Springen naar inhoud

[fysica] Oefeningen krachten.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

made in flanders

    made in flanders


  • >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 13:41

1. Een kind glijdt van een 5 m hoge glijbaan. Wat is de snelheid van het kind als het degrond raakt? Verwaarloos de wrijving.

A) niet te bepalen, de massa van het kind is niet gekend.
B) 10 m/s
C) 7,1 m/s
D) 100 m/s

2.Uit een tuinslang, die we verticaal houden stroomt water omhoog met een snelheid van 8 m/s. Welke hoogte bereikt het water gemeten t.o.v. de mond van de slang?

A) 314m B) 3,26m C) 41cm D) 7,52m

Ik zou niet weten hoe ik aan beide oefeningen moet beginnen, het lijkt mij dat er informatie ontbreekt, maar het heeft telkens een antwoord, weten jullie het soms?
de antwoorden zijn telkens b.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 13:48

Eerste vraagstuk: het kind verliest potentiŽle energie, en wint kinetische energie.
Het verlies aan potentiŽle energie is gelijk aan de winst in kinetische energie.
Probeer het met deze info eerst zelf eens, voordat ik je hele vraagstuk ga oplossen.

#3

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 13:51

Tweede: hoe lang duurt het om stil te geraken onder invloed van g?

LaTeX

De hoogte wordt dan gegeven door:

LaTeX

Eenheden zelf aan te vullen :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#4

EvilBro

    EvilBro


  • >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 13:53

1. Een kind glijdt van een 5 m hoge glijbaan. Wat is de snelheid van het kind als het degrond raakt? Verwaarloos de wrijving.

Kinetische energie:
LaTeX
Potentiele energie:
LaTeX
Totale energie blijft gelijk (want geen wrijving). Er van uitgaande dat de beginsnelheid 0 was, kun je nu de snelheid van het kind bepalen.

2.Uit een tuinslang, die we verticaal houden stroomt water omhoog met een snelheid van 8 m/s. Welke hoogte bereikt het water gemeten t.o.v. de mond van de slang?

Bereken de tijd waarop de snelheid 0 is (dit is op de top).
Gebruik deze tijd om de hoogte te bepalen.

#5

made in flanders

    made in flanders


  • >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 13:59

Hartelijk bedankt voor de uitleg.
Ongeloofelijk hoe snel dat ging.
Bedankt!
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 14:12

Het tweede vraagstuk kun je op dezelfde manier oplossen: verlies aan kinetische energie is winst aan potentiŽle energie. Levert hetzelfde antwoord op.

#7

made in flanders

    made in flanders


  • >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 14:15

Ongeloofelijk hoe slim jullie wel niet allemaal zijn.
Had ik maar zo een inzicht.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

#8

Zwam

    Zwam


  • >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 14:23

Ongeloofelijk hoe slim jullie wel niet allemaal zijn.
Had ik maar zo een inzicht.


Hangt er ook vanaf hoever je al zit in je studies hť...
Over twee jaar zullen dat voor u ook belachelijk gemakkelijke vraagjes zijn hoor...

#9

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 14:39

Voor mij is het al 40 jaar geleden, maar ik weet het nog steeds!

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2006 - 21:55

Toch is het typisch, en een beetje contra-intuitief, toch zeker voor een beginner: Het doet er niet toe hoe steil of beter, hoe vlak, die glijbaan is, zolang de wrijving maar verwaarloosd mag worden. Dat maakt dit soort opgaafjes gauw tot valkuilen, omdat zoiets in de werkelijke wereld niťt gebeurt. Een glijbaan onder een hoek van 1į, al gauw 100 m (of zo) lang zeker, of een glijbaan onder een hoek van 90į (vrije val), en tůch met dezelfde snelheid beneden komen???? Vreemd. Het verwaarlozen van de weerstand wordt zo van een rekengemak tot een begripsongemak.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

TD

    TD


  • >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 11:42

Ongeloofelijk hoe slim jullie wel niet allemaal zijn.
Had ik maar zo een inzicht.

Aan aangeboren "aanleg" kan je niet veel veranderen, maar je wint aan inzicht door veel te oefenen.
Als ik hier niet zoveel wiskunde vraagjes zou beantwoorden, zou m'n parate kennis daarover ook achteruit gaan...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

#12

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2006 - 12:36

Ongeloofelijk hoe slim jullie wel niet allemaal zijn.
Had ik maar zo een inzicht.

Uit posts die je vroeger ooit hebt neergeschreven leid ik af dat je even oud als mij bent, toch vind ik deze vraagjes zťťr simpel. Het ligt aan hoe het is aangebracht en hoeveel je er mee bezig bent geweest.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures