[Raadsel] Van X naar huis

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 20

[Raadsel] Van X naar huis

Hallo, mijn vrienden op school hebben me een raadsel voorgelegd, en ze vroegen of ik het wou oplossen.

Na lange nachten tekenen, kwam ik er niet uit. Jullie misschien wel?

Opdracht:

Loop van X naar Huis, en zorg ervoor dat alle hokjes zijn doorlopen. Je mag niet schuin, en doubleren mag ook niet.

Puzzel:

_________

|__|__| X |

|__|__|__|

|__|__|__|

|H |__|__|

Voor de duidelijkheid: Het is gewoon een vierkant van 4 bij 4.

Berichten: 683

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Ik vermoed dat het onmoglijk is.

Berichten: 30

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Ik denk dat ik het verkeerd zie, want het lijkt mij te simpel :s

ga van X naar onder,

ga naar rechts,

naar boven,

rechts,

naar onder

en je bent bij H... toch?

Berichten: 683

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Voor de duidelijkheid: Het is gewoon een vierkant van 4 bij 4.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Draw.Stick schreef:Ik denk dat ik het verkeerd zie, want het lijkt mij te simpel :s

ga van X naar onder,

ga naar rechts,

naar boven,

rechts,

naar onder

en je bent bij H... toch?
ehm.. mij heb je je vertelt in de haakjes :?: ;)

Het is 4 bij 4 he, dus met jou methode gebruik je maar 2...

Puzzel:

_________

|__|__| X |

|__|__|__|

|__|__|__|

|H |__|__|
Ik vermoed dat het onmoglijk is.
Na een paar dagen puzzelen, begin ik ook hetzelfde vrees te krijgen... :shock:

Berichten: 64

Re: [Raadsel] Van X naar huis

dank je :shock: nog een reden voor een slapeloze nacht lol

Re: [Raadsel] Van X naar huis

mms kun je eerst een betere tekening zetten (ik wil geen kritiek geven hoor :shock: sorry als ik dus iets verkeerds zet)

als ik het goed door heb, heb je ongeveer zo een gebied

O O O X

O O O O

O O O O

H O O O

of is het toch nog iets anders??? ;)

Berichten: 96

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Mja ik denk dat ie dat bedoelt... kgeraak er wel niet uit :shock:

Berichten: 683

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Het bewijs dat het onmogelijk is:

Afbeelding

Bij elke stap verander je van kleur. Je begint bij zwart (de eerste stap is naar zwart) en je eindigd bij wit, dat betekent een even aantal stappen. Echter, om lang alle vlakken te gaan (dat zijn er 16), heb je 15 stappen (een oneven aantal) nodig. Met andere woorden, begin je op wit en wil je lang alle vakken gaan dan eindig je altijd op zwart. Bij het voorbeeld van het huis begin en eindig je op wit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Onmogelijk.

Stel je even voor dat de vakjes zwart/wit gekleurd zijn net als bij een schaakbord. Dan moet je dus beginnen en eindigen op een vakje met dezelfde kleur. In totaal moet je 15 stappen zetten (want er zijn 16 vakjes, en behalve je startpositie moet je elke andere positie precies één keer bezoeken).

Omdat je niet schuin mag, ga je per definitie altijd van een zwart vakje naar een wit vakje, en omgekeerd. Dat houdt in dat je na een oneven aantal zetten altijd op een andere kleur staat dan waar je begon. Dus je kunt na 15 zetten nooit op een vakje terecht komen wat dezelfde kleur heeft als je beginpositie.

(edit) oh, hehe... wat Vortex ook zegt dus :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [Raadsel] Van X naar huis

Vortex29 schreef:Het bewijs dat het onmogelijk is:

Afbeelding

Bij elke stap verander je van kleur. Je begint bij zwart (de eerste stap is naar zwart) en je eindigd bij wit, dat betekent een even aantal stappen. Echter, om lang alle vlakken te gaan (dat zijn er 16), heb je 15 stappen (een oneven aantal) nodig. Met andere woorden, begin je op wit en wil je lang alle vakken gaan dan eindig je altijd op zwart. Bij het voorbeeld van het huis begin en eindig je op wit.
Rogier schreef:Onmogelijk.

Stel je even voor dat de vakjes zwart/wit gekleurd zijn net als bij een schaakbord. Dan moet je dus beginnen en eindigen op een vakje met dezelfde kleur. In totaal moet je 15 stappen zetten (want er zijn 16 vakjes, en behalve je startpositie moet je elke andere positie precies één keer bezoeken).

Omdat je niet schuin mag, ga je per definitie altijd van een zwart vakje naar een wit vakje, en omgekeerd. Dat houdt in dat je na een oneven aantal zetten altijd op een andere kleur staat dan waar je begon. Dus je kunt na 15 zetten nooit op een vakje terecht komen wat dezelfde kleur heeft als je beginpositie.

(edit) oh, hehe... wat Vortex ook zegt dus :shock:
Allebei bedankt, ik weet nu tenminste zeker dat het onmogelijk is. (Wel slim hoor, dat van dat schaakbord, niet dat ik daar zelf achterkwam... ;) )

En hebben mijn collega's me toch voor schut gezet...

Reageer