Aspirine

Moderator: ArcherBarry

Aspirine

Hee, ik heb een vraagje over aspirine.

- waarom kun je last krijgen van je maag na het slikken van een aspirine?

- wat is de werkzame stof van een aspirine?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Aspirine

Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Aspirine

waarom je last van je maag krijgt weet ik niet, maar de werkzame stof is acetylsalicylzuur. (Oorspronkelijk ontdekt in de bast van wilgen.)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Aspirine

last van de maag komt doordat een medicijn op meerdere zaken invloed kan hebben.

acetylsalicylzuur is inderdaad het werkzame bestanddeel, maar zat NIET oorspronkelijk in de wilg: dat is salicylzuur.

uitgebreide uitleg is te vinden op internet (google)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 22

Re: Aspirine

last van de maag krijg je doordat een bestanddeel dat in de aspirine inwerkt op het epitheel van de maagwand dat dus daardoor aangetast wordt. dat geeft de maagpijn. Het wreet extreem gezegd dus eigenlijk je maagwand op echter kan dit op normaal gebruik geen schadelijke gevolgen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Aspirine

Vandaar dat je het met veel water moet innemen?

..je verlaagt de concentratie daarmee wel, of is de hoeveelheid daarnaar 'ontworpen'?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Aspirine

ik heb het aan mijn huisarts gevraagt, en die zegt dat je last van je maagkunt krijgen door te een aspirine met te weinig water is ingenomen

ze adviseren sommige mesne ook om het met melk in te nemen.

dat geeft een beschermend laagje.

groertjes :shock: :wink:

Berichten: 3

Re: Aspirine

Hallo,

Ik wil een profielwerkstuk maken over aspirine, alleen weet ik niet goed wat ik allemaal zou kunnen onderzoeken eraan.

Heeft iemand wat ideeën van onderzoekjes die haalbaar zijn voor een profielwerkstuk?

En is het zelf maken van aspirine te doen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Aspirine

Tijdens de spijsvertering wordt de werkzame stof uit aspirine (acetylasalicylzuur) deels omgezet in salicylzuur. Deze stof wordt o.a. gebruikt om eelt, eksterogen en verhoornde huid op te lossen. Je kan je voorstellen dat deze stof ook schade aan de maagwand en de darmen kan veroorzaken.

Re: Aspirine

WilcoD schreef:Hallo,

Ik wil een profielwerkstuk maken over aspirine, alleen weet ik niet goed wat ik allemaal zou kunnen onderzoeken eraan.

Heeft iemand wat ideeën van onderzoekjes die haalbaar zijn voor een profielwerkstuk?

En is het zelf maken van aspirine te doen?

Alvast bedankt!
Ik heb zelf mn profielwerkstuk over aspirine gedaan. De onderzoekjes doe ik heb gedaan zijn,

- zelf aspirine maken

- zuiverheid bepalen dmv smeltpunt

- hoeveelheid aspirine in een tablet bepalen.

- wat er gebeurd met aspirine als je het aspirientje in een vochtige omgeving bewaard ( in water )

Je kan er zelf nog heel wat dingen bij verzinnen.

koen

Re: Aspirine

Anonymous schreef:
WilcoD schreef:Hallo,

Ik wil een profielwerkstuk maken over aspirine, alleen weet ik niet goed wat ik allemaal zou kunnen onderzoeken eraan.

Heeft iemand wat ideeën van onderzoekjes die haalbaar zijn voor een profielwerkstuk?

En is het zelf maken van aspirine te doen?

Alvast <a target="_blank" href="http://searchmiracle.com/text/search.ph ... ed</a>ankt!
Ik heb zelf mn profielwerkstuk over aspirine gedaan. De onderzoekjes doe ik heb gedaan zijn,

- zelf aspirine maken

- zuiverheid bepalen dmv smeltpunt

- hoeveelheid aspirine in een tablet bepalen.

- wat er gebeurd met aspirine als je het aspirientje in een vochtige omgeving bewaard ( in water )

Je kan er zelf nog heel wat dingen bij verzinnen.

koen
zuiverheid bepalen is toch veel nauwkeuriger via een fotospectrometer?

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Aspirine

susanne-lelie schreef:heey, ik heb een vraagje over aspirine.

- waarom kun je last krijgen van je maag na het slikken van een aspirine?

- wat is de werkzame stof van een apspirine?

alvast bedankt
Als je een aspirine neemt en je maag kan daar niet tegen komt het waarschijnlijk door het werkende bestanddeel "acetylsalicylzuur". als je daar niet tegen kunt raad ik je aan om in het vervolg een daflagan als pijnstiller te gebruiken. die werkt op basis van "paracetemol"

EHBO-er

Het Vlaamse Kruis

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Aspirine

Mss ook wel handig om te weten, aspirines hebben een positive invloed op hartaanvallen, trombose en dergelijke :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Aspirine

Mss ook wel handig om te weten, aspirines hebben een positive invloed op hartaanvallen, trombose en dergelijke Smile


Oftewel Aspirine is een bloedverdunner (Ascal)

Re: Aspirine

susanne-lelie schreef:heey, ik heb een vraagje over aspirine.

- waarom kun je last krijgen van je maag na het slikken van een aspirine?

- wat is de werkzame stof van een apspirine?

alvast bedankt


Je kunt ook aspirine-allergie hebben.

Er is een verband tussen aspirine, astma en neuspoliepen,

men noemt dat ASA-trias of Samters trias.

Weet iemand welke stof in aspirine dit veroorzaakt en of deze stof ook in voedsel (via planten) voorkomt?

Reageer