Springen naar inhoud

Hoe gaan Geologen te werk ?

• Log in om te kunnen reageren

TheGameMen

TheGameMen

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 12:28

Hoi,

Ik moet voor school een aantal vragen ( 20 maken ).
Een vraag is:
Hoe gaan geologen te werk ?

Ik kan hierover 0.0 vinden op google

Kan iemand me aub helpen ?

Bedankt !!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 12:39

Wie weet vind je wat op Wikipedia...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 14:32

Ik vind dit een vreemde vraag, en veel te algemeen. Daar is geen antwoord op te geven in minder dan 300 pagina's. Is die vraag echt zo gesteld, en zo ja, in welke context dan?? Hoe gaat een geoloog te werk als hij dit of dat wil weten klinkt bijvoorbeeld al beter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 14:36

hakkuh

Geplaatste afbeelding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 14:39

If your only tool is a hammer, everything around you suspiciously starts to look like nails

:)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 14:59

weer ontopic alstublieft.
Jan heeft wel een goed punt als hij zegt dat de vraag veel te algemeen is. Kun je hem wat verder toelichten? Wat willen die geologen te weten komen bijvoobeeld?

Bedoel je puur welke gereedschappen ze gebruiken? Dat varieert van een schep en een grondboor tot seismisch onderzoek met dynamiet en sensoren, om dieperen bodemlagen te bestuderen. Er zijn teveel mogelijkheden om ze allemaal op te gaan noemen.
Appareo decet nihil munditia?

TheGameMen

TheGameMen

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 15:19

Ik heb heel het internet al afgezocht incl wikipedia, ben er nu al een week mee bezig op die ene vraag en morgen is de deadline al !
Ik kwam op deze site per toeval en daarom plaatste ik dit bericht.

Er staat geen context, de vraag heb ik zo letterlijk over getypt.

Ik denk dat de leeraar het gewoon heel erg algemeen bedoeld, dus was ze ongeveer doen, hele erge beknopte samenvatting

De vragen ervoor en erna zijn:

5) Zoek 3 bekende geologen, en beschrijf kort wat ze gedaan hebben.

Giovanni Arduino (1714-1795, ItaliŽ), maakte de eerste geologische tijdschaal

Leopold von Buch (1774-1853 Duitsland), stelde dat bergen onstonden door het krimpan van de Aarde

William Buckland (1784-1856, Engeland), pionier in de geologie van Engeland en de eerste die een dinosaurus beschreef

Harry Hammond Hess (New York, 24 mei 1906 - Woods Hole (Massachusetts), 25 augustus 1969) was een Amerikaans geoloog. Hess bedacht het concept van oceanische spreiding, wat een belangrijke bijdrage aan de theorie van de platentektoniek was.

6) Geef/Zoek 5 voorbeelden van toepassingen van geologie in je dagelijkse leven.

Aardrijkskunde, ReliŽf, verzuring, zand, verzilting.

7) Geef een voorbeeld van een toepassing van de geologie waar de meningen in de maatschappij over verschillen.

Delven van olie nabij bewoond gebied.

Ik vind deze vragen sowieso al raar.

Erg bedankt alvast voor alle hulp !

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 15:23

Nou, in dat geval denk ik dat je nu genoeg weet. Een geoloog gebruikt verschillende instrumenten, afhankelijk van wat hij/zij wil weten. Als het over de bovenste meter gaat: een grondboor. Gaat het om aardlagenonderzoek: seismisch onderzoek met dynamiet (oid) en trillingsensoren. Zoek zoveel mogelijk soorten onderzoek uit, en bedenk/zoek op wat een geoloog daarvoor nodig heeft!

Ik vind de vragen ook wat vaag, maar ik denk dat je hiermee een heel eind komt.
Appareo decet nihil munditia?

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 15:27

Ik zou je antwoorden ook iets beter formuleren. Breng een deel van de vraag terug in je antwoord. Je kan beter een aantal vragen heel goed uitvoeren en een paar minder, dan alles matig. Scheelt zo weer een punt. :)

TheGameMen

TheGameMen

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 15:50

Super bedankt Lala !!
@ Ruben: Is nog niet helemaal perfect, maar moet het sowieso mondeling doen..

Bedankt en groetjes

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 16:29

The science that deals with the study of the planet Earth--the materials of which it is made, the processes that act to change these materials from one form to another, and the history recorded by these materials; the forces acting to deform the outer layers of the Earth and create ocean basins and continents; the processes that modify the Earth's surface; the application of geologic knowledge to the search for useful materials and the understanding of the relationship of geologic processes ...
www.palaeos.com/Geochronology/gcglossary.html

Hoe gaan geologen te werk ?
suggestie:
Aan de hand van de bestudering van de aardlagen en de materialen waaruit ze zijn opgebouwd conclusies trekken m.b.t. samenstelling, ouderdom en herkomst van de ondergrond, bijvoorbeeld om aan te geven waar mogelijk succesvol naar delfstoffen gezocht zou kunnen worden, wat de draagkracht zal zijn om gebouwen op- of tunnels in die ondergrond te plaatsen, wat kansen zijn op aardbevingen of vulkaanuitbarstingen, etc etc enz.

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 16:34

@ Ruben: Is nog niet helemaal perfect, maar moet het sowieso mondeling doen..

Dan zou ik de vragen weglaten en er een leuk verhaal van maken met daar de antwoorden in verwerkt. Maar ik denk dat je dat toch al wel ging doen.

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 augustus 2006 - 22:40

Waarmee/Hoe doet een geoloog zijn werk:

1) de hamer om stukjes rots van de berg te hakken
2) onderzoek met geluidsgolven en trillingen door explosies en trilapparaten
(je ziet wel eens zo'n stevig vrachtwagentje staan op een stukje bouwgrond, die hebben dan zo'n trilplaat om de grond door te lichten)
3) het nemen van bodemmonsters
4) proefboringen
5) microscopisch onderzoek naar de mineralen
6) er wordt ook met magnetometers gewerkt (ook vanuit vliegtuigen)
7) 'struinen', opzoek naar stenen en sporen (echt sporen zoeken)
8) Analyse van de gegevens en daarover een rapport opstellen
9) omgang met rongten apparatuur en elektronen-microscopie
10) Voor de samenstelling van bijvoorbeeld de olie of gas te meten heeft men ook weer speciale apparaten.

Lijkt me een zeer leuke baan in Zwitserland en andere berggebieden als je van de natuur houdt.
(klimwerk etc)

Geologie heeft mijn grote interesse rond de jaren 80.
Nu kijk ik graag naar Discovery programma's rond geologie zoals het zoeken naar goud en olie etc.
Ook vulkanisme etc.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2006 - 10:12

Die 3 geologen die jij daar opnoemt zijn helemaal niet zo 'bekend'. Als het over bekende geologen gaat denk ik eerder aan mensen zoals Bacon, Wegener, Mohorovicic, ...

6) Geef/Zoek 5 voorbeelden van toepassingen van geologie in je dagelijkse leven.

Aardrijkskunde, ReliŽf, verzuring, zand, verzilting.

Dit kan ook beter hoor. Aardrijkskunde is een algemene term voor zowel de geologie als de geografie. Het reliŽf heeft niet altijd met geologie te maken, reliŽfs die iets zeggen over de geologie worden structurele reliŽfs genoemd, denk maar eens aan een tafelberg, een cuesta of een dome. Verzuring heeft in feite weinig met geologie te maken. De zuurtegraad daarentegen speelt wel een rol in de verwering van gesteenten en minderalen.
Zand en verzilting lijken me wel oke, als je de link met geologie kan leggen.

hakkuh
hamers

Hier ga je maar weinig mee kunnen aanvangen denk ik. :?:

Geplaatste afbeelding

Deze zal wel beter gaan, dit is een Estwing, onverslijtbaar. :)

7) Geef een voorbeeld van een toepassing van de geologie waar de meningen in de maatschappij over verschillen.

Hier dacht aan het volgende:

Er zijn 2 groepen van mensen met elk een verschillende mening omtrent de olieproductie. Enerzijds heb je de doemdenkers die zeggen dat we reeds lang over de piekproductie van olie zitten en dat de voorraden binnen een korte tijd zullen opgeraken. Dit is de zogenaamde 'club van Rome'.
Anderzijds heb je een groep van mensen die zeggen dat er nog veel voorraden zijn en dat we nog lang niet over de piekproductie zitten.

edit mod(Lala): Als je nog wat toe te voegen hebt, maar net een bericht hebt gepost, kun je dat bericht nog wijzigen door de knop "wijzig" te gebruiken. Deze knop is bruikbaar zolang er nog niet gereageerd is.

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2006 - 14:48

Die 3 geologen die jij daar opnoemt zijn helemaal niet zo 'bekend'. Als het over bekende geologen gaat denk ik eerder aan mensen zoals Bacon, Wegener, Mohorovicic, ...

Lyell (principles)
Agassiz (ijstijden)
Heim(alpiene dekbladen)

hakkuh
hamers

Hier ga je maar weinig mee kunnen aanvangen denk ik. :?:  

estwing

Deze zal wel beter gaan, dit is een Estwing, onverslijtbaar. :)

snob, elke 900 grams hamer voldoet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures