Springen naar inhoud

Voedselinfectie in soep.

• Log in om te kunnen reageren

Plumbum

Plumbum

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2006 - 19:10

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over het bewaren van soep,

Als je soep langer wilt bewaren is het dan het beste om de soep gewoon af te laten koelen en dan weer te laten koken en de bacterien dood te laten koken of kan je de soep het beste in de koelkast zetten?

Maar als je de soep in de koelkast zet, moet hij toch ook afkoelen en kunnen in die tijd toch alle bacterien zich weer vermenigvuldigen.

Wat kan je het beste doen? Heeft iemand goede raad?

Dankjewel, groetjes!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 augustus 2006 - 19:20

bacteriŽn doodkoken zal best lastig worden. Om iets steriel te krijgen kan je het beste een autoclaaf gebruiken. De koelkast is dan ook een goede tweede optie. Als je de soep af laat koelen in de koelkast, dan gaat dit zo snel dat eventuele bacteriŽn bijna geen kans krijgen om zich te vermenigvuldigen.
"Meep meep meep." Beaker

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2006 - 20:56

Ik zou zeggen invriezen. Dat kan je doen in Brainiac-style; de pan ik vloeibare stikstof gooien :) . Of gewoon in een bakje (met deksel) in je vriezer zetten.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2006 - 17:08

Het is altijd beter iets in de frigo te bewaren dan op kamertemperatuur. De kans op kiemgroei is gewoon veel kleiner wanneer het voedsel zich slechts gedurende enkele minuten op broedtemperatuur bevindt dan enkele dagen, wat me logisch klinkt... Als je de soep kookt, zullen de meeste bacteriŽn ook wel doodgaan. De toxines echter niet, dan moet men gaan beginnen te autoclaveren.
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 11:20

bacteriŽn doodkoken zal best lastig worden.

Nou de meeste ziekmakende bacterien gaan al dood bij 70 graden celcius dus het doodkoken is niet het probleem. Als je een pan soep hebt kun je die inderdaad (na afkoelen, anders krijg je condensatie in je koelkast wat weer andere producten kan besmetten) in de koelkast zetten. Je voorkomt hiermee inderdaad groei van bacterien maar ook de toename van gisten en schimmels die toxines (gif) kunnen produceren. Deze toxines zijn vaak wel hittebestendig en deze gaan dus niet kapot door het koken. Een voedsel infectie zal het niet veroorzaken maar op langere termijn kun je andere gezondheidsklachten krijgen.
Veruit de belangrijkste bron van voedsel infecties zijn trouwens virussen, bij het bewaren in de koelkast geef je deze virussen ook minder kans zich te vermenigvuldigen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 13:04

Veruit de belangrijkste bron van voedsel infecties zijn trouwens virussen, bij het bewaren in de koelkast geef je deze virussen ook minder kans zich te vermenigvuldigen.

Ehm.. hoe wou jij virussen laten vermeerderen zonder levend materiaal..? Of houd jij complete koeien/varkens/kippen in de koelkast? :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 14:00

Niet, maar dan nog kan er (t.o.v. bacterien) een meerderheid virussen zijn toch?
Als de virussen langs de lytische weg vermenigvuldigen, is dat ook een manier om de populatie bacterien te drukken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Impulske

Impulske

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 17:28

Het is inderdaad zo dat men ook een virale voedselinfectie kan oplopen...
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Willard

Willard

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2006 - 18:30

Ik zou geen hete pan in de vriezer zetten. Je brengt dat zoveel warmte naar binnen, dat de rest van de inhoud van de vriezer/het vriesvakje zal ontdooien en bederven. Eerst laten afkoelen tot kamertemperatuur dus en dan pas in de diepvries of koelkast zetten.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2006 - 15:25

Ehm.. hoe wou jij virussen laten vermeerderen zonder levend materiaal..? Of houd jij complete koeien/varkens/kippen in de koelkast? :wink:

Virussen gebruiken ook gewoon de bekende biochemische stappen om hun DNA te vermenigvuldigen. Net als het onderdrukken van de groei van bacterien onderdruk je ook de vermenigvuldiging van virussen bij een temperatuurverlaging van zeg 20 graden naar 5 graden. En een virus heeft niet perse een complete koe nodig om zich ter vermeerderen hoor een actieve bacteriecultuur kan ook prima dienst doen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Willard

Willard

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2006 - 18:25

Virussen gebruiken ook gewoon de bekende biochemische stappen om hun DNA te vermenigvuldigen. Net als het onderdrukken van de groei van bacterien onderdruk je ook de vermenigvuldiging van virussen bij een temperatuurverlaging van zeg 20 graden naar 5 graden. En een virus heeft niet perse een complete koe nodig om zich ter vermeerderen hoor een actieve bacteriecultuur kan ook prima dienst doen.

Niet zo relevant, aangezien bacteriofagen een mens niet ziek maken. Virussen zijn meestal nogal host-specifiek

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures