ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

Europa kan zondag eindelijk zeggen dat het een apparaat op de maan heeft gezet. Met een klap die mogelijk vanaf de aarde zichtbaar is, komt er 's ochtends een einde aan de eerste Europese maanmissie. De succesvolle Smart-1, die al anderhalf jaar de maan omcirkelde, stort dan met de snelheid van een geweerkogel gecontroleerd neer op de satelliet van de aarde.

Lees meer ... Nu

Berichten: 4.546

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

ik wíst het! nu maar hopen dat we het ook bemand gaan doen :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

Waarom zou je achter de rest aanlopen door ook naar de maan te gaan? Wees orgineel en ga bemand naar Mars ofzo...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

de maan is de springplank naar mars en verder :) als europa eens met hun eerste bemande vlucht ook eens begint met een maanbasis, dan is het pas nuttig (anders is het inderdaad niet echt nuttig)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

ik wíst het! nu maar hopen dat we het ook bemand gaan doen
Als je een bemande landing op de maan wil maken, kan je beter met een iets minder harde klap neerkomen :)

Berichten: 169

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

Hey,

ik had niet gezien dat dit onderwerp al eerder was aangehaald, dus heb ik mijn bericht maar verwijderd van sterrenkunde en ga ik het hier opniewu plaatsen :)

vandaag stond het volgende in de krant:

"Zondag om 7.41 uur slaat de Europese ruimtesonde SMART-1 te pletter op de maan. Behalve professionele sterrenkundigen staan ook veel amateurs standby, want met een beetje geluk is de crash al door een kleine kijker te volgen."

en ook:

"Wat er zondagochtend werkelijk op de maan te zien zal zijn, weet nu nog niemand. Misschien veroorzaakt de inslag van SMART-1 een lichtflits die al in de verrekijker opvalt. Of het verschijnsel is zo zwak dat zelfs reuzentelescopen er niets van meekrijgen."

Ze doen dit blijkbaar omdat een kunstmatige crash kennis oplevert van zowel de wijze waarop talloze kraters op de maan door inslaande meteorieten zijn gevormd alsook is het handig om te weten hoeveel schade zo'n kosmisch projectiel kan aanrichten (voor toekomstige bemande maanmissies).

Er gaat heel wat stof omhoogvliegen van het maanoppervlak en misschien is dit waar te nemen. Zelf heb ik spijtig genoeg geen telescoop thuis, ik vroeg mij dan ook af of iemand hier een fotootje van gaat maken? Ben benieuwd naar het resultaat

Melissa

Berichten: 4.546

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

goeie vraag Melissa, het zou inderdaad hel leuk zijn als er wat telescoop bezitters wat fotootjes zouden kunnen maken als er wat te zien is, of beter: een filmpie (als dat mogelijk is op een telescoop)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

Er kunnen 'filmpjes' gemaakt worden. Maar voor een mooie afbeelding van de maan heb je geen telescoop nodig hoor. Een beetje camera (6 á 7× optische zoom) kan al een leuk plaatje van de maan geven.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

de maan plus dat effect he :) met een telescoop krijg je daar toch mooiere plaatjes/filmpjes van toch :?:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

de maan plus dat effect he :) met een telescoop krijg je daar toch mooiere plaatjes/filmpjes van toch :?:


Maar mocht je geen scope hebben is het ook mogelijk om gewoon je camera te pakken, vol in te zoomen en een paar plaatjes te schieten.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

ook emm, die heb heb ik niet :) maar met een scope krijg je toch wel een mooier resultaat dan met je camara op full-zoom?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 824

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

ook emm, die heb heb ik niet :) maar met een scope krijg je toch wel een mooier resultaat dan met je camara op full-zoom?


Ja, natuurlijk! Een scope verzamelt meer licht en kan wel wat vaker inzomen dan je cameraatje. Ik denk dat skywatcher ook wel een paar fotootjes zal gaan schieten. Die zal zijn spullen ook wel gereed hebben staan voor de maansverduistering.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

ik dacht al ^^ ik hoop op mooie effecten van die inslag van de SMART-1 :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.589

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

het spijt me maar wat is eigenlijk het nut om mensen in de ruimte te brengen? waarom blijven we voor dit riscant werk gewoon niet gewoon roboten gebruiken?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: ESA laat maansonde SMART-1 inslaan op maan

De inslag van SMART-1 op de maan is niet zichtbaar vanuit Europa... helaas!

Reageer