Goed nieuws voor de elektrische auto

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 89

Goed nieuws voor de elektrische auto

http://www.nu.nl/news/805096/73/Elektrisch...itverkocht.html
Tesla Motors heeft alle honderd exemplaren al verkocht die van de elektrische roadster worden gebouwd.
Op deze manier worden de elektrische auto's misschien wel hip en wil iedereen er uiteindelijk een hebben!

Goede prestaties heeft die auto!
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

Berichten: 380

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

Gaaf,dat moeten beste elektromotoren en accus zijn,weet jij de merken of fabrikanten?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

Kijk, dat is leuk nieuws! Goede ontwikkeling, als de grote oliemaatschappijen hier nu ook geld in gaan stoppen, schiet het tenminste echt eens op!
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 3.165

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

Goed nieuws! Het feit dat deze auto er ook nog eens sportief uitziet helpt natuurlijk.

Toch even wat kritische kanttekeningen.

1. Ze moeten de auto bij hun thuis opladen, er zijn nog geen tankstations waar ze het kunnen doen. Dat valt makkelijk te verbeteren dus is zeker geen chronisch probleem.

2. Die electrische energie wordt eveneens vaak opgewekt met fossiele brandstoffen. De electrische auto an sich is niet beter voor het milieu, het is maar net hoe die stroom wordt opgewekt. De uitdaging gaat zijn om die stroom duurzaam op te wekken. Hiervoor zijn prachtige mogelijkheden die gewoon niet bewut worden omdat de overheden nog slapen.

Alleen in Ijsland al is er voldoende geothermische energie om voor heel Europa voldoende stroom op te wekken. Op dit moment heeft enkel Shell dat ingezien, zij genereren daar nu de waterstof waarop een aantal bussen en auto's in Ijsland rijden. Ook in Nederland zijn ze daar nu, op initiatief van Shell, mee aan het experimenteren. Het grootste probleem is om die waterstofgas veilig op te slaan en voldoende goedkoop te vervoeren. Ze moeten daar nog een geschikt materiaal voor vinden.

Die oliebedrijven zullen zich langzaam aan gaan storten op de electrische auto's en duurzame energie.

Naarmate de benzine schaarser en dus duurder wordt zullen de klanten meer behoefte krijgen aan een alternatief en op dat moment zullen de slimme oliebedrijven daar op inspringen zodat ze de markt in handen houden. Shell is de slimste van hun allemaal want zij zijn er nu al druk mee bezig omdat ze voorzagen dat de benzine zo enorm snel duurder wordt.

De grote vraag en de grote zorg is hoeveel olie wij tot die tijd nog gaan verbranden met de daaraan gekoppelde milieuvervuiling [rr]

Ook een grote zorg is hoe we die kunststoffen gaan maken als de olie op is. Veel mensen onderschatten hoe essentieel kunststoffen zijn voor onze maatschappij.

We gaan alternatieven moeten zoeken. Een slimme ondernemer richt zich op deze sector die zeker zal gaan groeien.

Ik vind het overigens enorm spijtig dat de Nederlandse overheid en de Nederlandse bedrijven niet op deze markt inspringen. Hier valt zo enorm veel economische winst en prestige te behalen als jij als eerste een succesvol duurzaam alternatief hebt en wat doet het kabinet Balkenende? Ze schaffen de subsidies voor de ontwikkelingen van duurzame technologieën af. Ik schaam me de laatste jaren steeds meer omdat ik Nederlander ben. :?:

Gelukkig probeert Wubbo Ockels in Delft nog het één en ander voor elkaar te krijgen.

Berichten: 582

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

albert davinci schreef:Goed nieuws! Het feit dat deze auto er ook nog eens sportief uitziet helpt natuurlijk.  

Ik vind het overigens enorm spijtig dat de Nederlandse overheid en de Nederlandse bedrijven niet op deze markt inspringen. Hier valt zo enorm veel economische winst en prestige te behalen als jij als eerste een succesvol duurzaam alternatief hebt en wat doet het kabinet Balkenende? Ze schaffen de subsidies voor de ontwikkelingen van duurzame technologieën af. Ik schaam me de laatste jaren steeds meer omdat ik Nederlander ben.   :)  

Gelukkig probeert Wubbo Ockels in Delft nog het één en ander voor elkaar te krijgen.
Het lijkt er helaas op dat er niet op lange termijn gekeken wordt.

Alleen zaken die nu iets opleveren worden uitgevoerd, en anders wordt het geschrapt. Door dit proces kan de nederlandse economie op den duur gewurgd worden.

In nederland gaat het niet om duurzaamheid, maar om wat het opbrengd.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 380

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

ja we zitten met een aantal strukturele langdurige en vooral nieuwe wereld problemen,en tot nu toe vind ik dat er onlogisch gehandeld is.

Je geeft zelf al het alternatief aan en velen zullen het snel met de juiste visie eens zijn. :)
Stop de overbevolking

Berichten: 84

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

albert davinci schreef:Goed nieuws! Het feit dat deze auto er ook nog eens sportief uitziet helpt natuurlijk.  

Toch even wat kritische kanttekeningen.

2. Die electrische energie wordt eveneens vaak opgewekt met fossiele brandstoffen. De electrische auto an sich is niet beter voor het milieu, het is maar net hoe die stroom wordt opgewekt. De uitdaging gaat zijn om die stroom duurzaam op te wekken.
Dat is waar, het gaat er natuurlijk om hoe duurzaam de stroom opgewekt wordt.

Toch, als je deze elektrische auto's (of bv waterstof bussen waarbij de waterstof door elektrolyse is geproduceerd) in stedelijke omgeving laat rijden, dan zal de leef kwaliteit in die steden wel flink verbeteren in vergelijking met een zelfde hoeveelheid auto's/bussen met conventionele verbrandingsmotoren. Dat is hoe dan ook een verbetering dus.

Er is echter nog een lange weg te gaan.....

Groeten

Techneut

Berichten: 97

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

Ik denk toch dat ook de efficientie moet meegerekend worden. Dat die van een elektrische auto veel hoger zou liggen oa door het terugwinnen van elektriciteit bij het remmen.

Ik ken nu wel de efficienties niet van de elektriciteitsproduktie tot aan de wielen van de auto...

Ook kan de elektriciteitscentrale veel gemakkelijker 1 groot afvalbehandelingsprocess implementeren dan dat er op elke auto filters moeten geplaatst worden( die ook nog eens moeten verwerkt worden).

Een groot probleem zijn nu nog de tractiebatterijen(beperkte capaciteit; groot gewicht), Daar hebben de waterstofcellen weer een voordeel.......lange weg..................

Als men geen tussenoplossingen verkoopt, krijgt men ook geen geld binnen om onderzoek te blijven doen naar de finale oplossing(die niet bestaat?) Elke verbetering van de bestaande situatie is toch goed

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

Weer wat goed nieuws over de Chevrolet Volt.

Een mooi artikel door Ars Technica (engels)

http://arstechnica.com/articles/culture/ch...lt-overview.ars

Berichten: 302

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

wombat schreef:Het lijkt er helaas op dat er niet op lange termijn gekeken wordt.

Alleen zaken die nu iets opleveren worden uitgevoerd, en anders wordt het geschrapt. Door dit proces kan de nederlandse economie op den duur gewurgd worden.

In nederland gaat het niet om duurzaamheid, maar om wat het opbrengt.


Alleen in Nederland ?

De benzineaccijns levert meer dan 10 miljard euro per jaar op voor de schatkist. Na gelezen te hebben wat de gevolgen zullen zijn voor de Engelse overheid het komend decennium als ze in toenemende mate gas en aardolie moeten importeren vraag ik me af: wie in Nederland betaalt de geimporteerde olie (1 miljoen (vaten) x 60 dollar x 365/jaar) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

De benzineaccijns levert meer dan 10 miljard euro per jaar op voor de schatkist.
Laten we de discussie zuiver houden. Benzineaccijns is een kwestie van "de (energie)gebruiker betaalt", en een politiek middel om het energieverbruik wat te drukken (bijv. kwartje van kok). Of ik nou de schatkist vul via de benzine-accijns die ik betaal, via de BTW op de koffie die ik drink, of via mijn inkomstenbelasting, geld is geld. Is er geen benzine meer, dan hoef ik die accijns ook niet meer te betalen, de staat zal echter moeten blijven draaien en dus gaat de inkomstenbelasting omhoog. Per saldo is de gemiddelde Nederlander even veel geld kwijt.

De staat is geen onderneming met winstoogmerk en zal dus ook het benzinegebruik niet gaan stimuleren om de inkomsten op peil te houden.
wie in Nederland betaalt de geimporteerde olie?
Jij en ik toch? Vraag is, wanneer besluiten we om de auto maar te laten staan omdat we de kosten niet vinden opwegen tegen de voordelen?

terug ontopic: elektrische auto's.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 302

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

De staat is geen onderneming met winstoogmerk en zal dus ook het benzinegebruik niet gaan stimuleren om de inkomsten op peil te houden.
Je moet het omdraaien. De regering staat er niet op te springen over te schakelen op electrische auto's omdat de benzineaccijns een grote bijdrage levert aan 'hun' inkomsten.
Jij en ik toch? Vraag is, wanneer besluiten we om de auto maar te laten staan omdat we de kosten niet vinden opwegen tegen de voordelen?
Dat vroeg ik me dus af, o.a. na gelezen te hebben dat de Engelse regering het volgend decennium moeilijk krijgt als ze olie moeten gaan importeren. Olie is natuurlijk meer dan de raffinageprodukten benzine en diesel.


terug ontopic: elektrische auto's.
ok, maar die punten zijn wel belangrijk i.v.m. het beleid van de overheid op dit moment, zoals het stimuleren van 'schone energie'. Als de olieproduktie begint te dalen zal alles anders worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

Je moet het omdraaien. De regering staat er niet op te springen over te schakelen op electrische auto's omdat de benzineaccijns een grote bijdrage levert aan 'hun' inkomsten.
ik stel voor dat je deze stelling (gezien het woordje "hun") eens poneert in ons politiek-en-economieforum, alvorens dat hier ongefundeerd te blijven benadrukken.
Dat vroeg ik me dus af, o.a. na gelezen te hebben dat de Engelse regering het volgend decennium moeilijk krijgt als ze olie moeten gaan importeren.
Omdat de Engelse economie een geweldige duw in de rug heeft gehad van de Noordzee-olie, zoals de Nederlandse economie een geweldige duw in de rug kreeg van Slochteren. "Het moeilijk krijgen" is niet meer dan een vorm van relatieve luxe moeten ontwennen. Als jij een stapeltje échte schetsen van Rembrandt op zolder ontdekt gaat jouw persoonlijke economie er ook een tijdlang goed op vooruit. Luxe etentjes, 4 x per jaar op vakantie naar zonnige oorden in exclusieve 5 sterrenhotels e.d. Maar eenmaal de laatste schets verkocht zal het toch weer terug de afhaalchinees en tweemaal per jaar naar Centerparcs worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 302

Re: Goed nieuws voor de elektrische auto

ik stel voor dat je deze stelling (gezien het woordje "hun") eens poneert in ons politiek-en-economieforum, alvorens dat hier ongefundeerd te blijven benadrukken.
Het is niet ongefundeerd. Voor zover je de uitspraken in het boek 'de strijd om energie' van Roy op het Veld niet ongefundeerd kunt noemen. Met 'hun' wordt bedoeld: bekeken door de bril van de minister van financiën (Bos). Zijn persoonlijke mening zal anders kunnen zijn. Overigens een boek dat het lezen meer dan waard is.


Omdat de Engelse economie een geweldige duw in de rug heeft gehad van de Noordzee-olie, zoals de Nederlandse economie een geweldige duw in de rug kreeg van Slochteren. "Het moeilijk krijgen" is niet meer dan een vorm van relatieve luxe moeten ontwennen. Als jij een stapeltje échte schetsen van Rembrandt op zolder ontdekt gaat jouw persoonlijke economie er ook een tijdlang goed op vooruit. Luxe etentjes, 4 x per jaar op vakantie naar zonnige oorden in exclusieve 5 sterrenhotels e.d. Maar eenmaal de laatste schets verkocht zal het toch weer terug de afhaalchinees en tweemaal per jaar naar Centerparcs worden.
Het leek alsof met 'het moeilijk krijgen' meer bedoeld werd dan alleen de inkomstenderving van hun olie. Namelijk dat de overheid de toekomstige import van olie zal moeten betalen. Als dat zo is, en dat ook geldt voor de Nederlandse overheid, dan vallen de baten door de benzine/diesel (kerosine ?)accijns weg tegen de kosten van de olie en dan is de uitspraak in het boek 'de strijd om energie' fout. De uitspraak: 'Maar als minister van Financiën zitten er onaangename kanten aan de transitie naar een duurzame energiehuishouding'. Voor Slochteren (en de andere gasvelden in Nederland) geldt hetzelfde als voor de Noordzee-olie voor Engeland: 'Bos heeft puur goud in handen, gratis geld. Hij zal de energietransitie niet voltooid willen zien zolang er nog gas in de Nederlandse bodem zit.'

Alhoewel 'off topic' en 'niet meer zuiver' aangaande het onderwerp over de electrische auto is dit van groot belang voor de praktijk van de invoering van de electrische auto. Goede ontwikkelingen worden nog tegengewerkt door een overheid die zowel de optimistische voorspellingen van het IEA (alhoewel het laatste WEO-rapport al een toontje lager zingt) aanhoudt als 'verblind' wordt door de baten van de fossiele energie. Dat laatste is niet onbegrijpelijk, want het zou gaan om meer dan 10 miljard euro per jaar (maar nogmaals: welk geld gaat er naar de olie-exporterende landen ?). Het uitgaan van de optimistische voorspellingen van het IEA is zeer gevaarlijk. Ander probleem is de noodzaak van het bouwen van veel nieuwe energiecentrales voor de extra stroomlevering en de beperkte beschikbaarheid van lithium (een groot deel van de winning gaat in gsm's, tv's) voor de batterijen. Hoogstwaarschijnlijk moet men het proberen met nikkel of zink.

Goed nieuws in de energietransitie is regelmatig: goed nieuws in theorie. In de praktijk komen er vele problemen om de hoek kijken, zoals beperkte ERoEI en de uitputting van delfstoffen. Problemen die in zeer korte tijd opgelost 'moeten' worden.

Reageer