D-schijf is verdwenen....

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

D-schijf is verdwenen....

:)

:) Mijn D-schijf is verdwenen.

Even wat info over de computer waar ik het over heb:

OS: Windows 98, voorheen had ik de 'schijven': C: (Harddisk), D:(Harddisk) en E:(Cd-rom).

Nu is onlangs mijn Pc heel hard gecrasht door een probleem met de C-schijf.

Nu heb ik dit alles weten te fixen, maar nu mis ik dus mijn D:schijf. Of althans, D: is nu Cd-rom en C: is C:.

Het gekke is dat de ruimte die ik voorheen op D: had nu niet bij C: is gevoegd, ik mis dus wat hardeschijfruimte.

Weet iemand hoe ik mijn lieve D:schijfje weer terug tover? Ik las dat het miss. iets met FAT32 te maken had ofzo, maar ik werd er niet echt wijzer uit, dus miss. dat iemand van jullie wat meer weet (eigen ervaring bijvoorbeeld :) )

:)

PS. verdorie druk je op een smilie is je hele bericht weg...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: D-schijf is verdwenen....

Heb je bij deze schijven te maken met 2 partities of 2 fysieke schijven?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: D-schijf is verdwenen....

heb je de ozo belangrijke draadje-vast test gedaan?

Ofwel, schroef je kast open en druk even alle stekkertjes en plugjes aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: D-schijf is verdwenen....

Het kan ook zijn dat je partitietabel naar de knoppen is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 536

Re: D-schijf is verdwenen....

@WM. Volgens mij zijn het 2 partities.

@DPW. Nee, maar het is een laptop, maar ik denk niet dat daar het probleem zit.

@Bart .... Dat zou heeeel goed kunnen :) , dit is geen mals probleem of wel? :)

Ik zal eens wat uitproberen ondertussen.

Berichten: 536

Re: D-schijf is verdwenen....

:) Okay, mijn D-schijfje is terug, bedankt voor de snelle reacties. Ik heb met FDISK een nieuwe partitie gemaakt, en nu is D: dus terug. Ik moet 'm nog wel formatteren dus het duurt wel even voordat ik zie hoe groot hij is geworden.

Ik ben in ieder geval al opgelucht dat de computer het weer doet.... al ben ik echt alles wat er opstond kwijt... :) (documentaires, e-books, muziek, foto's, links, programmas... :) ^2...

Ik mis trouwens nog wel heel wat Megabytes... of sterker nog heel wat Gigabytes schijfruimte... dat heeft volgens mij ook met partities en FAT32 te maken ofzo, maar daar heb ik geen kaas van gegeten dus als iemand me daar meer over kan vertellen.


Berichten: 824

Re: D-schijf is verdwenen....



Ik zag hem ook al, hoe toepasselijk :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: D-schijf is verdwenen....

haha, jah zo had ik in een topic over kamelen een advertentie over kameel/ezel verhuur staan :)

maar emm, had je je comp helemaal gewist? daardoor heb ik nu ook maar 1 partitie ipv 3 (waarom mn pa er 3 wilde mag joost weten...) dat kun je daarna instellen, misschien heb je dat over het hoofd gezien.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: D-schijf is verdwenen....

Dat gedoe met parties. Ik heb er geloof ik twee maar die zijn gewoon samengevoegd, 'k heb alsnog maar 8 gig aan schijfruimte :) . Voordeel van twee schijven is echter dat je windows en andere belangrijke dingen op bijv. D kan zetten en de rest op C. Dat scheelt bij het formateren een boel tijd en weet je zeker dat je belangrijke dingen niet kwijt bent.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: D-schijf is verdwenen....

John Nash schreef: :) Okay, mijn D-schijfje is terug, bedankt voor de snelle reacties. Ik heb met FDISK een nieuwe partitie gemaakt, en nu is D: dus terug. Ik moet 'm nog wel formatteren dus het duurt wel even voordat ik zie hoe groot hij is geworden.

Ik ben in ieder geval al opgelucht dat de computer het weer doet.... al ben ik echt alles wat er opstond kwijt... :) (documentaires, e-books, muziek, foto's, links, programmas... :) ^2...

Ik mis trouwens nog wel heel wat Megabytes... of sterker nog heel wat Gigabytes schijfruimte... dat heeft volgens mij ook met partities en FAT32 te maken ofzo, maar daar heb ik geen kaas van gegeten dus als iemand me daar meer over kan vertellen.
Het zal wel weer zout in de wonden smeren, maar zorg dat je wekelijks een BACKUP maakt van al je belangrijke bestanden.

FAT32 kan maximaal partities van 4 GB aan. Maak dus of meer partities aan, of ga over naar NTFS
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 536

Re: D-schijf is verdwenen....

Het zal wel weer zout in de wonden smeren, maar zorg dat je wekelijks een BACKUP maakt van al je belangrijke bestanden.

FAT32 kan maximaal partities van 4 GB aan. Maak dus of meer partities  aan, of ga over naar NTFS
Ik heb totaal iets van 5 of 6 GB schijfruimte (hehehe, museum-pc). Maar back-up? Hoe bedoel je dat? Met een externe harde schijf ofzo? Dat vind ik het geld niet waard, het is namelijk niet zo dat het levensbelangrijke bestanden waren...

Ik heb wel eens geexperimenteerd met een backup op Gmail-schijf. Maar dat is illegaal en wordt steeds meer beveiligd. (Gmail-schijf: van Gmailaccounts in feite als extra schijfruimte gebruiken... heeft wel flink wat nadelen)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: D-schijf is verdwenen....

Back-up op een (rewritable) CD of DVD
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: D-schijf is verdwenen....

Ik maak regelmatig een backup over een weer tussen mijn laptop en mijn pc. ik plug de laptop dan gewoon even in het netwerk, en dan is het zo gepiept. Dus tenzij ze het beide tegelijk begeven, zit ik goed.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: D-schijf is verdwenen....

:) Okay, mijn D-schijfje is terug, bedankt voor de snelle reacties. Ik heb met FDISK een nieuwe partitie gemaakt, en nu is D: dus terug. Ik moet 'm nog wel formatteren dus het duurt wel even voordat ik zie hoe groot hij is geworden.
Als je het formaat van partities wil wijzigen zonder data te verliezen kan je dat met Symantec (voorheen nog Powerquest) Partition Magic doen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer