[Akoestiek] Lage tonen.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

[Akoestiek] Lage tonen.

De laagste A op een piano heeft een frequentie van 27,5 Hz. Dan is de golflengte van deze toon dus 12,36 meter. Mijn huiskamer is 7 meter lang dus volgens mij kan die toon zich daar niet ontwikkelen. Maar toch hoor ik geluid. Wat hoor ik nu?

is dat een toon van 27,5 Hz en hoe kan dat dan, of zijn dat de boventonen die zich wel in mijn kamer kunnen ontwikkelen, of is dat de verdubbeling van de frequentie met zijn boventonen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Wat je hoort zijn de drukvariaties tegen je trommelvlies. Daarvoor hoeft er niet perse een hele golf in je kamer te passen.

Berichten: 4

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Dus de lage tonen in mijn kamer zijn net zo laag dan dezelfde lage tonen in een kerk. De toon is er dus al, ook al is de golflengte er niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Inderdaad, zelfde toonhoogte.

Als er perse een golflengte in de luchtruimte zou moeten passen, dan zou je met een koptelefoon niks meer horen. In de lengte tussen de koptelefoon en je trommelvlies past de golflengte van de hoge C nog niet eens, en toch hoor je alle tonen.

Berichten: 38

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Ja. Let ook op met de formule van golflengte. Ofwel klopt er iets niet met uw frequentie, ofwel heeft u een foute formule gebruikt.

Golflengte (in m )= 300.000.000 (m/s) / F[requentie] (Hz.) dus euh ...... kilometers lang he !

Berichten: 4

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Bleuflame, we hebben het hier over geluid, niet over licht. Geluidssnelheid is 340 m/sec onder normale omstandigheden in de lucht.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Blueflame, wat jij hier laat zien is de lichtsnelheid.

De geluidssnelheid is iets lager, ongeveer 340 m/s.

Berichten: 4

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Een luidspreker die goede lage tonen moet produceren kan niet te klein zijn. Hoe groter de conus hoe lager de toon. Geld dat dan niet voor de koptelefoon?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Een koptelefoon moet een veel kleinere luchtruimte aansturen, en kan daarom kleiner zijn.

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Kijk ook eens even naar deze site: http://www.kettering.edu/~drussell/demos.html

Dit geeft een aardig beeld van hoe je je geluidgolven moet voorstellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Gave site, DirkB, die was ik nog niet tegengekomen. Ik heb hem onmiddellijk in mijn favorieten geplaatst, want zulke duidelijke geanimeerde GIFjes was ik nog niet eerder tegengekomen. Die van het Doppler-effect bijvoorbeeld geeft wel heel duidelijk aan wat er gebeurt, en die zou ik het afgelopen jaar wel al een keer of drie kunnen hebben gebruikt hier op het forum om zoiets uit te leggen. Zeer verhelderend....... :)

Plaats je hem aub zelf, met wat korte aanduiding van de inhoud, hierzo?

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=8160
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

De laagste A op een piano heeft een frequentie van 27,5 Hz. Dan is de golflengte van deze toon dus 12,36 meter. Mijn huiskamer is 7 meter lang dus volgens mij kan die toon zich daar niet ontwikkelen.
Frabansk: Wanneer de golflengte precies in je huiskamer zou passen krijg je te maken met het verschijnsel "staande golven" wat niet meer betekend dan dat de uitgezonden golven en de gereflecteerde golven precies met elkaar in fase zijn, en elkaar dus versterken.

In dat geval hoor je dus een versterkte toon.

De toon zelf ontwikkelt zich al bij de snaar van de piano.

De toonvorming in een orgelpijp berust ook op dit verschijnsel.
Een luidspreker die goede lage tonen moet produceren kan niet te klein zijn. Hoe groter de conus hoe lager de toon. Geld dat dan niet voor de koptelefoon?
De voornaamste redenen waarom een lage tonen luidspreker groot moet zijn is het voorkomen van zogenaamde "akoestische koppelingen".

Wanneer je met een hamer op een massieve dunne metalen plaat van bv. 1 m2 slaat hoor je een enorm kabaal, doe je dat tegen een geperforeerde plaat van dezelfde afmeting hoor je beduidend minder lawaai.

De reden hiervan is dat de opgewekte luchtdrukvariaties gemakkelijk door de gaatjes naar de achterkant van de plaat kunnen weglekken, en er dus netto minder lucht beweging wordt opgewekt en ook netto minder geluid dus.

Doordat bij een koptelefoon deze akoestische koppeling teniet wordt gedaan door de afdichting tegen je hoofd speelt dit verschijnsel hier geen of nauwelijks een rol.

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Plaats je hem aub zelf, met wat korte aanduiding van de inhoud, hierzo?

Heb ik gedaan hoor Jan, geen probleem, technische lawaaibeheersing is mijn vakgebied, dus vandaar!

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] Lage tonen.

Sorry, quote niet goed afgesloten :)

Reageer