[Akoestiek] van -dB naar +dB

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

[Akoestiek] van -dB naar +dB

Is het mogelijk om te berekenen hoe sterk het signaal is - in +dB - dat mijn koptelefoon produceert wanneer ik mijn geluidsbron een sinusgolf laat genereren van bijvoorbeeld -50 dB ?

met andere woorden; hoe kan ik -50dB omzetten in een positieve waarde, en heb ik zo ook het aantal dB dat mijn koptelefoon produceert?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

Voor eenvoudige engelse uileg decibel druk hier.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 5

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

Bedankt kotje, goede uitleg, maar er staat ook dat mijn probleem idd niet makkelijk op te lossen valt.
How to convert dBV or dBm into dB of sound level? There is no simple way. It depends on how you convert the electrical power into sound power. Even if your electrical signal is connected directly to a loudspeaker, the conversion will depend on the efficiency and impedance of your loudspeaker. And of course there may be a power amplifier, and various acoustic complications between where you measure the dBV on the mixing desk and where your ears are in the sound field.
Het is dus meer een probleem van praktische aard. Ik wil met een eenvoudige toongenerator die -50dB op de computer genereert kunnen zeggen : nu hoor ik zoveel +dB door de koptelefoon.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

Het is dus meer een probleem van praktische aard. Ik wil met een eenvoudige toongenerator die -50dB op de computer genereert kunnen zeggen : nu hoor ik zoveel +dB door de koptelefoon.
Dat je iets hoort heeft niks met + of - dB te maken. De dB geeft alleen een verhouding aan ten opzichte van een referentie. Is je referentie bijvoorbeeld 1V, dan is een signaal van 1V 0dBV. Is je referentie 1mV, dan is een een signaal van 1V +60dBmV. Voor spanningen is het 20log(A), waarin A het niveau ten opzichte van de referentie spanning is.

De handigheid van dB's is het feit dat je ze mag optellen.

Heb je een signaal van 6dBmV en je versterkt het met 10dB, dan is je signaalsterkte na versterking 16dBmV.

Wat betreft jouw -dB's het volgende:

Onze referentie is 1V. Neem je een signaal van 0,5V dan is je signaalsterkte in dB's, -6dB. Maar dat -6dB zegt dus niets over de sterkte of over de hoorbaarheid van het geluid. Zet maar een sinus van 1kHz en met een signaal niveau van 0,5V op je koptelefoontje!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

Altair:

De enigste betrouwbare methode is denk ik je koptelefoon op een kunsthoofd te zetten, en met een goede geluidmeter met flexibele microfoon te meten op de plaats van de gehoorgang.

dus je moet wel een gat boren in het kunsthoofd en de gehoorgang middels een buisje nabootsen.

Let wel het geheel moet volkomen lekdicht zijn.

Berichten: 5

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

Goed idee Dirk maar ik heb al gezocht naar geluidsmeters en die hebben allemaal een bereik vanaf 30 en 50 dB tot 120dB. Ik vind er geen die van 0dB tot 10dB gaan.

Ik heb intussen wel een oplossing gevonden: een audiometer. Ze zijn tweedehands niet al te duur.

Berichten: 138

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

Ik snap nog niet goed waarom je alleen maar een bereik tot 10 dB wil hebben, een geluiddrukniveau van 10 dB is nauwelijks hoorbaar.

In je koptelefoon zul je al gauw waarden van 5o tot 100 dB aantreffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

http://www.breem.nl/fldbgr/bgrd.htm
dBa

Dit is een absolute schaal voor het meten van geluidssterkte.

Het werkt net zo als de dB, maar er is een absolute referentie: 0dBa komt overeen met een geluidsdruk van 2 exp -10 bar. Dit is ongeveer de geluidsdrempel, of het zwakste geluid dat het menselijk oor nog kan waarnemen.

Hieronder een lijstje met wat geluidsterktes en het soort geluid dat doorgaans die sterkte heeft.

   3 dBa  Gehoordrempel van een gezond menselijk oor.

 20 dBa  Ritselen van een vallend herfstblad.

 40 dBa  Rustige kamer.

 60 dBa  Rustige conversatie.

 80 dBa  Spreker die een redelijke zaal toespreekt.

100 dBa  Voorbij denderende vrachtwagen; Piek nivo in het Concert Gebouw.

120 dBa  Laag overvliegend straalvliegtuig.

140 dBa  Pijnlijk luid ervaren.

Geluidssterktes boven 100 dBa leveren op termijn zeker gehoorschade op.

De ARBO-wet stelt bij geluidssterktes boven 80 dBa beschermings maatregelen verplicht in de werksituatie.

De meeste luidspreker systemen produceren ca. 90 dBa op 1 meter afstand bij 1 watt versterkervermogen. Dat is dus 100 dbA bij 10 watt.

Bij zo'n 10 watt en meer mag je dus verwachten dat de buren komen klagen.
Het probleem is dus de calibratie dBa / Watt, dit is sterk afhankelijk van de geometrie. Omdat een hoofdtelefoon dicht bij je oor zit is weinig Watt voldoende. Zeker bij oortelefoons is een paar millimeter verschil al gauw een paar dBa.

Berichten: 5

Re: [Akoestiek] van -dB naar +dB

Dirk B schreef:Ik snap nog niet goed waarom je alleen maar een bereik tot 10 dB wil hebben, een geluiddrukniveau van 10 dB is nauwelijks hoorbaar.

In je koptelefoon zul je al gauw waarden van 5o tot 100 dB aantreffen.
Sorry voor de wat late reactie, ik ben een audiometer aan het zoeken om het verloop van mijn tinnitus te volgen. Ik heb op verschillende frequenties constant gepiep in mijn oren. Om na te gaan of het verbetert of verergert na bepaalde situaties wil ik zelf meten hoe luid die pieptoon klinkt. In het ziekenhuis heeft men een -primitieve- tinnitus meting gedaan en sprak de dokter van een pieptoon van 5dB luid op één frequentie. Ik heb echter een heleboel pieptoon frequenties en volgens mij was de meting in het ziekenhuis in stappen van 5dB. Dit is niet precies genoeg voor een audiofreak als ik en ik wou zelf met de computer of iets dergelijk deze metingen op een meer exacte manier doen.

Lijkt me dus niet mogelijk en daarom ben ik nu op zoektocht naar een geschikte en betaalbare audiometer die in stappen van 1dB kan aangeven hoe sterk mijn tinnitus signaal is. 5dB lijkt mij inderdaad ook niet veel maar ik kan je verzekeren dat ik deze tonen de hele dag door kan horen als er enkel stil omgevingslawaai is, voornamelijk omdat mijn tinnitus in het gebied 5500-7500 Hz ligt. Heel erg bedankt voor alle reakties.

Reageer