Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Hoi,

Ik zou graag eens sterren/planeten kijken, maar ik heb geen zin om gelijk een telescoop te kopen. Ik heb wel een goede verrekijker 7x vergroting, niet veel, maar het helpt wel. Ik heb daarmee een tijd terug Jupiter met 2 manen van hem gezien. Maar welke sterren/planeten zijn daarmee goed te bekijken en onder welke omstandigheden? Ik woon in de stad, dus dat is denk ik wel een nadeel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

je kan beginnen met sterrenbeelden: nu heb je enkele zeer mooie exemplaren aan de hemel staan zoals orion.

als je geen sterrenbeelden kan herkennen is het moeilijker om aan sterrenkunde in de praktijk te doen.

met een verrekijker kan je ook heel wat mooie zaken bekijken: standaard neemt men een 7*50: zo kan je heel mooi (soms mooier dan met een telescoop) heel wat zaken zien (pleiaden, kleerhangertje,...)

handig is een boekje met kort uitleg over het sterrenbeeld en interessante objecten: vroeger heette zo eentje een night sky, tegenwoordig stars.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 30

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Blobbeltje schreef:Hoi,

Ik zou graag eens sterren/planeten kijken, maar ik heb geen zin om gelijk een telescoop te kopen. Ik heb wel een goede verrekijker 7x vergroting, niet veel, maar het helpt wel. Ik heb daarmee een tijd terug Jupiter met 2 manen van hem gezien. Maar welke sterren/planeten zijn daarmee goed te bekijken en onder welke omstandigheden? Ik woon in de stad, dus dat is denk ik wel een nadeel.
Als je naar de 's morgen (6.45) naar de sterrenhemel kijkt (liefst herfst)

Dan zie je een heel heldere ster dat is namelijk venus kijk maar eens goed

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

venus zit rond de zon eh? Zal eens kijken :-)

>>Pleiaden, kleerhangertje

Ok wat moet ik me daarbij voorstellen :shock:

Berichten: 683

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Pleiaden:

Afbeelding

Ik noem het altijd de superkleine beer. :shock:

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Het sterrenbeeld Orion is ook gemakkelijk te vinden. Een keer gevonden is het niet moeilijk om ook de orionnevel te zien.

Berichten: 683

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Het sterrebeeld Orion:

Afbeelding

Dat rode vlekje onder de "drie op een rij" is de orionnevel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

het kleerhangertje is een klein sterrengroepje dat je met een verrekijker kan bekijen in de zomerdriehoek.

misschien best met gewone waarnemingen: je hebt immers je basis sterrenbeelden nodig om daarna makkelijk verder te kunnen gaan. koop een draaibare sterrenschijf bv en je bent al een heel eind verder!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Mooie foto's!!! Door een telescoop genomen? Ik heb een boekje gekocht: Sterrenkijken van de ANWB. Zag er wel goed uit. Beetje uitleg, Sterrenkaarten en bijzonderheden van elke maand :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

die laatste foto zal zeker niet met een telescoop genomen zijn: orion is een sterrenbeeld en nogal vrij groot.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 18

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Ik zou graag naar de sterren willen kijken met een telescoop. Ik ben 14, wat raden jullie aan voor mij? De prijs moet wel redelijk zijn en ik zou graag ook wel wat te zien willen hebben :wink:

Laat iets weten!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

allereerst zal je niet veel zien met een telescoop als je naar sterren kijkt, buiten misschien bij dubbelsterren of gekleurde.

als je net begint met sterrenkunde is het niet aan te raden meteen een telescoop aan te schaffen: je moet eerst een basis hebben + zien wat je ligt (planeten, deepsky), alvorens een duur iets aan te kopen.

net dezelfde raad dus: begin met sterrenbeelden: het is een basis voor het waarnemen. Koop liever eerst een goede verrrekijker, want daar kan je heel wat mooie zaken mee bekijken en is een stuk makkelijker hanteerbaar.

stap eens binnen bij een sterrenwacht
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 19

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Dag,

Ik heb best zin op een zgn. spottingscope te kopen van Kowa bijv., voor het kijken van vogels. Ik vraag mij af wat ik tekort kom als ik hiermee ook sterren en planeten wil bekijken.

André

Berichten: 19

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Hallo lezers,

Heeft niemand hierop een antwoord? Het is wel serieus bedoeld hoor! Ik heb echt geen idee wat een sterrenkijker in principe anders doet.

André

Berichten: 5

Re: Welke sterren en planeten kun je zien met een verrekijker?

Het ligt er maar aan wat je verwacht en om te willen zien.Als beginner zou je ook een goede verrenkijker kunnen gaan aanschaffen dat kijkt al een stuk gemakkelijker dan een telescoop,er zijn best wel verrenkijker te koop waarmee je maan bv en de sterren mooi mee kunt zien ze zijn er zelfs die je kunt inzoomen bv de Bresser Special Zoomar 12/36 x 70 is gewoon een verrenkijker 189 euro..ik zou daar eerst naar gaan kijken...het was maar een tip:).

Reageer