de auto maar te laten staan omdat we de kosten niet vinden opwegen tegen de voordelen?
ok, maar die punten zijn wel belangrijk i.v.m. het beleid van de overheid op dit moment, zoals het stimuleren van 'schone energie'. Als de olieproduktie begint te dalen zal alles anders worden.terug ontopic: elektrische auto's.
ik stel voor dat je deze stelling (gezien het woordje "hun") eens poneert in ons politiek-en-economieforum, alvorens dat hier ongefundeerd te blijven benadrukken.Je moet het omdraaien. De regering staat er niet op te springen over te schakelen op electrische auto's omdat de benzineaccijns een grote bijdrage levert aan 'hun' inkomsten.
Omdat de Engelse economie een geweldige duw in de rug heeft gehad van de Noordzee-olie, zoals de Nederlandse economie een geweldige duw in de rug kreeg van Slochteren. "Het moeilijk krijgen" is niet meer dan een vorm van relatieve luxe moeten ontwennen. Als jij een stapeltje échte schetsen van Rembrandt op zolder ontdekt gaat jouw persoonlijke economie er ook een tijdlang goed op vooruit. Luxe etentjes, 4 x per jaar op vakantie naar zonnige oorden in exclusieve 5 sterrenhotels e.d. Maar eenmaal de laatste schets verkocht zal het toch weer terug de afhaalchinees en tweemaal per jaar naar Centerparcs worden.Dat vroeg ik me dus af, o.a. na gelezen te hebben dat de Engelse regering het volgend decennium moeilijk krijgt als ze olie moeten gaan importeren.
Het is niet ongefundeerd. Voor zover je de uitspraken in het boek 'de strijd om energie' van Roy op het Veld niet ongefundeerd kunt noemen. Met 'hun' wordt bedoeld: bekeken door de bril van de minister van financiën (Bos). Zijn persoonlijke mening zal anders kunnen zijn. Overigens een boek dat het lezen meer dan waard is.ik stel voor dat je deze stelling (gezien het woordje "hun") eens poneert in ons politiek-en-economieforum, alvorens dat hier ongefundeerd te blijven benadrukken.
Het leek alsof met 'het moeilijk krijgen' meer bedoeld werd dan alleen de inkomstenderving van hun olie. Namelijk dat de overheid de toekomstige import van olie zal moeten betalen. Als dat zo is, en dat ook geldt voor de Nederlandse overheid, dan vallen de baten door de benzine/diesel (kerosine ?)accijns weg tegen de kosten van de olie en dan is de uitspraak in het boek 'de strijd om energie' fout. De uitspraak: 'Maar als minister van Financiën zitten er onaangename kanten aan de transitie naar een duurzame energiehuishouding'. Voor Slochteren (en de andere gasvelden in Nederland) geldt hetzelfde als voor de Noordzee-olie voor Engeland: 'Bos heeft puur goud in handen, gratis geld. Hij zal de energietransitie niet voltooid willen zien zolang er nog gas in de Nederlandse bodem zit.'Omdat de Engelse economie een geweldige duw in de rug heeft gehad van de Noordzee-olie, zoals de Nederlandse economie een geweldige duw in de rug kreeg van Slochteren. "Het moeilijk krijgen" is niet meer dan een vorm van relatieve luxe moeten ontwennen. Als jij een stapeltje échte schetsen van Rembrandt op zolder ontdekt gaat jouw persoonlijke economie er ook een tijdlang goed op vooruit. Luxe etentjes, 4 x per jaar op vakantie naar zonnige oorden in exclusieve 5 sterrenhotels e.d. Maar eenmaal de laatste schets verkocht zal het toch weer terug de afhaalchinees en tweemaal per jaar naar Centerparcs worden.