[Natuurkunde] Elektronenbundel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 81

[Natuurkunde] Elektronenbundel

Ik heb een vraag (nb ik heb dit nog nooit op school gehad):

Een elektronenbundel passeert tussen twee evenwijdige opgestelde platen die loodrecht op het vlak van het blad staan. Tussen de platen is er een homogeen magnetisch veld met magnetische inductie B die in het vlak van het blad wijst (x). Welke figuur stelt de juiste orientatie van de elketrische veldsterkte E voor opdat de elektronen rechtdoor zouden kunnen vliegen? (ik heb het plaatje zelf nagemaakt in paint vandaar het hoge amateur gehalte, owja op de B en E moet nog een pijltje naar rechts)

[img=http://img201.imageshack.us/img201/6648/natu5ym9.th.png]

Heel erg bedankt!
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Elektronenbundel

nb ik heb dit nog nooit op school gehad
Maar je snapt wel dat ongelijke ladingen elkaar aantrekken?
op de B en E moet nog een pijltje naar rechts)
Dat betekent weinig anders dan dat het om vectorgrootheden gaat. Dat is een wiskundige notatie. De richting van dat pijltje heeft dus niks met de werkelijke richting te maken. Het zegt alleen maar dat de richting een rol speelt.

Als ik je goed begrijp geven de pijltjes ONDER de E-tjes de richting van het elektrisch veld aan? En dan ligt die richting dus in hetzelfde vlak als e gewenste richting van mijn elektronenbundel?

Afbeelding

De richting van een elektrisch-veldlijn is dus gedefinieerd als van plus naar min. In het hierbovenstaande plaatje A zal het elektron naar de positieve lading toe willen, in plaatje B wil het elektron naar de positieve (rode) plaat. Een elektron zal dus een baan willen volgen van min naar plus, ofwel langs zo'n veldlijn, maar tegen de richting van de veldlijn in.

Als ik je weergave van de opgave dus goed begrijp moet het antwoord :) D :?: zijn (sleep met muis tussen de uitroeptekens)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Natuurkunde] Elektronenbundel

Antwoord A is goed.

Op het elektron werken 2 krachten. De Lorenzkracht en de Coulombkracht

De lorenzkracht = q.v x B waarbij v de snelheidsvector is, en dus naar rechts toe gericht , en B is de magnetische inductievector en deze staat in het vlak van het papier gericht. ( van je af gericht)

Eerst moet je de richting van de lorenzkracht bepalen. Als de vector v naar rechts gericht is, dan is de vector q.v naar links gericht. Nu gaan we de vector q.v over de kleinste hoek draaien in de richting van de vector B. Volgens de rechtse schroefregel krijg je dan een kracht die naar beneden wijst.

De richting van de coulombkracht is omhoog. Dit is logisch omdat het elektrische veld omlaag staat, en het elektron een negatieve lading heeft.

Bij plaatje B staan beide krachten naar beneden gericht.

Bij plaatje C heb je de magn. kracht naar beneden en een elektrische kracht naar links. Het elektron wordt afgeremd,en klapt tegen de onderste plaat.

Bij plaatje D wordt het elektron versnelt, en klapt tegen de onderste plaat.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Berichten: 81

Re: [Natuurkunde] Elektronenbundel

Het klopt dat A goed is, maar omdat al die termen als Lorenzkracht niet ken vind ik het wel lastig, ik ga het nog even heel goed bestuderen. Maar wel heel erg bedankt!
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Elektronenbundel

Wat heb ik nou van deze opgave niet begrepen? :) Ik meen richtingen van een elektrisch veld te zien. Sinds wanneer beweegt een lading in een elektrisch veld zich niet langs die veldlijnen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Elektronenbundel

Ik deed zoiets met de rechterhandregel: orthnormaal assenstelseltje vormen met duim, wijsvinger, middelvinger.

Eerste volgens E-veld, tweede volgens B-veld, derde volgens bewegingsrichting.

Het is een vage herinnering uit de oude lessen fysica, misschien niet eens van toepassing hier, maar het levert ook A :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Elektronenbundel

Ho maar, ik zie het al. Ik heb niet goed gelezen. Ik zie een tekeningetje met platen, met x-jes erlangs, stel me daarbij onbekende LADINGtekens voor en ga uit van een elektrisch veld tussen de platen als gevolg van die lading.

Maar:
Tussen de platen is er een homogeen magnetisch veld
Dan heb ik dus ook volslagen de verkeerde plaatjes in mijn bericht geplakt.

Tja, sorry voor de verwarring. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Natuurkunde] Elektronenbundel

De magnetische kracht wordt ook wel Lorentzkracht genoemd.

De formule F(m) = q.v x B met v is de snelheidsvector en B is de vector van de magn. inductie en q is de grootte van de elektr. lading betekend het volgende:

De vector F(magn.) is gelijk aan het uitwendig produkt van de vector q.v en de vector B.

De vectoren q.v en B bepalen een parallellogram (een plat vlak) , en de oppervlakte van het parallellogram is gelijk aan de grootte van F(magn.)

Nu nog de richting van F(magn.) bepalen.

De werklijn van F(magn.) staat loodrecht op het parallellogram. Nu zijn er nog 2 richtingen mogelijk. die tegengesteld gericht zijn.

Nu gaan we de vector q.v (die dus precies de andere kant opwijst dan de vector v)

over de kleinste hoek draaien naar de B vector. Als we nu de richting van een rechtse schroef volgen, dan hebben we de richting van F( magn.).

Reageer