[Fysica] proton in magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

[Fysica] proton in magnetisch veld

Ik weet niet hoe ik aan deze opgave moet beginnen. Welke formule kan ik hier gebruiken?

Een proton wordt in een magnetisch veld gestuurd met een bepaalde snelheid (100km/s) onder een hoek van 45°. Omwille van de lorentzkracht werd hij dan weer uit het magnetisch veld gestuurd. Wat is nu de lengte tussen de plaats waar hij in het veld kwam en waar hij er weer uit werdgestuurd. De grootte van de magnetische inductie is hierbij 1T. [Fysica] proton in magnetisch veld

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: [Fysica] proton in magnetisch veld

Als ik jou was zou ik eerst een schets maken van de situatie om te bekijken wat je nu eigenlijk moet uitrekenen. Ik snap namelijk de opgave niet. Je moet de afstand berekenen tussen het punt waar het proton het veld binnentreedt en waar die er weer uit gaat, maar moet dan niet gegeven zijn waar het veld eigenlijk is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Fysica] proton in magnetisch veld

Misschien kun je een tekening maken.

Die hoek van 45 graden is belangrijk.

Als een proton onder een hoek van 90 graden in een homogeen magn. veld komt, dan krijgt het proton een eenparige circelbeweging met straal r=m.v/ q.B

Als nu het proton onder een hoek van 45 graden in het veld komt, ( kan op twee manieren) , dan is de afstand in beide gevallen r . Wortel(2)

Goede eenheden gebruiken voor de formule

1 Tesla = 1 N.s/C.m , (dus gewoon voor B 1 invullen) , v in m/s qinC en m in kg

Reageer