Springen naar inhoud

Vacuumdestillatie

• Log in om te kunnen reageren

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2006 - 01:39

Als ik 2 vloeistoffen ( bijvoorbeeld methanol en water ) in een continue proces wil scheiden van elkaar bij kamertemperatuur, heeft iemand dan een idee hoe ik dat zou kunnen doen ? Batchgewijs gaat dat wel natuurlijk, maar hoe doe je dat continue ? Dampspanning methanol bij 20 C is 12,3 kPa. Ik zou zeggen : Zuig de druk in het vat naar dat niveau en draai de inkomende kraan een klein beetje open. Het mengsel wordt naar binnen gezogen, de methanol verdampt...... Hoe nu verder ? Hoe krijg ik het water uit m'n vat en nieuw mengsel erin ? Ik heb me gek geprakkiseerd, maar kom er niet uit.
Alvast bedankt.
Pieter.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 augustus 2006 - 10:12

Misschien als je eens googlet met "continuous vacuum distillation" (inclusief de aanhalingstekens)

Ik heb wel een ideetje, maar ik heb geen idee of dat in te regelen zou zijn:
Geplaatste afbeelding
© Jan van de Velde :?:

rechts het voorraadvat met een methanol-water oplossing. Een pressostaatklep regelt de toevoer naar het eerste scheidingsvat. Bovenop elk scheidingsvat een vacuumpomp, die van rechts naar linkss gezien ingesteld staan op een steeds iets dieper vacuŁm, steeds zodat methanol wťl en water niet kookt. De pomp linksonder voert het water af. Het mengsel stroomt van rechts naar links door de installatie, en wordt steeds armer aan methanol. Moeten nog overal pressostaatjes worden getekend, maar dan wordt het zo'n gekriebel.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>
bij nader inzien ook nog verwarmingselementen met thermostaten vergeten. Anders koelt onderweg je vloeistof zover af dat er niets meer verdampt. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

H.A.Workel

H.A.Workel

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2006 - 10:56

Het continue scheiden van 2 vloeistoffen doe je in een destillatiekolom. Net zoals op de aardolieraffinaderijen. Je voert het mengsel niet boven in de kolom, maar ergens tussen de top en de bodem. De plaats van invoer en het scheidend vermogen van de desbetreffende kolom is bepalend voor de samenstelling van het product dat over de top komt (in dit geval methanol met iets water) en wat via de bodem afloopt (water met iets methanol). De bodem dient wel een verwarming te hebben. Bij laagkokende vloeistoffen zoals methanol gebruik je meestal geen vacuum. Bij hoogkokende stoffen wel. Doe je een vacuumdestillatie van methanol bij kamertemperatuur dan kan dat natuurlijk. Maar je meot de damp dan wel diepkoelen, wil je nog iets condeseren. Anders verdwijnt het via de pomp.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures