[Wiskunde] vergelijkingen van rechten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Wiskunde] vergelijkingen van rechten

hey, ik heb morgen een toelatings examen en heb een bladje gekregen met voorbeeldvragen maar ik heb iets helemaal niet gezien op mijn vorig schooljaar.

dit is de voorbeeldings vraag die ik niet snap:

Bepaal de vergelijking van de rechte door het snijpunt van de rechten met vergelijkingen 2x-y+6=0 en 3x+2y-5=0 en de evenwijdige met de rechte met vergelijking 3x+4y=0

ik weet nu al wel hoe de eerste 2 rechtes liggen maar de formule om het snijpunt te vinden en hoe ik die dan evenwijdig kan maken met 3x+4y=0 weet ik niet

groeten

ramai

Berichten: 7.068

Re: [Wiskunde] vergelijkingen van rechten

ik weet nu al wel hoe de eerste 2 rechtes liggen maar de formule om het snijpunt te vinden
Het snijpunt ligt op beide lijnen. Je bent dus op zoek naar een punt dat ingevuld op beide lijnen een oplossing is van beide vergelijkingen. Schrijf een van de vergelijkingen om zodat aan een kant enkel nog 'x' of 'y' staat. Je hebt dan 'x' of 'y' uitgedrukt in de andere variabele. Vervang nu in de vergelijking de 'x' of 'y' voor datgene dat je net hebt uitgewerkt (wel degene vervangen die je hebt uitgewerkt natuurlijk! :) ). Nu heb je een vergelijking met enkel 'x' of 'y'. Los deze op. Je hebt nu al een deel van de coöridinaten van het snijpunt. Vul je antwoord in en vindt nu ook het andere coördinaat.
en hoe ik die dan evenwijdig kan maken met 3x+4y=0
Een rechte die evenwijdig aan een andere rechte loopt heeft dezelfde richtingscoëfficient. Schrijf de vergelijking om naar 'y=...' en lees de rico af. Gebruik deze rico als 'a' met de algemene formule van een rechte: y= a*x + b. Vul je eerder gevonden snijpunt hier in en bepaal daarmee b.

Succes.

Berichten: 7.068

Re: [Wiskunde] vergelijkingen van rechten

Naar aanleiding van PB:

Kun je het wel als je de vergelijkingen in deze vorm hebt?

Voor snijpunt:
\(y = 2x+6\)
\(y = -\frac{3}{2}x+\frac{5}{2}\)
evenwijdige:
\(y = \frac {3}{4}x\)
Succes

Berichten: 2

Re: [Wiskunde] vergelijkingen van rechten

thanks evilbro !

Reageer