Springen naar inhoud

eicelvoorraad, 1 eierstok, de pil en de overgang

• Log in om te kunnen reageren

loek

loek

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2006 - 22:10

Als de eicelvoorraad in de eierstokken van een vrouw op is kom je in de (vervroegde) overgang.
Als 1 eierstok wordt verwijderd, is er dus in theorie een grotere kans dat je eerder in de overgang komt. (toch?)
Als je de anticonceptiepil slikt, dan heb je geen eisprong. En sterven er dus ook minder eitjes af (toch?)
Zou de anticonceptiepil er dus voor kunnen zorgen dat iemand minder snel in de overgang komt. En in het geval dat er nog 1 eierstok is, ook de vervroegde overgang tegen gaan.
Of sterven eicellen op een andere manier (sneller) af?
Wie heeft hier een (gegronde, liefst met bronvermelding) gedachte over?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

BasB

BasB

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2006 - 21:57

*Over de menopauze: Als het aantal follikels kleiner wordt, dan reageren er ook minder op FSH, er wordt dus minder oestrogeen geproduceerd door de follikels, de benodigde oestrogeendrempel (om de hypothalamus GRF in hoge frequentie te laten produceren zodat de hypofyse LH produceert zodat het geel lichaam in stand gehouden wordt) niet meer bereikt, de freq. van GRF stijgt dus niet, dus ook geen LH en geen ovulatie. De follikels die geen tertiair stadium bereiken sterven af, oestrogeen concentratie daalt. Gevolg: menstruatie zonder ovulatie=premenopauze.
Zonder gele lichamen word er geen oestrogeen of progesteron geproduceerd, en blijft er GRF (in lage freq.) aangemaakt. Na nog enkele folliculinisaties (zonder ovulaties) en als alle primaire follikels verdwenen zijn, valt de eierstokwerking stil=menopauze.

*Volgens deze site (http://www.lumc.nl/p.....0een operatie) zie puntje 'verwijderen van de eierstokken') kom je niet vroeger in de (pre)menopauze omdat de overgebleven eierstok nog genoeg hormonen aanmaakt om je lichaam te voorzien van hormonen (oestrogeen voornamelijk). Daar leidt ik uit af dat er minder follikels tegelijk zullen reageren op het hormoon FSH (follikel stimulerend hormoon).

*Nu nog de conceptiepil: Volgens mij bereiken de follikels niet het teriaire stadium door de beinvloeding van de pil in de productie van die specifieke hormonen, ze sterven dus gewoon af. Bij een 'normale' eicelrijping (zonder invloed van de pil) rijpen er ook meerdere follikels maar ze bereiken niet allemaal het tertiaire (rijpe) stadium. Mijn conclusie: je komt niet later in de menopauze als je de pil neemt.[/url]

loek

loek

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2006 - 21:08

BasB,

Bedankt voor je reactie.

Dat klinkt allemaal zeer aannemelijk. Maar over dat laatste, dat zou dus betekenen dat er nog wel een soort van natuurlijke cyclus plaatvind, alleen dan niet volledig. Of leg ik het nou verkeerd uit?

Ik heb het altijd anders aangenomen. Iemand anders nog een gedachte hierover?

gr. Loek

MoTaSyKi

MoTaSyKi

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2006 - 22:06

Er zijn wel onderzoeken gaande die uitzoeken of de pil de hormoonveranderingen tijdens de menopauze kunnen remmen. D.w.z. de menopauze is gewoon de menopauze, maar de klachten worden dan blijkbaar minder.

Wat uiteraard ook aannemelijk is. Tenslotte gebruik je de hormonen die een vrouw tijdens een normaal cyclus ook aanmaakt, maar je lichaam maakt zich op voor het einde van de vruchtbaarheid.

Maar wordt dan de lengte van de menopauze dan niet gerekt?

domana

domana

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2006 - 11:18

Wat die pil betreft. In de eierstokken ondergaan de meeste eicellen atresie (een proces van apoptose), ze sterven dus gewoon af. Zo heeft een vrouwelijk embryo bv ongeveer 6 miljoen eicellen waarvan er tijdens de geboorte nog maar 700.000 overblijven en tijdens de puberteit nog "maar" 500.000. De eicellen die daadwerkelijk tot rijping komen is slecht een peulschil van diegene die atresie ondergaan. Het gebruik van de pil houdt die rijping tegen wat dus maar een peulschil van de eicellen is, het gros sterft toch gewoon af. De pil gaat dus uiteindelijk geen uitstel van menopauze geven. bron: mijn cursus :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures