Springen naar inhoud

experimenten

• Log in om te kunnen reageren

hessiepessie

hessiepessie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 11:35

Mijn vraag gaat over een experiment met loyaliteitsacties gericht op tussenpersonen. De ene groep tussenpersonen is niet blootgesteld aan de actie, de andere groep wel. Voor en na het experiment is aan beide groepen hun mate van loyaliteit gevraagd. Deze mate is uitgedrukt op een 5-punt likertschaal varierend van zeer mee oneens tot zeer mee eens. Nu wil ik er achter komen of de tussenpersonen die wel hebben mee gedaan aan de actie nu veel loyaler zijn geworden dan de niet-deelnemers. Dus een vergelijking van de situatie van voor en na en een vergelijking tussen beide groepen zodat het effect van de loyalit eitsactie duidelijk gemeten wordt. Met welke statistische methode kan ik dit het beste doen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 13:02

Ik denk:

Paired-Samples T Test...
Bonum vinum laetificat cor hominis

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 14:46

Ik zou opteren voor: een ancova en een anova
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 18:12

Worden bij een variantie-analyse niet doorgaans drie of meer groepen tegelijkertijd vergelijkt?
Bij de t-toets (in dit geval de gepaarde) bekijk je gemiddelden van 2 verschillende groepen met elkaar.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 12:09

Een anova kan je ook uitvoeren op twee groepen,
teller van de vrijheidsgraden N-1 (t) wordt N-a (F) en dus N-2.
De reden waarom ik niet opteer voor een t toets is dat je geen controle hebt op storende variabelen die het post resultaat kunnen beinvloeden: vandaar ancova & anova resultaat vergelijken op significantie.

Nu ik kan fout zijn; statistiek is niet men ding. Misschien moet de TS maar eens de user Kaph contacteren.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 22:43

Napoleon, Ik begrijp niet wat jij in dit experiment als onafhankelijke variabele ziet in de variantieanalyse... vandaar dat ik aan t-toets dacht...
o, wacht de actie zeker... maar hoe zou die dan in de data opgenomen worden??? bij paired sampledt-toets is dat niet nodig. Dan neem je gewoon de voor en nametingen.

Volgens mij constateer je overigens met de ANOVA alleen of er verschil is en beschrijft de paired sampled ook de verschillen.

Maar ik ben nog studerende.
Er is vast iemand met meer ervaring :wink: ben benieuwd.

Kaph

Kaph

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 20:24

Er is een makkelijke en een 'moeilijke' manier om dit probleem te benaderen.

De moeilijkere manier is een Repeated Measures analyse, waarin de 2 measures 'PreLoyaliteit' en 'PostLoyaliteit' zijn. Neem dan 'groep' als grouping variable en kijk of de interactie significant is. Zo ja, dan heeft je experimentele ingreep een bepaald effect gesorteerd. Werp een blik op de gemiddelde scores Pre en Post per groep, om de richting van het eventueel gesorteerde effect te zien. Dit is de 'moeilijke' manier om het te doen.

Eenvoudiger is om een nieuwe variabele zelf aan te maken: een met verschilscores. Elke proefpersoon heeft op deze variabele dan als score het verschil tussen zijn/haar waardes PostLoyaliteit en PreLoyaliteit. Vervolgens doe je dan een (independent samples) t-test of een Univariate-ANOVA (ANOVA's mag je ook voor 2 groepen gebruiken) met:
Afhankelijke variabele = Groep
Onafhankelijke variabele = zelfgemaakte variabele met verschilscores
Als het resultaat significant is, heeft de experimentele ingreep effect gehad. Kijk weer naar de gemiddeldes om de richting van het effect te zien.

Tot slot nog even: Het probleem van een paired samples T-test is dat deze test 2 onafhankelijke variabelen binnen één groep tegen elkaar afzet. Met deze test zou je dus niet (op elegante wijze) gebruik kunnen maken van het feit dat je een mooie controle groep hebt in je design.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2006 - 23:22

Tot slot nog even: Het probleem van een paired samples T-test is dat deze test 2 onafhankelijke variabelen binnen één groep tegen elkaar afzet. Met deze test zou je dus niet (op elegante wijze) gebruik kunnen maken van het feit dat je een mooie controle groep hebt in je design.

aah dat is ook zo! :)

Zou je twee paired samples T-tests met elkaar kunnen vergelijken eigenlijk??

Ik geloof dat dat nl. één van mijn opdrachten is bij een experiment... maar ik heb me er nog niet tot in de puntjes in verdiept. Weet alleen dat ik T-test van controle groep met die van experimentele groep met elkaar moet vergelijken tzt.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2006 - 18:07

Hiervoor kun je inderdaad een "paired t-test" of een "repeated measures anova" gebruiken.

bobaphat

bobaphat

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2006 - 18:10

yup,, t-toets

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures