Akkerdistels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Akkerdistels

Ik vecht al 30 jaar tegen akkerdistels : wieden met de hand, maaien met zeis, hak of cirkelmaaier, steken, spuiten... niets helpt.

De wortels zitten veel te diep (ik heb er eens een gevolgd tot 1 meter diepte) en leggen blijkbaar nooit helemaal het loodje, want het volgend jaar staan er wéér distels, op net dezelfde plek. Al wat ik kan doen is ze steeds weer afmaaien voor ze uitzaaien. Maar ik wil ze kwijt.

Ik heb al geprobeerd een deel van de weiden niet meer te vetten om de grond te laten verarmen. De distels worden daardoor wel kleiner en raken moeilijker in bloei, maar verdwijnen doen ze niet. Integendeel : hierdoor begonnen de boterbloemen te woekeren, zodat ik nu sterk moet kalken om de zuurtegraad te verminderen.

Het terrein is 6 hectare groot, sterk hellend op de noordflank van een heuvel, omgeven door bos, rijen populieren en gemengde hagen (voornamelijk robinia, els, zomereik en tamme kastanje). Er lopen drie paarden op en een deel is hoogstam boomgaard. Op ongeveer één hectare wordt jaarlijks gehooid. De grond bestaat uit lagen vette klei en ijzerzandsteen, wat de ontwatering bemoeilijkt.

De herbiciden die AVEVE me aanraadde, werken blijkbaar alléén op de bovengrondse plant, niet op de wortels. Omdat distels houtige gewassen zijn, zijn ze bovendien niet onschadelijk voor de fruitbomen.

Hoe raak ik die vervloekte akkerdistels definitief kwijt ? Zijn er natuurlijke vijanden die ik kan te hulp roepen, of slimme middeltjes ?

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Akkerdistels

"Waar een akkerdistel niet tegen kan is teveel rust. Als het wortelstelsel lange tijd met rust wordt gelaten, neemt de knopvorming af en tenslotte kwijnt de plant bij gebrek aan nieuwe stengels weg". De pluizige zaden hebben bovendien, voordat ze ergens anders op een naburig perceel neerkomen, vaak al lang hun nootje verloren, meestal direct rond de moederplant."

Zie ook google.com :shock:

Reageer