[wiskunde] Gebroken vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[wiskunde] Gebroken vergelijking

\(\frac{1}{x+4} = \sqrt{x}\)
\(\sqrt{x}(x+4) = 1\)


Ontbinden in factoren heeft geen zin, omdat er een één staat en geen nul. Hoe kan ik deze vergelijking wel oplossen?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Re: [wiskunde] Gebroken vergelijking

Als je x=0 invult en vervolgens x=1, dan zie je dat er een nulpunt is in [0,1].

Aan beide leden zie je ook snel dat er geen nulpunten zijn voor x>1.

Er zijn ook geen nulpunten voo x<0.

Kwadrateer beide leden, werk het helemaal uit en breng alles naar de linker kant.

Je krijgt een 3-de graads vergelijking, die slechts 1 reele oplossing blijkt te hebben.

Alleen exact te berekenen als je 3-de graads vergelijkingen kunt oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Gebroken vergelijking

Bovendien is het geen 'mooie' oplossing, i.e. te vinden door eenvoudig te ontbinden in factoren of iets dergelijks.

Je geraakt er wellicht met de methode van Cardano, maar dit lijkt me geen opgave die bedoeld is om met de hand op te lossen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Gebroken vergelijking

Brihaspati schreef:
\(\frac{1}{x+4} = \sqrt{x}\)
\(\sqrt{x}(x+4) = 1\)
 

Ontbinden in factoren heeft geen zin, omdat er een één staat en geen nul. Hoe kan ik deze vergelijking wel oplossen?
Wat is de volledige opgave?

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [wiskunde] Gebroken vergelijking

\(\frac{1}{x+4} = \sqrt{x}\)


Dit was geen opgave, maar het stond in een lijst met vergelijkingen waarvan geen oplossing gevraagd werd. Het stond er slechts ter illustratie van een niet exponentiële vergelijking.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Reageer