Hoe heet is een elektrische vonk bij kortsluiting van 230V?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Hoe heet is een elektrische vonk bij kortsluiting van 230V?

Stel ik maak kortsluiting, door met een dun koperdraadje met een dikte van ongeveer 0,2mm (dat is het koperdraad dat in gevlochten toestand in een elektriciteitssnoer zit) en een lengte van 4 cm. Met een geïsoleerde tang(handvat) hou ik het draadje vast en maak ik vervolgens een rechtstreekse verbinding met de fase en de nul van een stopkontakt. Het resultaat is kortsluiting met een zeer felle lichtflits (de vonk) en een knal(BATS) en dat meteen (als het goed is, althans in de meeste gevallen) de stroom uitvalt. De spanning tussen fase en nul was 230 Volt. Mijn vraag is nu, hoe heet kan zo'n vonk wezen? Dat moet wel verschrikkelijk heet zijn, want van het koperdraadje blijft helemaal niet over, deze verdampt kompleet. Kan zo'n vonk heter zijn dan een elektrische vlamboog met elektrisch lassen?

Re: Hoe heet is een elektrische vonk bij kortsluiting van 230V?

hm...

0,2 mm koperdraad is 55,8 ohm per 100 meter dat is 7,17 *10^-4 ohm voor 4 centimeter

deltaT=P*Rth

P=U*I

I=U/R

deltaT=U*(U/(7.17*(10^-4)))*7.17*(10^-4)

weet zo snel even niet welke waarde ik nu voor U moet nemen. lager dan 230 in ieder geval. in het geval van 230 zou delta T 52900 graden zijn... maar voordat die temperatuur berijkt is, is dat draadje al lang verdampt...

Berichten: 416

Re: Hoe heet is een elektrische vonk bij kortsluiting van 230V?

n.v.t. schreef:hm...

0,2 mm koperdraad is 55,8 ohm per 100 meter dat is 7,17 *10^-4 ohm voor 4 centimeter

deltaT=P*Rth

P=U*I

I=U/R

deltaT=U*(U/(7.17*(10^-4)))*7.17*(10^-4)

weet zo snel even niet welke waarde ik nu voor U moet nemen. lager dan 230 in ieder geval. in het geval van 230 zou delta T 52900 graden zijn... maar voordat die temperatuur berijkt is, is dat draadje al lang verdampt...
delta T=P*Rth. Wat is "th" achter R?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hoe heet is een elektrische vonk bij kortsluiting van 230V?

gokje wagen: Thévenin?

Re: Hoe heet is een elektrische vonk bij kortsluiting van 230V?

Er bestaat een mooien video van een kortsluiting met een koperen tang, waarbij de vlamboog mooi getoond wordt op een dummie...

kan er mij iemand helpen, ik zoek deze al een aantal jaar.

Is voor gebruik in school!

edit peterdevis : geen mail adressen vermelden aub.

Reageer