Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

beste mensen

vallen koppotige (inktvissen) ook onder vissoorten of zijn het heel andere wezens dan vissen. kan iemand mij vertellen wat koppotige inhoud?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

Nee, het zijn weekdieren: zoals slakken, schelpen, ...
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 3

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

hoe wordt bepaald of iets een weekdier (of koppotige) is in plaats van een vissoort of iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

Het belangrijkste is dat een vis altijd een gewerveld dier is. Dat wil dus zeggen dat als het geen ruggegraat heeft, het zeker geen vis kan zijn. Een weekdier is iets met een week lichaam en een mantel (hard stuk huid) en meestel een schelp. Er zijn nog wel een aantal kenmerken, je kunt er vast wel wat over vinden in de wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mollusc

http://en.wikipedia.org/wiki/Mollusk
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 68

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

Ik kan me vergissen,maar haaien en roggen zijn wel vissen maar bestaan alleen uit kraakbeen (op hun tanden na) dit zijn dan toch ongewervelden ondanks dat het wel vissen zijn?

Berichten: 226

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

Ik kan me vergissen,maar haaien en roggen zijn wel vissen maar bestaan alleen uit kraakbeen (op hun tanden na) dit zijn dan toch ongewervelden ondanks dat het wel vissen zijn?
Kraakbeen telt ook als skelet.

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

Er zijn ook nog bijna-gewervelden, chordaten genaamd. Die hebben niet een echte ruggengraat, maar een voorloper daarvan, een zogenoemd notochort, en een centrale zenuwstreng. Het lacetvisje is zo'n beest. Er zijn ook nog zakpijpen, diertjes die als ze volwassen zijn een ongewervelde zijn die als een poliep aan de rotsen zijn geketend, maar als larf een kikkervisachtig dier zijn met een soort van notochort.

Berichten: 74

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

De vissen zijn een subklasse van de gewervelden (vertebrata wat ook weer een subklasse is van de chordata en dit is dan ook weer een subklasse enzo.) De vissen zelf kunnen ook weer in een heleboel subklassen onderverdeelt worden, belangrijkste/meestvoorkomende zijn de beenvissen en kraakbeenvissen, de kaakloze vissen behoren hier ook toen.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen zal ik kort de evolutie schetesen beginnende van de protozoa

Protozoa -> sponsen -> neteldieren (vroeger holtedieren) -> platwormen -> rondwormen nu komt er een belangrijke splitsing enerzijds de protostomen en anderzijds de deuterostomen

De protostomen kunnen dan in drie subklassen onderverdeelt worden in 1) de Molusca/weekdieren (weer onderverdeelt in gastropoda, bivalvia en cefalopoda/koppotigen waartoe de o.a. de inktvissen behoren) Ik ga niet verder uitwijden over de andere klassen tenzij je het echt wilt weten natuurlijk

Bij de deuterostomen ontwikkelen dechordata, vertebrata, tatrapoda, amniota enzo.

De inktvissen zijn dus nauwelijks verwant met de vissen, de mens is nog meer verwant met de vissen, dan de inktvissen met de vissen.

Hopelijk heb je er wat aan, deze vraag kwam goed uit, want ik moet dit terug kunnen reproduceren op mijn examen bio :wink:

Re: Vallen koppotigen (inktvissen) ook onder vissoorten?

"Klasse" wordt volgens mij hier een beetje te vaak gebruikt. De dieren vormen een RIJK (kingdom, regnum), dat wordt verdeeld in STAMMEN (phyla), zoals weekdieren, chordaten (=gewervelden, zakpijpen en lancetvisjes) en geleedpotigen (spinnen, insekten enz.), en die weer in KLASSES (classes). Daartussenin worden weer andere indelingen gebruikt, bv. de onderstam (bv. gewervelden). Binnen die onderstam van de gewervelden zijn er de volgende klassen:

1. Myxini (slijmprikken, heel primitieve vissen)

2. Cephalaspidomorphi (prikken, iets minder primitieve vissen)

3. Chondrichthyes (kraakbeenvissen=haaien, roggen en chimaera's)

4. Actinopterygii (beenvissen, bijna alle vissen)

5. Sarcopterygii (spiervinnigen=longvissen en coelacanthen, verwant aan de voorouders van de land-gewervelden)

6. Amphibia (amfibieen=kikkers, padden, salamanders en wormsalamanders)

7. Reptilia (reptielen=schildpadden, brughagedis, krokodillen, hagedissen, slangen en wormhagedissen)

8. Mammalia (zoogdieren)

9. Aves (vogels)

Reageer