Fruit/groente

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Fruit/groente

Beste lezer,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb misschien een gekke vraag, maar ik (en vele met mij) komen hier niet uit.

Mijn vriend, en enkele van zijn vrienden, hebben een bizarre theorie over : wat maakt een fruit een fruit en wat maakt een groente een groente?

Ik heb nog geen definitie kunnen vinden wat antwoord geeft op die vragen. Ben inmiddels bijna radeloos......ik wil ze kunnen aftroeven!

Als iemand mij een sluitend antwoord kan geven op deze vragen....ik hou mij gaarne aanbevolen!!!

Groet,

Annechien

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fruit/groente

Het brengt geen eenduidig antwoord, maar wel wat informatie: zie hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fruit/groente

De gangbare definitie is dat fruit groeit aan meerjarige houtige gewassen. Een braam is dus (klein)fruit, een appel, peer, abrikoos etc fruit, een tomaat, komkommer groente. Over aardbei is jaren een gesteggel geweest, en daar zijn we nog niet over uit. Ook een aardbeiplant is meerjarig, en het vormt een houtige "stam", die echter officieel biologisch een rhizoom is. Dus officieel is een aardbei groente.... (al vind ik dat zelf als aardbeiteler een allerlulligste definitie :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fruit/groente

Van aardbeien had ik dat nog nooit gehoord, wel de gekende "discussie" over tomaten...

Edit: wikipedia catalogeert aardbei blijkbaar toch/nog onder fruit (NL en EN)...

Maar ook:
So from a technical standpoint, the seeds are the actual fruits of the plant, and the flesh of the strawberry is a vegetable.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fruit/groente

Fruit en groente ineen. Lijkt me juist iets om mee te gaan pronken als aardbeien teler.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fruit/groente

Dubbel zo gezond & lekker, dubbel zo duur? Echt iets voor een Nederlander: een gat in de markt :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 590

Re: Fruit/groente

Jan van de Velde schreef:
De gangbare definitie is dat fruit groeit aan meerjarige houtige gewassen.
Dat is niet de gangbare fdefinitie van fruit, de gangbare definitie van fruit is dat fruit ontstaat uit een vruchtbeginsel. Een vruchtbeginsel bestaat (hoofdzakelijk) weer uit het ovarium van een bloem. Alle bloemen hebben een ovarium dus aan alle planten met bloemen kunnen vruchten groeien.

Let wel, ik heb het hier over botanische vruchten, vaak is het wel zo dat wat wij vruchten noemen ook daadwerkelijk botanische vruchten zijn, maar vak is dat ook niet het geval. Zo bestaat het vruchtvlees van de aardbei uit weefsel dat afkomstig is van de bloembodem, een aardbei ia dan ook een schijnvrucht, de pitjes daarentegen zijn wel afkomstig van een vruchtbeginsel en zijn dus botanisch gezien de feitelijke vruchten. Van een appel is ook maar een klein gedeelte afkomstig van het vruchtbeginsle dus een appel is ook grotendeels een schijnvrucht.

Kortom, strikt genomen komen vruchten alleen voort het vruchtbeginsel, schijnvruchten hebben ook onderdelen vn andere bloemdelen, maar et is allemaal fruit. Fruit is dan ook geen botanische term, maar de overeenkmst is dat fruit dus uit bloemen komt, geen bloemen in het spel, dan ook geen fruit.

Groente is eenvoudiger, dat zijn gewoon de eetbare worstels, stengels en bladeren van planten.

Berichten: 597

Re: Fruit/groente

Archeopteryx schreef:Jan van de Velde schreef:
De gangbare definitie is dat fruit groeit aan meerjarige houtige gewassen.
Dat is niet de gangbare fdefinitie van fruit, de gangbare definitie van fruit is dat fruit ontstaat uit een vruchtbeginsel. Een vruchtbeginsel bestaat (hoofdzakelijk) weer uit het ovarium van een bloem. Alle bloemen hebben een ovarium dus aan alle planten met bloemen kunnen vruchten groeien.

Let wel, ik heb het hier over botanische vruchten, vaak is het wel zo dat wat wij vruchten noemen ook daadwerkelijk botanische vruchten zijn, maar vak is dat ook niet het geval. Zo bestaat het vruchtvlees van de aardbei uit weefsel dat afkomstig is van de bloembodem, een aardbei ia dan ook een schijnvrucht, de pitjes daarentegen zijn wel afkomstig van een vruchtbeginsel en zijn dus botanisch gezien de feitelijke vruchten. Van een appel is ook maar een klein gedeelte afkomstig van het vruchtbeginsle dus een appel is ook grotendeels een schijnvrucht.

Kortom, strikt genomen komen vruchten alleen voort het vruchtbeginsel, schijnvruchten hebben ook onderdelen vn andere bloemdelen, maar et is allemaal fruit. Fruit is dan ook geen botanische term, maar de overeenkmst is dat fruit dus uit bloemen komt, geen bloemen in het spel, dan ook geen fruit.

Groente is eenvoudiger, dat zijn gewoon de eetbare worstels, stengels en bladeren van planten.
dan zijn boontjes ook fruit?

Berichten: 590

Re: Fruit/groente

Fabrice Macours schreef:
dan zijn boontjes ook fruit?


Boontjes komen uit peulen, de peul is de vrucht (peulvrucht :wink: ), de boon is het zaad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fruit/groente

Ik ben het niet eens met Fabrice. Als ik in Fabrice's verhaal "fruit" vervang door "vrucht(en)" dan ben ik het wél met hem eens. Want fruit is geen taxonomisch-biologische term, je komt het in geen enkel beschrijvend biologisch boek tegen.

We zeggen niet "het fruit dat gevormd wordt na bestuiving" maar "de vrucht die gevormd etc". Er is niet zoiets als een fruit of twee fruiten, je kunt het dus ook niet op een tekeningetje zetten. Een verzamelnaam of zoiets heet dat geloof ik. En dan moeten we nog definiéren wat we wel en wat we niet in die verzameling vinden passen.

Maar kan dit niet beter naar taalwetenschappen eigenlijk?

Oh ja, volgens mijn definitie groeien boontjes aan éénjarige kruidige planten, en is het dus groente. Net als die tomaat. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Fruit/groente

Deze vraag is ook eens gesteld in jongens & wetenschappen.

Daarin zeggen ze dat je verschillende regels kunt uitvinden wat betreft de definitie voor groenten en fruit, maar dat je altijd uitzonderingen hebt, dus een echte definitie bestaat niet.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 597

Re: Fruit/groente

Archeopteryx schreef:Fabrice Macours schreef:
dan zijn boontjes ook fruit?
Boontjes komen uit peulen, de peul is de vrucht (peulvrucht :wink: ), de boon is het zaad.
ja maar meestal eten wij de ganse peul :wink:

dit noemen wij ook bonen (de groene)

witte bonen (bv in tomatensaus) zijn dan wel de zaadjes

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Fruit/groente

"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fruit/groente

Ik heb hier nog een diktaatje van vroeger in de kast staan met als titel:

"klimaatbeheersing voor de teelt van vruchtgroenten onder glas".

Een andere verzamelnaam zijn bladgroenten, voor dingen als kool, spinazie, andijvie, sla etc.

En dan schiet me ook nog te binnen een vakterm uit de akkerbouw: "rooivrucht", waarmee gewassen als aardappelen en bieten worden aangeduid, gewassen dus waarvan we de delen gebruiken die we uit de grond graven.

En bij het maken van teeltplannen moeten we rekening houden met de "voorvrucht", oftewel het gewas dat vorig jaar op datzelfde veld stond, en waardoor ziekten of structuurproblemen in de bodem zouden kunnen zijn achtergebleven die een negatieve invloed op onze nieuwe teelt zouden kunnen hebben.

zomaar wat (delen van) zinnen van internet geplukt:

- het werk en de vrucht van de geest

- de werker moet de vruchten van zijn werk met hen delen

- de vrucht van stilte is gebed. De vrucht van het gebed is geloof. ...

- St Jacobus witte wolkjeslucht voorspelt de wintersneeuw als vrucht

- Sneeuw in Maart, voor vrucht en druiven nadeel baart

- De heilzame vrucht der opvoeding

- Een vijg is geen vrucht. Vijgen zijn al heel lang in cultuur. Ze groeien in warme streken en ... Wat wij als vrucht zien, is in feite de vlezige bloeiwijze. ...

En het lemma "vrucht" van wikiwoordenboek is nog leeg. Kunnen we daar met zijn allen niet eens wat aan doen? :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Fruit/groente

de uitleg van archeopteryx komt overeen met de definitie van fruit zoals ik hem ken uit dit handboek (Sustainable Horticulture: Today and Tomorrow, Raymond P. Poincelot), een bijzonder goed boek met zeer veel referenties.

In principe is dus alles groente behalve als het door bestuiving een vrucht heeft gevormd (en daardoor meestal zaden draagt binnenin de vrucht).

En zo zijn er inderdaad een hoop uitzonderingen van vruchten die we als fruit 'kennen' maar als groente gebruiken (tomaat,...) en waarschijnlijk andersom ook.

Een leuke anecdote misschien : "In 1893 besliste het Hooggerechtshof in de Verenigde Staten dat de tomaat voor de Amerikaanse wet als groente (en niet als fruit) moet worden beschouwd. Het proces was aangespannen in verband met de verschillende belastingtarieven die golden voor fruit en groenten." wikipedia mag je niet blind vertrouwen maar waar rook is is meestal vuur geweest, een beetje extra opzoekwerk zou dit 'plausibele' akkefietje uit de geschiedenis dus wel kunnen bevestigen.

Wat me meestal opvalt aan deze (wellicht eindeloze) discussies is de vurigheid waarmee sommige mensen hun standpunt verdedigen. (bijna met hun leven maar minstens met zware inzet op weddenschappen)

Bovenstaande "definitie" van fruit lijkt me trouwens handiger om te gebruiken (er van uitgaande dat elke definitie wel zijn uitzonderingen zal dragen); is de herfstframboos die vrucht draagt op éénjarig 'hout' dat nog geen hout is dan wel fruit zoals zijn neef de zomeframboos die vrucht draagt op overjarig hout.

Reageer