[Natuurkunde] universele shunt.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2.589

[Natuurkunde] universele shunt.

gegeven is volgende opgave

Afbeelding

ik wil nu graag bewijzen dat voor een andere stand we I/10 en I/100 krijgt.

voor de tweede stand heb ik dat zo gedaan:
\(u=9RI_3 + RI_3 \)
en
\(u=\frac{10}{9}RI_2\)
en ook nog
\(u=9RI_1\)
dus verder:
\(I_1=\frac{9u}{10R}\)
dus dat is fout waar?

verder heb ik ook nog geprobeerd ik stand A daar krijg ik
\(9RI_1+10RI_2=u\)
en
\(9RI_1+10/9R(I_1-I_2)\)
dat ik dan met rij operaties probeer op te lossen maar dan ik krijg ik heel fout zaken iemand een idee waar ik fout zit?

Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

Stand A

De weerstand van 9R staat in serie met de paralleltak van 10 R en 10/9R

De R(v) van deze tak is R.

Dus 9R in serie met R is 10R

Hier staat R parallel overheen.

Dus R(v) = 10/11 .R

Bij B vervangen we weer dezelfde paralleltak als bij A door de vervangingsweerstand van 1.R

Dan staat (9R+R) parallel aan R en dus een R(v) van 10/11.R

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

De weerstand van 9R staat in serie met de paralleltak van 10 R en 10/9R
Niet waar.

De verbinding tussen 9R en 9R en de verbinding tussen B en 10/9R kruisen elkaar en hebben geen contact met elkaar. En als ze wel contact maken dan is het verkeerd getekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

Ook volgens BINAS tabel 16 F elektrotechnische symbolen heeft Klazon gelijk. Er mankeert een zwart bolletje op de kruising om ze contact te laten maken....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

aadkr schreef:De weerstand van 9R staat in serie met de paralleltak van 10 R en 10/9R
Niet waar.

De verbinding tussen 9R en 9R en de verbinding tussen B en 10/9R kruisen elkaar en hebben geen contact met elkaar. En als ze wel contact maken dan is het verkeerd getekend.
Zeker waar, maar als het een kruising is klopt er helemaal niets meer van.

Ik neem aan dat I de stroom door de grote weerstand R is?

(Dit moet wel, want als ik het uitreken, dan ziet de batterij steeds dezelfde belasting)

In ieder geval, ik zou drie nieuwe schema's maken voor elke schakelstand 1.

En neem een spanning aan voor de batterij (dat rekent makkelijker)

Geeft wat meer overzicht over wat parallel en serie staat.

Wat ik zo vlug even kon zien: stand C is I/100 en stand B is I/10.

En nu maar puzzelen (en ik had al een kater! [rr] )
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

ja er moet een bolletje staan.

probleem is dat ik vast loop door de wetten van krch toe te passen ik zal proberen straks een verder uitwerking te posten.

Bedankt al vast.

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

dus we hebben dit:

Afbeelding

maar geraak er verder geen meter wijs uit wie kan me hier bij helpen?

Groeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

Ik heb het nog eens doorgerekend, en zowel in stand A als stand B als stand C van de schakelaar komt er een vervangingsweerstand uit van

R(v) =10/11 . R

Laten we even aannemen dat de schakelaar in stand C staat.

De schakeling heeft dan 4 knooppunten.

Als we gebruik maken van cyclische maasstromen, dan hebben we 3 mazen, en dus 3 maasstromen. ( aantal maasstromen -1 )

We krijgen dan 3 vergelijkingen

U = I1 x R - I2 x R

0= - I1 x R + I2 x ( 1+9+10/9 )x R - I3x 10/9 x R

0= - I2x10/9 x R + I3x (9+1+10/9 )x R

We hebben nu 3 vergelijkingen met 3 onbekenden.

Dit is op te lossen met de regel van Cramer

Als je de determinant uitrekend van de coefficienten, dan komt er uit:

1000/9 x R tot de derde macht

Uiteindelijk komt er voor de maasstroom I1 uit: u/ (10/11 x R)

Maasstroom I1 is gelijk aan takstroom i1

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

aadkr schreef:Ik heb het nog eens doorgerekend, en zowel in stand A als stand B als stand C van de schakelaar komt er een vervangingsweerstand uit van  

R(v) =10/11 . R  


Dat klopt, maar volgens mij shunt je niet de voeding maar de grote R die onder aan staat.

Anders zie ik het nut van deze schakeling niet in.

Bert F, zou je dat nog kunnen verduidelijken?
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

Bert F schreef:maar geraak er verder geen meter wijs uit wie kan me hier bij helpen?

Groeten.
Voor B maak je een onderscheid tussen 9RI1 en RI, maar I1 is hier hetzelfde als I.

Het is namelijk in die stand een serie schakeling van 9R en R.

Maak nou eens 3 nieuwe schemaatjes, voor iedere stand één, dat kijkt wat makelijker. En kunnen we de weerstanden niet R1 tot en met R5 noemen?

Dat schrijft wat makkelijker en er is minder verwarring.

Veel plezier.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

Dit bedoel ik:

Afbeelding

1 is het gehele schema voor stand A en 2 is vereenvoudigd.

Nu kun je de verhouding tussen Rv en Rshunt bepalen. Als je dit uitdrukt in I, dan weet je hoeveel I door de Rshunt gaat.

Blijft hetzelfde, maar scheelt rekenwerk met Kirchoff.

Rv is in dit geval 10x zo groot als Rshunt en dus zal de stroom door Rshunt 10x zo hoog zijn als door Rv (stel U=1V).

Als je dit uitwerkt voor de andere schakelingen en steeds alles tov I uitrekent dan kom je er wel [rr]

Het grappige van de schakeling is dat je de stroom door Rshunt varieert, zonder dat de belasting voor U verandert.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

tja de bedoeling ervan is dat er een potentiometer schakeling van te maken om emks te meten.

zijn mijn stelsels fout, fout?

probleem is dat ik het stelsel aan het oplossen ben met rijoperaties en daarmee nogal in de war kom. doe ik iets fout?

Bedankt voor alle antwoorden Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

Als je me het stelsel van vergelijkingen duidelijk geeft, dan wil ik wel helpen met het oplossen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

bv stand A probleem is vooral dat ik telkens als ik eraan begin ik de knoop geraak

dus we hebben:
\(\left { \begin{array}{1} U=9RI_1+9R_2I_2+RI_2 U=9RI_1+\frac{10}{9}RI_3 U=RI \end{array}\)
waarom krijg ik dat nu weer niet beter uitgelijnd?

bijkomend weet ik ook nog:
\(I_1=I_2+I_3\)
nu is net mijn probleem om te beginnen klopt het wat ik probeer te beweren of is het onzin? want als ik daar iets mis aan het doen ben heeft het geen zin om proberen gaan op te lossen.

verder vraag ik me af of ik zoiets in een kan duwen en dan oplossen met elementaire rijoperaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] universele shunt.

Het is voor mij te laat om dat schema nog fatsoenlijk te gaan bekijken (moeheid slaat toe hier).

Zo zie ik al niet wat R2 is in het schema, ik zie enkel R: of gaat het nu om het schema van Franske?

Wat ik je wel al kan meegeven:

- het stelsel kan je oplossen met rijoperaties, maar Cramer of substitutie werkt ook prima.

- om uit te lijnen, vervang die {1} door {l} met l van 'left', klik voor code:
\(\left { \begin{array}{l} U=9RI_1+9R_2I_2+RI_2 U=9RI_1+\frac{10}{9}RI_3 U=RI \end{array}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer