Springen naar inhoud

wat is een "Schrödingers kat"???

• Log in om te kunnen reageren

Poll: is deze proef wetenschappelijk bewijsbaar? (21 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. ja, hypothetisch is het te doen. de proef uitvoeren en zie het resultaat. (15 stemmen [71.43%])

Percentage van stemmen: 71.43%

2. neen, het is puur nonsens + onverantwoord. (6 stemmen [28.57%])

Percentage van stemmen: 28.57%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2006 - 16:54

ik heb al een paar keren die tekst gelezen, en nog altijd snap ik de 'nopens van':
is er hier iemand dat aan mij en ook aan andere leken, en in een verstaanbare taal dat eens kan uitleggen AUB!

ik bedoel, een kat steken in een loodse kist en in die kist zit er een hamer dat verbonden is aan een geigerteller....
pffff...lees verder (klik hier op)

tjonge tjonge...
wat wil die Schrödinger nu eigenlijk bewijzen?

en de foto alleen....
Geplaatste afbeelding

da's dieren mishandeling!!!

soit, ik denk dat Schrödinger wil zeggen:
de toekomst is onverspelbaar
maar ik ben maar een leek, hé :wink:

vandaar dat ik eventjes wacht bij mijn vote stemming [rr]
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2006 - 17:56

Schrödingers kat is een gedachte-experiment van Erwin Schrödinger ter verkenning van de gevolgen van het nondeterminisme dat de kwantummechanica introduceert in het gedrag van subatomaire deeltjes.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 08:27

Ik vond dit plaatje wel grappig:
Geplaatste afbeelding
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 10:23

Ik vond dit plaatje wel grappig:
Geplaatste afbeelding

Laat me raden: Griffiths :)

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 10:38

Die kat van Schrodinger doet me denken aan de beruchte boom die in het bos omvalt en daarbij wel of geen geluid maakt...

P.S. volgens mij klopt de uitleg van wikipedia niet helemaal:

Als het nu waar is dat een deeltje niet noodzakelijk bestaat tot het geobserveerd wordt, dan is het niet zeker of de hamer ooit kan vallen -- wellicht moet hij vallen, wellicht kan hij vallen, wellicht kan hij niet vallen. Totdat de doos open gemaakt wordt, is het dus niet zeker wat er gebeurd is. De uitsmering van mogelijkheden over het veld der waarschijnlijkheid betekent dus dat zolang de doos dicht is, de kat tegelijkertijd zowel in leven als dood kan zijn. Zolang er geen observatie mogelijk is, is het niet anders te zeggen.

Ik denk dat er bedoeld is, dat de kat of dood, of levend kan zijn, en niet allebei tegelijk.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

krollie

krollie

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 11:01

Het radioactieve atoom (wel of niet vervallen), bevindt zich in superpositie. Dat wil zeggen dat voor een observeerder van buiten de doos het atoom zowel vervallen als niet vervallen is, zolang de doos niet geopend is. Zodra de doos geopend wordt en het atoom (of de kat) geobserveerd wordt, wordt het atoom gedwongen 'een keuze te maken' (wel of niet vervallen). Omdat het leven van de kat afhangt van dat atoom, geldt voor deze kat dat hij zowel in leven is als dood voor de observeerder van buiten de doos. Pas als de doos geopend wordt, is het duidelijk of de kat leeft, of dat hij dood is en verdwijnt de superpositie van de kat.

Voor de kat zelf als waarnemer is het overigens duidelijk of het atoom vervallen is (als hij nog in leven is, is het atoom niet vervallen), dus voor de kat als observeerder bevindt het atoom zich niet in superpositie (en de kat zelf natuurlijk ook niet).

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 17:41

Die kat van Schrodinger doet me denken aan de beruchte boom die in het bos omvalt en daarbij wel of geen geluid maakt...

P.S. volgens mij klopt de uitleg van wikipedia niet helemaal:

Als het nu waar is dat een deeltje niet noodzakelijk bestaat tot het geobserveerd wordt, dan is het niet zeker of de hamer ooit kan vallen -- wellicht moet hij vallen, wellicht kan hij vallen, wellicht kan hij niet vallen. Totdat de doos open gemaakt wordt, is het dus niet zeker wat er gebeurd is. De uitsmering van mogelijkheden over het veld der waarschijnlijkheid betekent dus dat zolang de doos dicht is, de kat tegelijkertijd zowel in leven als dood kan zijn. Zolang er geen observatie mogelijk is, is het niet anders te zeggen.

Ik denk dat er bedoeld is, dat de kat of dood, of levend kan zijn, en niet allebei tegelijk.

Dat de kat tegelijkertijd dood en levend kan zijn is wel degelijk de uiterste consequentie van de quantummechanica in de Kopenhageninterpretatie. Schrodinger vond dat maar niks en bedacht zijn kat om te laten zien dat de gevolgen van deze interpretatie niet beperkt bleven tot het gedrag van deeltjes maar wel degelijk ook in de macrowereld (rare) gevolgen had. Voor zover mij bekend is het probleem nog steeds afdoend opgelost. Schrodinger heeft ook gezegd dat hij zijn formule nooit zou hebben bedacht als hij had geweten wat voor rare consequenties hij zou hebben.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 09:30

Hoe kan een kat nu tegelijk dood EN levend zijn? Dat kan dus niet... Het feit dat je niet weet of de kat dood of levend is, wil niet zeggen dat de kat tegelijk EN dood EN levend is. Je kunt hooguit zeggen, dat de kat OF dood OF levend is.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 09:56

Hoe kan een kat nu tegelijk dood EN levend zijn? Dat kan dus niet... Het feit dat je niet weet of de kat dood of levend is, wil niet zeggen dat de kat tegelijk EN dood EN levend is. Je kunt hooguit zeggen, dat de kat OF dood OF levend is.

Welkom in de wereld van Quantum Mechanica :)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 10:01

Ken je het twee spleten experiment?
Hoe kan een deeltje nu tegelijk door de linker EN door de rechter spleet gaan? Dat kan dus wel :)

En met dit gedachtenexperiment heeft Schrodinger de superpositie van één atoom via een praktische constructie weten op te blazen tot het tegelijk levend EN dood zijn van een complete kat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 11:59

Hoe kan een deeltje nu tegelijk door de linker EN door de rechter spleet gaan? Dat kan dus wel :)

ik ben nu een beetje in de war
maar licht gedraagt zich toch niet meer als deeltjes als het door een gat gaat die van de zelfde orde is als de golflengte van licht?
met dat experiment is het toch juist bewezen dat licht zich niet als deeltjes gedraagt?
en met het zelfde experiment is het golfkarakter van de atomen aangetoont?

snmsee

snmsee

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 12:30

Hoe kan een deeltje nu tegelijk door de linker EN door de rechter spleet gaan? Dat kan dus wel

Het deeltje gaat door geen van beide spleten. De golf gaat door beide spleten. Als je het over het twee-spleten experiment hebt, heb je het over golven. Als je het over 'n ander experiment hebt, bv. photo-electrisch effect, spreken we weer over deeltjes.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 12:41

Het deeltje gaat door geen van beide spleten. De golf gaat door beide spleten. Als je het over het twee-spleten experiment hebt, heb je het over golven. Als je het over 'n ander experiment hebt, bv. photo-electrisch effect, spreken we weer over deeltjes.

De kat is ook een golf, daar ging het eigenlijk om :)

Pas door te kijken maak je er deeltjes van, en pas dan is de kat OF levend OF dood.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 13:56

Het radioactieve atoom (wel of niet vervallen), bevindt zich in superpositie. Dat wil zeggen dat voor een observeerder van buiten de doos het atoom zowel vervallen als niet vervallen is, zolang de doos niet geopend is.

Hoe heeft de halveringstijd van het vervallen van atomen hier dan invloed op? Waarom zullen er na een langere tijd meer atomen voor kiezen om vervallen te zijn op het moment dat er naar een hoopje radioactief spul wordt gekeken dat in de doos zat?

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 14:18

Welkom in de wereld van Quantum Mechanica :)

Ja, niks daarvan, Bart, zo makkelijk kom je niet van me af... Quantummechanica heeft alles te maken met materie op zeer kleine schaal, terwijl een kat veel te grote afmetingen heeft om op een quantummechanische manier beschreven te worden. Dus ik verwacht wel wat meer uitleg hierbij.

Dat experiment ken ik, ik heb 't zelfs wel eens uitgevoerd. Maar wat jij nu vergeet, is dat licht zich soms als een deeltje, maar soms ook als een golfverschijnsel laat beschrijven. Het is niet zo dat het deeltje tegelijk door 2 spleten gaat, maar de golf. En dat is nogal een essentieel verschil.

En met dit gedachtenexperiment heeft Schrodinger de superpositie van één atoom via een praktische constructie weten op te blazen tot het tegelijk levend EN dood zijn van een complete kat.

Nou dan heeft die Schrodinger het mooi mis, want hij haalt dus blijkbaar deeltjes en golfjes door elkaar...

De kat is ook een golf, daar ging het eigenlijk om :)

De kat is een golf... yeah right en ik ben Donald Duck :)

Pas door te kijken maak je er deeltjes van, en pas dan is de kat OF levend OF dood.

Zolang je niet kijkt, is de kat OF dood OF levend. Wat de kat precies is, kun je op dat ogenblik nog niet zeggen. Dat wil niet zeggen, dat de kat tegelijk EN dood EN levend is; dat is heeeeel wat anders. Je weet pas of de kat dood danwel levend is, zodra je kijkt. En als je dat niet snapt, zou ik eerst maar eens een cursus Nederlandse taal gaan volgen... :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures