[elektriciteit] overschotten

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

[elektriciteit] overschotten

is bekend op welke manieren overschotten van elektriciteit worden vernietigd?

Ik hoorde dat dit ondermeer werd gedaan middels het aanzetten van straatverlichting maar ik zoek meer "nutteloze" manieren. Wie kan me hier iets zinnigs over vertellen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] overschotten

indianenverhaal.

Berichten: 5

Re: [elektriciteit] overschotten

Hoe wordt het teveel wat er incidenteel op het net staat dan weggewerkt?

Tennet geeft het commando "afschakelen" maar dat afschakelen gaat traag

Te hoge spanning mag er ook niet zijn dus betaalt Tennet voor afname (in het eerste half jaar 2006 gedurende 570 uur)

Mijn vraag blijft "wat gebeurt er dan mee?"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] overschotten

Afschakelen doen ze als er een tekort dreigt. Dan worden er b.v. woonwijken afgeschakeld. Elk elektriciteitsbedrijf heeft daarvoor een draaiboek.

Bij overschot ligt het wat simpeler, dan regelen de centrales gewoon terug.

Je opmerking over te hoge spanning snap ik niet. Wat bedoel je daar mee?

Berichten: 5

Re: [elektriciteit] overschotten

Als er een teveel dreigt dan loopt het 50 hertz gevaar op te lopen

Om dit te voorkomen schakelen ze "gewoon" terug

Dit gaat gepaard met vergoedingen voor afnemen en boetes voor leveren

"gewoon" terugschakelen is dus maar een deel van het verhaal

ik ben op zoek naar "de rest"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] overschotten

Inderdaad, als er een teveel dreigt dan loopt de frequentie op, en alle generatorregelaars reageren daarop door de stoomklep een stukje dicht te schuiven.

Heeft verder niks met de spanning te maken. Spannningsregeling en vermogensregeling zijn twee verschillende dingen.

Dat verhaal over vergoedingen en boetes is een commerciëel verhaal, dat heeft weer niks met de techniek te maken.

En wat je bedoelt met "de rest", daar snap ik voorlopig niks van. Je hebt kennelijk ergens iets opgevangen wat je niet helemaal begrijpt.

Berichten: 5

Re: [elektriciteit] overschotten

Dat ik het niet begrijp, dat kan kloppen maar daar werken we aan.

Techniek en commercie lopen een beetje in elkaar over. Tennet gebruikt de commercie (prijs van de onbalans) om haar doel "balans" te bereiken.

Zij heft in voorkomende gevallen boetes op de levering van elektriciteit en geeft vergoedingen voor gebruik.

Wie gebruikt die elektriciteit en wat doen ze er mee op het moment dat Tennet middels haar onbalansprijs of directe signaal te kennen geeft dat er extra moet worden verbruikt?

vr gr

hans

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [elektriciteit] overschotten

Ik ben in heel die privatiseringsbrij de weg een beetje kwijt, maar is Tennet een producent van elektrische energie, of alleen maar een handelaar/distributeur?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] overschotten

Zij heft in voorkomende gevallen boetes op de levering van elektriciteit en geeft vergoedingen voor gebruik.
Het zit iets anders. Elke elektriciteitsdistributeur moet elke dag een prognose inleveren voor de volgende dag. Daarbij moeten ze per uur aangeven hoeveel ze denken nodig te hebben voor hun klanten. Als ze dan de volgende dag meer afnemen dan ze hadden gepland, dan moeten ze boete betalen. Maar als ze minder afnemen dan moeten ze ook boete betalen. Het is dus een middel om de stroomhandelaren te dwingen zo nauwkeurig mogelijk de behoefte te voorspellen.

Berichten: 5

Re: [elektriciteit] overschotten

Tennet is dus het overkoepelend orgaan die als een gek probeert de meter op nul te houden door met alle lijntjes die dat willen en boven de 5 mWh gebruiken/leveren contact te houden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] overschotten

Tennet is een deel van wat vroeger de SEP was. Ze beheren het landelijke koppelnet en zorgen ervoor dat dat nergens overbelast raakt. Eén van de redenen waarom ze willen weten wat alle distributeurs gaan doen is dat ze zo kunnen vaststellen hoeveel ruimte er nog is voor overige transporten, b.v met het buitenland.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] overschotten

.....en boven de 5 mWh gebruiken/leveren ....
Je bedoelt waarschijnlijk: boven de 5 MW.

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] overschotten

De turbine die de generator aandrijft moet hetzelfde toerental blijven draaien. Als er zogezegd overschotten zouden zijn dan is dat voor de turbine. Dus een teveel aan stoom.

Bij een generator is het toch zo dat wat je afneemt dat leverd de generator. Bij meer stroomverbruik moet er dus meer stoom door de turbines om de extra energie op te wekken. Bij minder stroomverbruik wordt de stoom (gesmoord) verminderd dus.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 19

Re: [elektriciteit] overschotten

De veldstroomwikkeling in de generator past het te leveren vermogen aan. Weinig vermogen nodig, minder stroom door de veldwikkeling en omgekeerd. Toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] overschotten

De stroom door de veldstroomwikkeling regelt de spanning, de stoomklep regelt het vermogen.

Reageer