Nicotine - (niet) verslavend ?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 107

Nicotine - (niet) verslavend ?

Is nicotine nu wel of niet verslavend ? De ene test wijst uit dat het verslavend is, de andere test wijst uit dat het niet verslavend is.

Ik wil hier graag wat meer over horen...
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Ik ben helaas slechts ervaringsdeskundige, maar ik kom er niet van af.... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Zie om te beginnen hier, meer bepaald het kopje "Verslavende werking".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 107

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Superbedankt. Maar er staat nog niet echt duidelijk of nicotine lichamelijk verslavend is of geestelijk, zodat je de sigaret alleen neemt voor het gevoel.
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Superbedankt. Maar er staat nog niet echt duidelijk of nicotine lichamelijk verslavend is of geestelijk, zodat je de sigaret alleen neemt voor het gevoel.

Regelmatige gebruikers van nicotine ontwikkelen vaak een fysieke afhankelijkheid van de stof.
Nicotine is dus lichamelijk verslavend.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Nicotine is fysiek verslavend op bijna dezelfde wijze als dat cocaïne verslavend is.

Ik heb even de belangrijkste stukje gequoot die hierop ingaan.

Hier staat uitgelegd wat het effect is van nicotine.
Pharmacodynamics: Nicotine acts on the nicotinic acetylcholine receptors. In small concentrations it increases the activity of these receptors, among other things leading to an increased flow of adrenaline, a stimulating hormone. The release of adrenaline causes an increase in heart rate, blood pressure and respiration, as well as higher glucose levels in the blood.  

...

In addition, nicotine increases dopamine levels in the reward circuits of the brain. Studies have shown that smoking tobacco inhibits monoamine oxidase (MAO), an enzyme responsible for breaking down monoaminergic neurotransmitters such as dopamine, in the brain. It is currently believed that nicotine by itself does not inhibit the production of monoamine oxidase (MAO), but that other ingredients in inhaled tobacco smoke are believed to be responsible for this activity. In this way, it generates feelings of pleasure. This reaction is similar to that caused by cocaine and heroin and is another reason people keep smoking: to sustain high dopamine levels.
Hier geef ik nog een korte toelichting op.

De receptor waar nicotine aan bindt is dus dezelfde als die waar de neurotransmitter acetylcholine aan bindt (neurotransmitter is een molecuul wat er voor zorgt dat er een stroompje loopt over de zenuw).

Dopamine is de precursor van noradrenaline wat weer de precursor is van adrenaline. Simpel gezegd, uit dopamine wordt noradrenaline gevormd, uit noradrenaline wordt adrenalinge gevormd. Noradrenaline heeft net als adrenaline een belangrijke invloed op die bovengenoemde zaken (hartslag, bloeddruk, ademhaling, glucosespiegel), soms dezelfde, soms de tegengestelde, het hangt van de receptoren af waar het (nor)adrenaline bindt.

Dopamine speelt bij veel verslavingen een rol (ook bij cocaïne en wellicht ook bij risicozoekend gedrag zoals het springen in water van 30 meter hoog). Een tekort aan dopamine veroorzaakt Parkinson. Dit is dus een belangrijk onderzoeksdomein.
Repeat users of nicotine very often develop a physical dependency to the chemical. A report released on May 16, 1988, by United States Surgeon General C. Everett Koop stated that the addictive properties of nicotine are similar to those of heroin and cocaine. Physical withdrawal symptoms include irritability, headaches, anxiety, cognitive disturbances and sleep disruption. These symptoms peak at around 48–72 hours and taper off over two to six weeks.

Deze fysieke verslaving is geen smoes om verslaafd te blijven. De symptomen zijn niet zo erg dat ze onverdraaglijk zijn (voor de omgeving wellicht :wink: ) en ze duren hooguit 6 weken wat vol te houden is.

De verslaving maakt het afkicken moeilijker maar je kan het niet als smoes gebruiken. Nicotinepleisters helpen om de symptomen van het afkicken milder te laten zijn. mbv nicotinepleister kan je de dosis nicotine geleidelijk afbouwen ipv dat je abrubt stopt.

Mijn tip: kick af van het roken wanneer je op een lange vakantie gaat, dat geeft wat afleiding en dan ben je zoiezo al uit jouw dagelijkse routine wat het stoppen mi makkelijker maakt (roken is nl. een onderdeel van die dagelijkse routine). Ook heb je, als het goed is, tijdens een vakantie geen stress waardoor je minder snel naar een sigaret zult grijpen. Het maakt de vakantie wat minder leuk maar het stoppen met roken een stuk gemakkelijker.

Berichten: 107

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Als eerste bedankt voor de informatierijke post en voor je eigen uitleg - ik ben immers nog maar zeventien [rr] .

Dat roken bij de dagelijkse routine hoort is inderdaad waar. Als je een biertje koopt in de kroeg steek je een sigaret op - als je hebt gegeten steek je een sigaret op enz. Hierdoor wordt het ook moeilijker om te stoppen met roken. Ook vanwege de gewoonte om er één te pakken vroeg ik me af of het enkel psygisch of fysiek werkte.
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Nicotine werkt puur lichamelijk. Sigaretten werken zowel lichamelijk als geestelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Sigaretten werken zowel lichamelijk als geestelijk.
Geestelijk? Hoe dan precies?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 107

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Wouter_Masselink schreef:Sigaretten werken zowel lichamelijk als geestelijk.
Geestelijk? Hoe dan precies?


Onder andere omdat het tot de dagelijkse routine behoord, zoals je hierboven kan lezen.
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

zpidermen schreef:
Wouter_Masselink schreef:Sigaretten werken zowel lichamelijk als geestelijk.
Geestelijk? Hoe dan precies?


Onder andere omdat het tot de dagelijkse routine behoort, zoals je hierboven kan lezen.
Dan heeft 't met gedrag/gewoonte te maken en niet met 't geestelijke. En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch? Ik zie daar het verslavende aspect van sigaretten niet van in.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 107

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Ascension schreef:
zpidermen schreef:
Geestelijk? Hoe dan precies?


Onder andere omdat het tot de dagelijkse routine behoort, zoals je hierboven kan lezen.
Dan heeft 't met gedrag/gewoonte te maken en niet met 't geestelijke. En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch? Ik zie daar het verslavende aspect van sigaretten niet van in.


Het het geestelijke wordt toch je gedachte en alles in die richting bedoelt ?
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch?
Los van de sigaretten, ik denk niet dat dit altijd waar is...

Ingeburgerde gewoontes krijg je moeilijk kwijtgespeeld - wellicht deels door je "geestelijke" gewenning eraan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3.165

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

@ Ascension
Ook vanwege de gewoonte om er één te pakken vroeg ik me af of het enkel psychisch of fysiek werkte.
Dat is nog vrij ingewikkeld om uit te leggen. Eigenlijk is het onderscheid tussen het psychische en fysieke kunstmatig omdat al het psychische lichamelijk tot uiting komt en heel veel lichamelijks psychisch tot uiting komt (discussie daarover in filosofieforum en niet hier ajb).

In het geval van roken. Je bent als je rookt fysiek verslaafd; op het moment dat je te lang niet gerookt hebt krijg je lichte ontwenningsverschijselen. Onbewust weet je dat je die vervelende verschijnselen tegen kan gaan door weer een sigaret op te steken. Vergelijk dat met wanneer je dorst hebt, dan weet je ook onbewust dat je wat water moet drinken om het dorstgevoel weg te laten gaan. Je bent je hier normaal niet sterk bewust van, het is een automatisme.

Daarnaast wordt je als je rookt ook fysiek beloond doordat de dopamineexcretie stijgt en je je daardoor beter voelt. Dit is een belangrijk beloningsmechanisme bij veel verslaving.

Dat is dus de fysieke component van de verslaving.

Daarnaast hebben veel rokers ook nog andere redenen waarom ze roken. Ik heb er een interessant wetenschappelijk artikel over geleze voor mijn studie, hierbij vroegen ze de rokers zelf om op te geven waarom ze roken en namen ze dat als uitgangspunt om te bepalen hoe je de verslaving het best kan behandelen.

- stress: veel rokers steken een sigaret op als ze gestressd of gespannen zijn

- gewoonte: ze zijn het gewend en voelen zich onwennig wanner er iets verandert in hun routine.

- groepsgedrag: sommigen roken omdat hun vrienden roken (de meelopers dus). Ze vinden het fijn om hetzelfde te doen als de rest in de groep en gaan dan ook maar roken.

- speelgedrag: veel mensen (ik ben er één van :wink: ) hebben de hele tijd de neiging om iets in hun handen te hebben en wat te friemelen. Veel rokers vinden het fijn om met die sigaret bezig te zijn.

Vroeger gaf roken ook nog status, dat is nu gelukkig niet meer zo voorzover ik het weet.

Dit lijstje is waarschijnlijk niet volledig. De meeste rokers hebben meer dan één reden waarom ze roken. Als je van het roken af wilt komen dan heb je de meeste kans op slagen als je voor jezelf nagaat wat voor jou de redenen zijn dat je rookt en voor elke reden een apart middel kiest om dat te bestrijden.

De fysieke verslaving kan je bestrijden door nicotinepleisters te gebruiken.

Als je rookt door stress dan kan je bijvoorbeeld de gewoonte aanleren om een uur te gaan hardlopen in plaats van een sigaret op te steken. Veel rokers kiezen er voor om dan te gaan snoepen waardoor ze weer gewicht aankomen. Dit komt ook doordat de nicotine de eetlust remt. Als je cold turkey stopt (in één keer helemaal niet meer roken) dan krijg je meer trek.

Rook je omdat het een gewoonte is dan vervang je die gewoonte door een andere gewoonte (kaugom kauwen bijvoorbeeld).

Er is dus niet één recept om te stoppen met roken voor alle rokers. Het is zeer individueel en iedere roker die wilt stoppen met roken moet voor zichzelf analyseren wat de redenen zijn dat hij rookt en die behoeften op een andere en gezondere manier bevredigen.

Nicotinepleisters en nicotinekaugom helpen dus wel. Veel mensen die ze gebruiken gaan toch weer terug roken omdat de psychische aspecten van het roken niet goed aanpakken.

De lichamelijke verslaving maakt het moeilijker om er voor te kiezen om niet een sigaret te roken. Dat moet je dan ook nog eens 2-6 weken zien vol te houden. Het psychische kan je het best als volgt zien: de keuze die jij elke keer maakt (wel of niet roken) wordt bepaald door veel factoren. Één van die factoren zijn de ontwenningsverschijnselen als je te lang niet hebt gerookt. Daarnaast zijn er nog verschillende andere fysieke, psychische en sociale factoren die jouw keuze beïnvloeden. Denk aan die factoren die ik hierboven genoemd heb en aan de motivatie die jij hebt om te stoppen omdat het beter is voor jouw gezondheid, budget, conditie enz.

De motivatie om te stoppen moet sterker zijn dan al die nadelen van stoppen met roken en pas dan slaag je erin om ook daadwerkelijk te stoppen.

Hiervoor zijn 2 stappen belangrijk:

1. zo gemotiveerd mogelijk zijn en blijven.

2. de nadelen van het stoppen zo veel mogelijk te beperken met nicotinekaugom, andere gewoonten enz.

Ik heb geprobeerd het zo helder mogelijk te omschrijven zodat iedereen er wat structuur in ziet.

@spiderman
Dan heeft 't met gedrag/gewoonte te maken en niet met 't geestelijke. En gedrag/gewoonte kun je vrij makkelijk veranderen, toch? Ik zie daar het verslavende aspect van sigaretten niet van in.
Veel mensen gebruiken de woorden geestelijk, psychisch, mentaal en gedrag door elkaar omdat de inhoud van deze woorden elkaar sterk overlapt.

Dit is meer een discussie voor de filosofierubriek. De bedoeling in deze rubriek is om alles zo exact mogelijk te houden.

Mijn persoonlijke opvatting is dat het geestelijke en fysieke moeilijk te scheiden is. Het geestelijke is voor een (groot) deel een uitingsproduct van de configuratie en de fysiologie van de neuronen en van de hormonen. Een eetstoornis wordt bijvoorbeeld eveneens sterk beïnvloedt door hormonen.

Het psychische daarentegen werkt ook weer sterk in op het fysieke. Als je er voor kiest om weinig te lezen dan krimpt jouw hippocampus bijvoorbeeld. Als jij je snel drukt maakt dan beïnvloedt dat jouw bloeddruk, hartslag, glucosespiegel, weerstan (wordt minder) enz.

Dit zijn slechts een paar voorbeeldjes van de interactie tussen het geestelijke en het lichamelijk en hoe het vaak moeilijk is om te duiden ofdat een effect geestelijk of lichamelijk is wanneer het geestelijke en lichamelijke tegelijkertijd optreden. Ongetwijfeld zal windsurfer hier nog interessante gedachten over hebben. :wink:

Maar zoals gezegd, als je deze discussie wilt voeren dan moeten we daarvoor een onderwerp openen op het filosofieforum. Dit valt buiten het bestek van het medisch forum.

Berichten: 68

Re: Nicotine - (niet) verslavend ?

Als nicotine niet verslavend was...zou ik niet al bijna 35 jaar roken,superverslavend dus dat goedje.

Reageer