kaars in magnetron

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 201

kaars in magnetron

Ik zat dit filmpje te kijken maar ik vroeg me af: waarom moet dit zo staan om dit voor elkaar te krijgen? Het is moeilijk te formuleren hoe het stond maar als je het filmpje bekijkt zie je wat er gebeurd alleen dat snap ik dus niet waarom er een potje en een lucifer bij moeten.

http://break.com/index/microwave_test.html

[Edit mod: Wouter_Masselink; titelfix]

Berichten: 2

Re: kaars in magnetron

Hoe bedoel je, waarom is de lucifer nodig?

Hoe denk je anders dat er zulke verschijnselen optreden, door gewone lucht te microwaven? 8)

Wat er gebeurt (tenminste, dat is mijn hypothese, please correct me if I'm wrong), is dat de gassen die onstaan bij het verbranden van hout, dmv toevoeging van energie met microgolven, ioniseren (een plasma vormen).

Dat zijn de mooie "vuurverschijnselen".

<offtopic>

(Maar was het niet zo dat de lucht om een brandende lucifer heen ook al geioniseerd is (want het geleid wel goed stroom)?

Ik zal voor het gemak de precieze definitie van een plasma maar even achterwege laten (deels ook omdat ik hem zelf niet ken :wink:)

</offtopic>

Ik heb het zelf ook weleens gedaan, maar dan met alleen een brandend sateprikkertje, dat gaf af en toe een "vlam" van plasma.

De pot staat er, denk ik, om het gas van de brandende lucifer op te vangen, zodat het allemaal in een keer in een plasma kan overgaan.

Waarom er "kaars in de magnetron" in het onderwerp staat, is mij een raadsel, tenzij je de "doppen" bedoelt, waar de pot op staat.

Dit zijn gewoon steuntjes, die de pot van de grond houden, zodat de lucifer niet in een afgesloten ruimte komt te zitten (hij heeft zuurstof nodig om te verbranden, en als je m afsluit in een pot, raakt de zuurstof op, en dan gaat ie uit enzo...)

Ik zal ff een tekeningetje maken op het wat op te helderen.

[EDIT]:

BEHOLD MY 1337 PHOTOSHOP SKILZ00RRzz!!1111:

Afbeelding

Net iets te breed, is dat heel erg, mods? Hij is maar 50 KiB

p.s. Yay, eerste post :)

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: kaars in magnetron

Je kunt ipv een lucifer ook een kaars nemen, die blijft wat langer branden :)

en voor de rest klopt het verhaal hierboven wel redelijk. Het glas is inderdaad bedoeld om het plasma op te vangen. Anders gaat je magnetron redelijk snel kapot; je brandt op een gegeven moment anders een gat in de bovenkant (ervaring)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: kaars in magnetron

Waarom er "kaars in de magnetron" in het onderwerp staat, is mij een raadsel, tenzij je de "doppen" bedoelt, waar de pot op staat.
Topic: "Kaars in de magnetron".

Bij de link: "A dude lights a candle inside a microwave then places a glass jar over the candle."

In het filmpje: Jongen steekt met lucifer een kaars aan.

:)

...
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Berichten: 582

Re: kaars in magnetron

Fantastische proef.

Ik heb hem meteen gedaan, propje papier met brandende lucifer erop. Geeft een mooie groene vlam.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 201

Re: kaars in magnetron

wombat schreef:Fantastische proef.

Ik heb hem meteen gedaan, propje papier met brandende lucifer erop. Geeft een mooie groene vlam.
Ik denk dat mijne mamma dan boos wordt [rr]

Berichten: 169

Re: kaars in magnetron

Is dit iets om werkelijk uit te proberen thuis of liever niet? [rr]

want bij het filmpje staat ook dat het de jongen zijn microgolfoven heeft gekost :?:

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kaars in magnetron

Don't try this at home, tenzij je van je magnetron af moet natuurlijk.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: kaars in magnetron

Ah, het was dus toch een kaarsje, ik zag het aan voor een lucifer die in een standaardje stond =D

En waarom ging zijn magnetron kapot, vrat het plasma door het glas heen, en daarna ook door het plafond van de magnetron, of kwam er allemaal enge straling vrij, die het circuit board aantastte (zoals er in het stukje boven het filmpje staat).

Anyway, gelukkig doet mijn magnetron het nog wel (jaj 200 euro) ^^

Berichten: 582

Re: kaars in magnetron

Melissa schreef:Is dit iets om werkelijk uit te proberen thuis of liever niet?   :)  

want bij het filmpje staat ook dat het de jongen zijn microgolfoven heeft gekost   :)  

Melissa
De magnetron doet het nog, ik heb hem niet te lang aangezet want het geeft een onheilspellend geluid. Het geluid van een vlamboog.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer